
Tegenwoordig blikken we weleens terug op de gloriedagen van Volkswagen. Dat is de periode van van Ferdinand Piëch geweest. Deze man was in eerste instantie techneut, voor niemand bang en laten wee eerlijk zijn: een beetje autoritair en een tikkeltje arrogant. Laten we het zo omschrijven: het was niet bepaald een ‘leuke’ man. Een tekenend voorbeeld daarvan is de het ontstaan van een van de zuinigste auto’s ooit, de Volkswagen Lupo 3L.
Het zit zo. Ferdinand Piëch was iemand die graag records verbrak. Onder zijn bewind werd Bugatti nieuw leven in geblazen. De Bugatti Veyron ging niet toevallig 407 km/u, maar moest dat halen omdat het Le Mans Record stond op 406 km/u. De Volkswagen Phaeton dankt zijn bestaan aan het feit dat Mercedes met de A-Klasse een concurrent bouwde voor een Volkswagen, dus ging VW de Phaeton bouwen, een sedan die moest concurreren met de Mercedes S-klasse.
Piëch wilde zuinigste auto ooit maken (naast de snelste)
Die verhalen zijn breed uit gemeten, maar het verhaal achter de Volkswagen Lupo 3L wordt nog weleens vergeten. Naast extreem snelle en krachtige auto’s, wilde Piëch ook de zuinigste auto ooit bouwen. Dat moest een vijfdeurs hatchback worden. Eentje met een druppelvormige aluminium carrosserie. Een hele hoogwaardige auto, met enorm lage weerstand en geringe massa. Halverwege de jaren ’90 was Audi bezig om deze auto te bouwen. De aluminium-techniek van A8, in een klein autootje.

Het idee was dat deze, dankzij een kleine TDI-dieselmotor goed moest zijn voor een verbruik van drie liter per 100 kilometer, of omgerekend 1 op 33,33. Eind jaren ’90 was er alleen een probleem, want in de wandelgangen gingen er geruchten dat Renault óók een drieliter auto het ontwikkelen was, in dit geval op basis van hun net nieuwe Clio. Piëch had er geen zin in dat Renault de primeur zou hebben, dus nam hij maatregelen.
De Volkswagen Lupo 3L was een haastklus
De Audi A2 sneller op de markt brengen was niet mogelijk, dus was de oplossing om een Lupo te pakken, dat was toen de kleinste en lichtste Volkswagen. Deze werd vervolgens voorzien van een piepkleine 1,2-liter driecilinder TDI-diesel met gerobotiseerde transmissie. Het gewicht werd laag gehouden door gebruik van extra lichte wielen, dak en motorkap. Zelfs de stoelframes waren lichter. De aerodynamica werd ook verbeterd. Al deze ingrepen hadden effect: de Lupo 3L reed 1 op 33,33.

De Volkswagen Lupo 3L werd in 1999 onthuld en het publiek was zeer onder de indruk. Knap gedaan. Maar het leukste komt nog. Want Volkswagen was eerder dan de Renault met zijn Clio. We zijn nu 25 jaar verder en waarschijnlijk weet jij ook wel dat er geen superzuinige Clio was die 3 liter op 100 kilometer verbruikt. Het bleek te gaan om een interpretatiefoutje. De auto in kwestie was de Renault Sport Clio V6, een Clio met 3-liter motor en achterwielaandrijving die haaks staat op het concept van de Lupo 3L.

Lees ook: Volkswagen lijkt nu echt afscheid te nemen van de diesel (en de Golf wordt een soort Prius)
Uiteindelijk leverde het wel een goed verhaal op. De Lupo was niet echt een succes voor Volkswagen, want de auto was net zo duur om te bouwen als een Volkswagen Polo. De Volkswagen Lupo 3L beleefde – samen met de Audi A2 1.2 TDI – een tweede jeugd in Nederland, toen bleek dat je ze MRB-vrij kon rijden. De auto’s waren raszuivere spaarwonders voor de ultieme vrekken. Tot op de dag van vandaag is het de zuinigste Volkswagen. En dat allemaal om Renault een hak te zetten.
