TopGear stapt net uit de nieuwe Volkswagen Taigo. In ons januarinummer (16 december in de winkel) lees je ons volledige testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Volkswagen Taigo
Uitvoering: 1.5 TSI 150 pk Style
Locatie: midden-Nederland
Weersomstandigheden: koud en nat, dan weer zonnig, dan weer nat

Alweer een crossover?

Niet zomaar een crossover. Een SUV-coupé, dat zie je toch.

Oké: alweer een SUV-coupé?

Zeker, maar deze keer op zakformaat. Nadat de trend in de grotere segmenten vorm kreeg, vloeit deze steeds meer door naar onder. Via de Mercedes GLC, Audi Q3 Sportback en Renault Arkana naar de Ford Puma. En nu deze Volkswagen Taigo.

Heeft VW nog niet genoeg hoge kleintjes?

Schijnbaar worden die gekocht door, laten we zeggen, mensen met een ruime levenservaring. Polo-kopers zijn weer een stuk jonger, maar willen soms ook iets hogers en hippers. Ergo: er viel een niche te vullen. En in Zuid-Amerika had VW al de Nivus rondrijden, die er precies in paste. Hij werd op details gewijzigd en verschijnt nu hier als Volkswagen Taigo. Deze auto heeft dus niets te maken met de T-Cross, behalve dan dat ie op hetzelfde MQB-platform staat.

Hoe verhoudt de Volkswagen Taigo zich tot andere VW’s?

Hij heeft iets minder bagageruimte dan de T-Cross, maar is een fractie langer dan de T-Roc. Terwijl die toch een segmentje hoger opereert. Vanbinnen is ie fraaier dan die twee: geen glimmend kliko-dashboard. Z’n niet-Europese roots zie je wel terug in het feit dat ie geen aaiknopjes op het stuur heeft en dat er tussen de stoelen nog een gewone handrem prijkt. Voor ons anti-overdigitaliërs zijn dat juist pluspunten.

En qua uitrusting en gadgets?

Twee schermen – een mooi tellergeval en een centraal aanraakdisplay dat je optioneel kunt vergroten tot 8 inch. Laadplateau en USB-C. Alle rijassistentie die je wilt, inclusief het aardig capabele Travel Assist (stuurhulp). Toffe kleuren en visuele pakketten. Helemaal 2022-proof, dus.

Hoe rijdt ie?

Zoals je mag verwachten van een kleine Volkswagen: prima voor wat het is. Vriendelijke, gevoelloze besturing, een onderstel dat genoeg comfort biedt zonder week te worden. Hij is er met de bekende 1.0 TSI- of 1.5 TSI-benzinemotoren – wij rijden die laatste, die 150 pk heeft en altijd met een DSG-transmissie komt. Een vlotte en prettige, maar prijzige aandrijflijn (39 mille!). Een driecilinder met handbak en wat opties zou waarschijnlijk onze keuze zijn.

Wanneer kan ik de Volkswagen Taigo kopen? En voor hoeveel?

Hij staat in januari bij de dealer, maar is nu al te bestellen. De Nederlandse prijzen beginnen momenteel bij 28.590 euro; ze zullen nog zakken tot zo’n 26 mille met de komst van een kalere instapversie. In België starten de prijzen bij 24.865 euro.

Lees onze volledige rijtest van de Volkswagen Taigo in TopGear Magazine 199 – vanaf 16 december in de winkel!

Reacties

  • Miguel heeft op 30 november 2021 geschreven:

    wie heeft dit nou weer bedacht daar bij vw

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)