Volkswagen-ontwerp saai? Dat heeft een reden

Je kunt je afvragen waarom VW zo conservatief te werk gaat

Foto('s): VolkswagenVolkswagen Golf 8 in de haven
Foto('s): AudiAudi A3 Sportback 2020
Porsche 911 (992) Carrera 4S Geel
Volkswagen Golf 8 in de haven
Audi A3 Sportback 2020
Porsche 911 (992) Carrera 4S Geel

Klaus Bischoff ademt Volkswagen. Al in 1989 begon hij bij de afdeling interieurdesign en door de jaren heen klom hij door verschillende divisies naar zijn huidige functie als Head of Group Design. Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche en de rest; het zit allemaal onder zijn vleugels. Hij is de juiste persoon om een vraag te stellen waar veel autoliefhebbers mee zitten: waarom is het gemiddelde Volkswagen-ontwerp zo conservatief? Of, zoals sommigen zouden zeggen, saai? De nieuwste Golf lijkt verdacht veel op de oude, en veel mensen vinden dat jammer. Hetzelfde geldt voor Audi en Porsche.

In het verleden zei Bischoff dat elektrificatie de ‘kaarten opnieuw zou schudden’ en dat het kansen zou bieden om anders te zijn. We vroegen hem of de auto’s van VW’s elektro-submerk ID radicaal genoeg zijn. ‘Volkswagen is geen nichemerk. We ontwerpen auto’s voor de wereld, voor miljoenen mensen. We moeten dapper zijn, en ik denk dat we dat ook geweest zijn. Maar we moeten ook iets bedenken dat niet alleen goed te verteren valt voor ontwerpers en architecten’, zegt Klaus. Als je een auto ontwerpt puur voor de elite, dan sla je als Volkswagen de plank mis, meent hij. ‘Dan heb je 50 halo-auto’s [zoals een Porsche 918 Spyder of Bugatti Chiron, red.] op de weg, maar niet vijf miljoen. Wacht maar tot je de ID 3 ziet rijden op de openbare weg. Hij valt echt op.’

Kansen voor EV’s

Uiteraard gaat het gesprek ook over de huidige coronacrisis. ‘Er ligt een moeilijke tijd voor ons met veel extra uitdagingen, niet dat het voorheen saai was of dat er geen uitdagingen waren. We hebben te maken met klimaatverandering en we moeten oplossingen vinden voor de manier waarop we reizen. Nu komt er een andere kwestie die opgelost moet worden, en ja, ik denk dat het [coronacrisis, red.] de manier verandert waarop we reizen, als we niet snel een oplossing vinden. China begint alles weer op de rit te krijgen en we zien daar een heel grote vraag naar onze auto’s. We hebben in China 33 fabrieken en één voor één gaan ze terug in productie’, zegt Bischoff. Volgens hem neemt de vraag toe omdat mensen het openbaar vervoer onveilig vinden.

Meer EV’s door de coronacrisis?

De luchtkwaliteit neemt toe door het afnemende verkeer. We vragen Klaus Bischoff of hij hier kansen in ziet voor de acceptatie van EV’s. ‘Ik denk dat de kans voorbij komt om… de boel te versnellen. De manier waarop we communiceren, waarop we werken. We houden van reizen, maar nu we zien dat alles digitaal kan, denken mensen twee, drie en misschien wel vier keer na over hoe ze zich gedragen. Moet ik echt ergens naartoe vliegen om met iemand te praten? Maar de mens is altijd aan het ontdekken. Je wilt weten wat er achter de horizon ligt, wat er achter de bergen schuilgaat en de drang om te rijden is sterk aanwezig in onze genetische code. De ondergang van de auto is vaak voorspeld, maar ik denk dat de auto tot op zekere hoogte onbreekbaar is. Persoonlijk mobiliteit is vrijheid en vrijheid is iets wat de mensheid heeft bereikt door ervoor te vechten. Dat moeten we niet vergeten.’

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken