Sommige mensen dumpen graag de hele pot stroop op hun pannenkoek. Uitspraken als ‘iets met mate doen’ en ‘te veel van het goede’ ketsen op hen af als een kogel op een zware metalen ketel. De bouwer van deze Volvo 960 met Chevy-bigblock is zo iemand.

De beste man uit de Amerikaanse staat Pennsylvania vond het namelijk niet genoeg om een Dart Racing V8 van 10,3 liter (!) in zijn brave Zweedse sedan te proppen. Hij moest er per se, koste wat kost ook nog eens een supercharger op monteren. En lachgasinjectie. Oh ja, en vier turbo’s. Vier! Dit alles schijnt goed te zijn voor een pk’tje of 3.000. We hebben geen moeite om dat te geloven.

Het bespottelijke vermogen vindt via een viertraps 4L85E-automaat en een sperdifferentieel met 3,73:1-overbrenging zijn weg naar twee hulpeloze achterwielen. De auto is uitgerust met twee dynamo’s, twee radiatoren, twee waterpompen en, jawel, twee brandstofpompen. Ook heeft ie dubbele uitlaten met een diameter van 7,5 centimeter, een uitgebreid motormanagementsysteem en een MSD-startmotor die op zichzelf al 3,4 pk levert.

De Volvo 960 met Chevy-bigblock staat op Weld Racing-velgen met Nitto-dragracebanden die er niet per se uitzien alsof ze al dat geweld aankunnen. Volgens de eigenaar kun je er prima lange afstanden mee rijden en is het ding hartstikke betrouwbaar. Toch verkoopt hij hem: de veiling op eBay is helaas net afgelopen en eindigde op een bedrag van 12.500 dollar, waarmee de minimumprijs niet werd bereikt.

Foto’s: eBay/turbo452. Met dank aan Timo voor de tip.

Zo klinkt het als je een 10,3-liter Volvo start

Een walkaround-video van de Volvo 960 met Chevy-bigblock

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear