Volkswagen: wel waterstof, niet voor auto's

Voor auto's gebruikt het merk liever batterijen

Foto('s): Julian Hochgesang / UnsplashVolkswagen: wel waterstof, niet voor auto's
Foto('s): VolkswagenVolkswagen ID3 (wit 2020)
Foto('s): VolkswagenVolkswagen ID3 (wit 2020)
Foto('s): VolkswagenBadge Volkswagen ID.4 GTX (2021)
Foto('s): VolkswagenVolkswagen ID.4 GTX (2021) pedalen
Foto('s): VolkswagenVolkswagen ID.4 GTX (2021)
Volkswagen: wel waterstof, niet voor auto's
Volkswagen ID3 (wit 2020)
Volkswagen ID3 (wit 2020)
Badge Volkswagen ID.4 GTX (2021)
Volkswagen ID.4 GTX (2021) pedalen
Volkswagen ID.4 GTX (2021)

Even een bijzonder feitje tussendoor. Volgens Volkswagen-baas Herbert Diess is de Volkswagen Groep de grootste leverancier van scheepsmotoren. Blijkbaar vaart meer dan de helft van alle schepen met motoren van Volkswagen, waarschijnlijk met MAN-merkjes erop. En dat is precies de reden waarom Volkswagen investeert in waterstof als brandstof. Volkswagen gelooft niet in waterstof voor auto’s, maar wel voor schepen en vliegtuigen.

Niet te elektrificeren

Volgens Herbert Diess kun je schepen en vliegtuigen niet elektrificeren. Dat zegt hij in een interview op ZDF. Schepen moeten tonnen aan batterijen meezeulen om de gewenste afstanden te varen en ook grote vliegtuigen zouden te zwaar worden om op te stijgen. Voor deze vervoersmiddelen kijkt Volkswagen naar waterstof en synthetische brandstoffen, om ze toch CO2-neutraal te laten vliegen en varen.

Waarom geen waterstof in auto’s van Volkswagen?

Je zou dan zeggen: bouw gelijk ook auto’s die rijden op waterstof. Dan heb je dat gedoe met grote accu’s en lange laadtijden niet meer. Het probleem van waterstof is volgens Herbert Diess dat het drie keer zoveel energie kost om te maken. Je moet elektriciteit omzetten in waterstof en daarbij gaat energie verloren. Het omzetten van waterstof in elektriciteit en daarna in beweging kost ook energie.

Elke gereden kilometer kost drie keer zoveel stroom bij een waterstofauto dan bij een elektrische auto. De kosten per kilometer zijn dus ook drie keer zo hoog. Daarnaast zou je een volledige infrastructuur voor waterstof op poten moeten zetten, meent de grote baas. Hij voorziet de komende tien jaar geen verschil in prijs voor waterstof. ‘Voor vliegtuigen en schepen, ja, omdat we geen alternatief hebben. Voor auto’s, nee’, klinkt het resoluut.

Reacties
  1. Bas zegt op 4 augustus 2021 om 08:53:

    Het is van Diess een heldere en begrijpelijke uitleg.
    En bij goede aanpak gaat het Co 2 omlaag.
    Zal nog wel even duren de inzet is goed.

  2. Iksnaphemniet zegt op 3 augustus 2021 om 23:55:

    Bijzondere uitspraak van VW.
    Als de VW groep roeptoetert dat ze de grootste fabrikant van scheepsmotoren zijn dan zijn ze daarmee ook de grootste vervuilers. Of tellen scheepsmotoren niet mee voor de CO2 tax?

    • Ikke zegt op 4 augustus 2021 om 09:07:

      Zolang ze die scheepsmotoren niet in auto’s stoppen heeft dat op hun auto’s geen invloed. Daarnaast telt de internationale scheepsvaart telt net als internationale luchtvaart niet meer in de emissies.

  3. Logisch zegt op 3 augustus 2021 om 10:43:

    Hoe groter het voertuig en hoe groter de afstanden die afgelegd worden, hoe aantrekkelijker waterstof wordt. Daarmee is het voor personenauto’s niet interessant en voor lange afstand transport (vrachtauto’s, treinen, boten) juist wel.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken