Net als alle andere merken met Volkswagen zichzelf een beetje opnieuw uitvinden. In tegenstelling tot andere merken begon Volkswagen ietsje eerder met elektrificatie. Wat dat betreft was dieselgate een uitkomst, want het merk sloeg zo eerder een nieuwe richting in die het toch al in moest gaan slaan. Helemaal storm lopen doet het nog niet met de ID-modellen, maar dat gaat veranderen. Volkswagens worden weer lekker dik en krijgen luxe interieurs.
Kijk, vroeger was een Volkswagen vaak ietsje duurder dan de concurrentie, maar ze zagen er dik uit en de interieurs waren zeer verzorgd. Ook als je een basis-Volkswagen had, droop de kwaliteit ervan af. Een Volkswagen had vaak net dat beetje meer. Het lijkt erop dat Volkswagen die kant weer op gaat. Dat kunnen we opmaken uit de woorden van Kai Grönitz in een interview met AutoExpress.
Wat is er niet goed aan de huidige Volkswagens?
Volgens hem zijn er twee dingen ‘mis’ met de VW’s die momenteel in de showrooms staan. Voor het prijsniveau zijn ze wel erg ingetogen vormgegeven en zijn de kale interieurs niet ieders smaak. Hierbij doelt hij voornamelijk op de ID-lijn van het merk, zoals de ID.3 en ID.4. Die zouden niet helemaal in de smaak vallen, zeker niet omdat het niet bijzonder goedkope auto’s zijn. Nu is een Volkswagen nooit de goedkoopste auto in zijn klasse geweest, maar daar stond wel wat tegenover: kloeke styling en luxe interieurs.
Volgens Grönitz is dat de reden waarom mensen vroeger altijd Volkswagens kochten. Met luxe interieurs bedoelen we overigens niet dat Volkswagens altijd erg ruim of rijk uitgerust waren. Dat was zeker niet het geval. Nee, het gaat om de verzorgde interieurs, opgetrokken uit duur aanvoelende materialen, gepaard met secure afwerking. Ook was er vaak de mogelijkheid om een modale Polo of Golf aan te kleden met opties die je een paar klasses hoger tegenkwam.
Wat is de magie van Volkswagen dan voor de klanten?
Dus eigenlijk is de toekomst vrij eenvoudig. Volkswagen moet de gloriedagen van de Golf IV doen herleven. De Golf IV was zeker niet de beste, goedkoopste of best rijdende in zijn klasse. Het was echter wel een tijdloze auto met een zeer volwassen interieur, waardoor je het idee had een klasse hoger te rijden. Qua uiterlijk heeft Volkswagen met de ID.2all Concept aangetoond welke kant op het gaat. Dus gewoon een Volkswagen, maar dan elektrisch.
Lees ook: Volkswagen stopt (soms) met DSG-bak omdat mensen ‘denken dat hun auto kapot is’
Volkswagen kan deze investeringen doen met de volgende generatie, omdat de marges naar verwachting groter zullen zijn. De accu’s zullen heel erg veel beter zijn: een lager gewicht, hogere energiedichtheid en vooral heel erg veel goedkoper. Hierdoor kan Volkswagen het zich permitteren om de auto’s van fraaiere interieurs te voorzien. Wanneer worden die nieuwe Volkswagens weer dik? Nog eventjes geduld, de lichting wordt verwacht in 2026.
Kas heeft op 29 november 2024 geschreven:
Tja, ik vond de nieuwe richting van Volkswagen juist een verademing. Nóóit eerder een Volkswagen overwogen met z’n spuuglelijk, goedkoop ogende interieur met knopjes, klokjes, lampjes. Puberale poppenkast. Van buiten waren Volkswagens dan weer dodelijk saai, dertien in een dozijn. Met de ID-serie durfden ze eindelijk wat nieuws en de ID.3 was by far de beste, leukste auto die ik tot op heden gereden heb. Precies een mooie mix van volwassen design en nog wel leuke extra’s. Maar helaas, de pubers hebben het gewonnen. Volkswagen wordt weer ouderwets drama, heb inmiddels dan ook een ander merk gekozen als vervanging van de ID.3 (einde leasecontract, had hem graag nog wat langer gereden)
Ro heeft op 29 november 2024 geschreven:
Ik zal en heb nog nooit een auto van het VAG concern gekocht in ruim 55 jaar. Kwaliteit is zeker de laatste jaren niet best en garantietermijnen ook veel te kort (2 jaar!).
Ik houd het bij Koreaans of Japans.
@ Ro heeft op 29 november 2024 geschreven:
Waar je door de veel kortere interval periode’s die garantie uit eigen zak betaalt?
En waar haal je die leugens over een korte garantietermijn überhaupt vandaan? Ik vind de ondersteuning zelf vrij ruim tegenwoordig.
VW Golf: 4 jaar / 100k km. Onderhoud na 30k km of 2 jaar.
VW ID4: 2 jaar, onbeperkt km. Accu 8 jaar. Onderhoud na 2 jaar, onbeperkt km. Eerste 7 (!) jaar zijn inspecties gratis.
Willy'sJeep heeft op 28 november 2024 geschreven:
IK ga absoluut geen VW kopen. Da’s toch meer voor het volk.
Björn heeft op 28 november 2024 geschreven:
Dat de kwaliteit achteruit is gegaan kan ik bevestigen. Indertijd een Golf 3 1.9TD en Golf 3 2.0 cabrio gehad, beiden van 1994. Nu heb ik een Up GTI van 2018 en het leder rond het stuur en versnellingspook is flinterdun.