Lees ook: Deze oude VW-motor lag ooit nog in de Golf, maar is zo robuust dat ie nu nog gebruikt wordt in tanks

Groot gelijk.
ik ben een skoda fabia 1,2 tdi rijder /// met de eerste skoda fabia heb ik 420000km gereden [sedert 2011]en die liep 1 op 21 bij 105 km [dec 24 verkocht voor 500]
Voor 3000 euro heb ik toen een fabia 1,2tdi [2010]gekocht met 178000 op de teller en die rijdt nog zuiniger dan de eerste
kortom geweldige auto voor weinig geld en 100% europees
DE berijders van chineese auto.s moeten zich serieus afvragen wie straks de pensioenen rn belastingen gaan opbrengen
als de europese industrie auto,s /staal/chemie zijn verdwenen
dow chemical stelt groot onderhoud uit/tata steel staat op de rand /pernis fabrieken sluiten de poort de een na de ander/
sluiskil norsk hydro in gevaren. zone/ tot hoe ver accepteren onze onbekwame politici deze neergang naar de afgrond
Inderdaad een zuinige motor, maar de versnellingsbak was echt slecht en moest vaak rondom de 100dkm al vervangen worden anders een peper dure revisie ondergaan.
Een beetje vergelijkbaar met de eerste serie Smartjes maar daarbij was het de motor die bij 100dkm vervangen moest worden.
En zo zijn er legio kleintjes waarbij de kwaliteit het regelmatig liet afweten……
@ Taco die Lupo kan veel over gezegd worden maar die is na al die jaren nog steeds z’n centen waard. Je weet bij voorbaat al dat die Chinese barrels dat niet zullen zijn, al hebben die ook wel wat overeenkomsten met een Lupo uit 1999. Zelfde bouwkwaliteit, wegligging, software kwaliteit. Dat soort dingen.
Voor die China types: ik kan dit zeggen omdat ik in beide gereden heb. Dan kan je een echt vergelijk maken met echte argumenten in plaats van 89x zeggen dat ze het beste zijn zonder enige onderbouwing. Dat wordt ook wel een beetje vermoeiend.
Grappig dat je dat zegt V8. Als een Chinese auto iets niet is, dan is het wel een financieel verstandige aankoop. Bij verkoop krijg je er geen hol meer voor. Zodra je er eentje koopt, spoel je dus je geld door de wc.
Nou, nou…wàt een hoop politiek gedoe omtrent de EV, en de zuinigste auto, de Lupo 3 L was een schot in de roos, doordacht en zuinig…..alleen werd er toen niet op uitstoot zozeer gelet. Nu zou het wèl anders uitpakken. Desalniettemin maken de Chinezen er wat van. Schitterende modellen, vol met snufjes, voor een prijs waar de concurrentie van kan dromen. Het gezegde wat je ver haalt is lekker, klopt hier wel. Je zou dief van eigen portemonnee zijn als je zoekt in die markt. Dat de electrische auto het NIET gaat redden, is een maatschappelijk en technisch probleem. De overheid wil nu óók geld zien in de vorm van MRB voor EV’s….dus het zal afnemen. En nu?….LPG!..kan in uw bestaande auto, brandstof is goedkoop, èn milieuvriendelijk…kunnen we gewoon weer s’avonds parkeren ( geen laadpaal plek), gewoon de vaatwasser gebruiken, gewoon tv kijken, gewoon het licht aan doen, enz..enz …..
En tot slot….voor de Chinese EV, als ik hem niet koop koopt een ander hem wel….
Vul er nog maar 1 aan toe: Nee tegen die landverraders die hier namens de CCP actief zijn met hun leugens. Niemand trapt daarin hoor. Op deze website kan je ook de testen lezen. Stuk voor stuk zijn het auto’s van een lager niveau dan die uit Europa.
Dat China de beste EVs maakt is allesbehalve een feit. Het is zelfs een grove leugen. Hoe droevig ben je als je dit soort leugens steeds blijft herhalen?!
Want Ste en al die andere China promotors hier hebben steeds hetzelfde riedeltje en dat valt idd iets teveel op om nog toevallig te zijn. Nee tegen propaganda. Nee tegen China.
Oh en Nee tegen matige EVs uit China.
Wij hebben in 2022 een nieuwe Klooiyota gekocht, welke nóg zuiniger is.
Niet omdat ie écht zo zuinig is, maar omdat ie heel vaak, meestal na 1 of 2 graden vorst in de nacht, niet wil starten.
En als ie niet rijd, dan verbruikt ie ook niks.
Dus je koopt een auto van 45.000 euro, en dan moet je er ook nog een jumpstarter bij
kopen, omdat je anders niet weg komt.
Ja en dan verplicht een uur doelloos rijden om de startaccu op te laden, die het na een paar nachten lichte vorst wederom niet doet.
Fijn hé, zo n betrouwbare Klooiyota?
En dan kan je weer met je jumpstarter aan de gang en begint het verhaal opnieuw.
Ik heb Citroéns gereden van 250 gulden, die deden het altijd.
