Toevallig sprak ondergetekende laatst een oud-collega tegen. We zullen alle verhalen besparen, maar wat opmerkelijk was, was zijn auto. Hij reed namelijk een oude Touran diesel. Als je drie kinderen hebt en er geregeld nog een extra iemand bij moet, is een zevenzitter handig. En ja, met 40.000 kilometer per jaar wil je ook dieselen. Nieuw zijn die auto’s nauwelijks te vinden. Fabrikanten maken ze gewoon niet meer.
Want op de vraag ‘wat moet ik dan kopen?’ dachten we wel een geschikt antwoord te hebben, maar dat viel tegen. Want wat moet je rijden als je één auto zoekt waarmee het hele gezin meekan, maar waar je ook veel kilometers kan maken. Weer een Touran wordt lastig, dat model is niet nét van de markt gehaald, maar al een hele tijd geleden: in de lente van 2020 vonden ze het bij Pon wel welletjes. Toen was al bekend dat de Touran nog in Duitsland even geleverd zou worden.
Kan je nog een nieuwe Volkswagen Touran kopen?
Omdat we al vier jaar verder zijn, dachten we eigenlijk dat VW de Touran-productie al lang had gestaakt. Maar niets is dus minder waar: de Touran is namelijk nog gewoon te bestellen. We vragen ons dan af, weet Volkswagen zelf wel dat ze de Touran nog maken? Of hebben ze die lopende band voor de stagiairs om het vak te leren? Kennelijk wel, want ze blijven hem nog maken. Sterker nog, er was een minimale update in 2021. Met die updates heb je wel kenmerken die bij een moderne VW horen.
Denk aan de sliders voor de airco. Dat had wat ons betreft niet gehoeven. Net als het verzamelde werk van Wolter Kroes leer je er mee leven, maar fijn wordt het nooit. Verder zien we ook de nieuwe logo’s. Aan de andere kant is de Touran overduidelijk een auto uit 2015. Dus je hebt niet het laatste infotainmentsysteem van de Golf 8,5 of nieuwe Passat. Er zijn twee drie uitrustingsniveaus (Comfortline, Highline en het Goal actiemodel) en twee motoren: de 1.5 TSI en de 2.0 TDI, beiden met 150 pk.
Op zich een verfrissend concept
Maar weet je, zo erg is een oude auto niet. Niet alle aanpassingen en nieuwigheden zijn ook daadwerkelijk verbeteringen in het leven. Wat dat betreft, is een ietwat oldschool-MPV als de Touran best verfrissend. In veel gevallen zijn alle modellen die in Duitsland geleverd worden, ook in Nederland beschikbaar. De laatste keer dat dit niet het geval was, was het faceliftmodel van de Volkswagen Scirocco. Die kon je wel over de grens voor een paar jaar bestellen, maar in Nederland niet meer.
Nu was dat altijd al een zeldzame modieuze auto voor een select publiek. Maar gezinnen die een functionele auto zoeken, zijn van alle tijden. En misschien dat veel mensen nieuw een crossover wensen, maar voor hen die met Maxi-Cosi’s, luiertassen en liters Fristi in de weer zijn, weten dat er niets gaat boven een raszuivere MPV. Dus mocht je over vijf jaar jezelf vermenigvuldigd hebben, weet dat je nog een verse gebruikte Touran kunt scoren. Je moet alleen wel even in Duitsland gaan zoeken.
Joop heeft op 25 november 2024 geschreven:
Ik geef toch de voorkeur aan mijn Fiat Doblo zevenzitter uit 2019. 😊
Tom heeft op 25 november 2024 geschreven:
Ook in België is de Touran nog gewoon nieuw te bestellen/leveren.
Het is het zielige Nederland waar de keuze qua modellen beperkt is.
https://www.volkswagen.be/nl/configurator.html/__app/touran.app?—=%7B%22configuration-step-navigation-service%22%3A%22%2F%3FconfigStep%3D%257B%2522context%2522%253A%252231000-31500-Trendline%2522%252C%2522selectedStep%2522%253A%2522trim%2522%257D%22%7D
Antonia heeft op 29 november 2024 geschreven:
En de bezineversie kun je die ook bestellen.?wij willen graag een nieuwe.
Judith heeft op 26 november 2024 geschreven:
Jullie definitie van ‘stokoud’ is wel een beetje anders dan de mijne 😂
B. heeft op 25 november 2024 geschreven:
Ik werk voor VW, de touren is hier ook te bestellen. PON importeert de Touran als 2.0 TDI met een DSG in de comfortline uitvoering. Beste manier om goedkoop en betrouwbaar 5-7 plus een hoop zooi man te vervoeren.