Ook Volvo doet het tegenwoordig zuinig aan. Een C30 met een 1,6 liter dieselmotor en een brandstofverbruik van 1 op 22 kun je niet direct een grootverbruiker noemen. Tijdens de IAA kunnen we kennismaken met deze spaarzame vierwieler.

Om de C30 1.6D nog wat zuiniger en schoner te maken, staat deze op banden met een lagere rolweerstand en ook de carrosserie en het onderstel werden enigszins aangepast om de aërodynamica te verbeteren. De aanpassingen hebben ertoe geleid dat de C30 per kilometer voortaan minder dan 120 gram CO2 uitbraakt. In Zweden is dat belangrijk om in aanmerking te komen voor een groen label, waarmee je een extra korting van 1.000 euro en nog wat andere belastingvoordelen krijgt. Begin volgend jaar verschijnt deze spaarzame versie van de C30 ook op de Nederlandse markt.

Omdat ze bij Volvo toch op de groene toer waren, is ook maar meteen een zogenoemde Powershift versnellingsbak ontwikkeld. De naam betekent niet dat je spierballen krijgt van het schakelen, maar door gebruik van een dubbele koppeling en een langere overbrenging voor de derde, vierde en vijfde versnelling zou het brandstofverbruik met zo’n 8 procent dalen. Deze Powershift bak wordt leverbaar voor de 2.0D uitvoeringen van de C30, S40 en V50, en maakt in het voorjaar van 2008 zijn opwachting.

Reacties

Meer van TopGear