Maar die staan bekend als onbetrouwbaar….
Maarrr…zo n Klooiyota is wel heel zuinig..dat wel.
Hebben we het hier over auto’s of over politiek? Feit is dat als het gaat om EV’s China nu de beste EV’s produceert ter wereld. Ze worden in Nederland rijk uitgerust en relatief goedkoop aangeboden. Recenties geven aan dat ze qua rijden niet onderdoen voor de westerse merken. Dictatorschap of niet, of je er een koopt moet je zelf weten.
Allemaal zijn jullie het zelfde mensen met veel te veel tijd.
Viking heeft natuurlijk gewoon gelijk. Het is erg opvallend dat er opeens hele zwermen mensen met allemaal dezelfde standaard non-argumenten voorbij komen om China te verdedigen.
If it looks like a duck, quacks like a duck and swims like a duck, it probably is a duck. Met andere woorden: als het er zo dik op ligt dan hebben die gasten gewoon een agenda om China te promoten en kritische mensen af te fakkelen. Argumenten doen er dan niet toe.
De enige vraag is waarom Topgear hier niets aan doet.
@viking,
Je bent zelf de grootste hypocriet op deze aardbol door naar de splinter in het oog van een ander te kijken terwijl je de balk in je eigen ogen niet opmerkt.
@jeremy, je denk dat je bijna geen chinese meuk in huis hebt, maar bijna alles wat je bezit hebben wel onderdelen die gemaakt worden in china ook als ze in een ander land in elkaar worden gezet zoals bijvoorbeeld je mobiele telefoon, tv, tablet en ga zo maar door.
@HvdE jouw opmerking zegt vooral heel veel over jou. En nee, ik heb eigenlijk nauwelijks van die Chinese rommel in huis. Als je bij kwaliteitswinkels koopt dan komt het ook niet uit China.
Japen toen en China nu vergelijken is ronduit beledigend. De Japanse industrie werd door de rest van de wereld gestimuleerd om toekomstige oorlogen te voorkomen. De Chinese auto en tech industrie is een centraal onderdeel van hun hybride oorlog (zie toelichting AIVD) tegen het Westen.
Als je dit soort dingen roept, heb je niet half door hoe fout je zit. Of bent.
,@viking. vroeger kocht je geen Japenner zoals Datsun of Toyota. Nu ben je een imbeciel als je het niet koopt. Het zelfde nu voor Chinese EV …. allemaal beter en betaalbaar. Nu hij weer
Hahahaaa al die China haters, 90 procent van de meuk in je leven komt daar vandaan. Zonder zou je een berooid leven hebben.
Hee dit gaat haast de kant van een “Special” op. 👍
Mijn skoda fabia combi greenlijn met zijn driecilindertje doet het ook met 3 liter op 100 km…
Donderdag = Donder uiteraard
@Piet
Iedereen met een beetje gevoel in zijn donderdag koopt iig géén Chinese auto’s. Helaas rijden er nu al veel veel (vooral Volvo’s).
China is een dictatuur en heeft honderden miljarden aan octrooien en patenten omzeild. Daarnaast heeft dit totalitaire regime nog veel meer op haar Mensenrechten kerfstok. Kortom, rijd iemand in een Chinese auto gedenk dan ook 4 en 5 mei niet want dan ben je de grootste hypocriet op deze aardbol..
3 cylinder diesel die zich uit elkaar daverde
De audi A2 1.2 tdi 3L is nog zuiniger. 2.6 liter op 100 km geweldig autootje. Hij staat bij mij in de garage naast mijn jaguar E type V12 een schoonheid en monster en de A2? Niet het mooiste meisje van de klas maar wel het leukste meisje van school twee uitersten. Beide zijn heel speciaal waar ik erg zuinig op ben
Tja Piet beetje zielige reactie. Wees blij dat een Europees product het zo goed doet!
De vw xl1 was nog veel zuiniger. 1:111
Lol meeste ev verkoop in Europa. Is ook eenmalig en tijdelijk.
Niet omdat het publiek het wil? VW verkoopt de meeste EVs in Europa.
VW heeft nog nooit concurrentie ondervinden van Franse, Italiaanse of Britse autos,VW heeft steeds de ambitie om zelfstandig te blijven,VW is groot geworden door de eenvoud niet door extravagante levensstijl, nieuwe generatie managers opgeleid in de Angelsaksische wereld hebben gezorgd voor software die uitstoot kon manipuleren, VW gaat uiteindelijk overstappen op betaalbare elektrische autootjes,niet dat de klanten dat willen maar onder druk van de politiek,