Volvo Lifesaver: rondrijdende AED's

De overlevingskans verdubbelt als de reanimatie binnen zes minuten plaatsvindt

Volvo Lifesaver
Volvo Lifesaver
Volvo Lifesaver
Volvo Lifesaver
Volvo Lifesaver
Volvo Lifesaver
Volvo Lifesaver
Volvo Lifesaver
Volvo Lifesaver
Volvo Lifesaver

‘For Life’ was in 2004 de slogan van Volvo. Toen al zette de Zweedse autobouwer vol in op veiligheid. Het ambitieuze streven is dat vanaf 2020 niemand meer overlijdt of ernstig gewond raakt in een nieuwe Volvo (en de beperkte topsnelheid van 180 km/u zal hier wellicht bij helpen). Maar het merk wil verder en gaat nu actief levens redden.

Volvo Lifesaver is het nieuw project van Volvo. Dit is een pilot waarbij de auto’s van twintig Volvo-eigenaren worden uitgerust met een Automatische Externe Defibrillator (AED). Het elektrische apparaat is gekoppeld aan HartslagNu, het landelijke oproepsysteem voor reanimatie door burgerhulpverleners. Volvo verwacht deze pilot in oktober 2019 te starten.

Volvo Lifesaver bespaart tijd en verhoogt zo overlevingskans

Volgens de woordvoerder van HartslagNu, Hans Janssen, zijn er in Nederland te weinig AED’s om op tijd bij de slachtoffers te zijn. Dit probleem bestaat vooral in Noord-Nederland, daarom wordt daar de pilot opgestart. Als een burgerhulpverlener met zijn Volvo in de buurt rijdt van een hulpoproep, krijgt diegene een melding via het infotainmentsysteem in de auto.

Vervolgens kan hij zich laten navigeren naar de plek van de oproep. Hierdoor kan er sneller iemand ter plekke zijn, waardoor de overlevingskans bij een hartstilstand behoorlijk stijgt. Elke minuut die je bespaart, levert 10 procent gezondheidswinst op voor het slachtoffer.

Binnen zes minuten: dubbele overlevingskans

Volvo krijgt hulp van HartslagNu bij de werving van deelnemers aan de pilot. De burgerhulpverleners krijgen allemaal een e-mail over deelname aan het project. Uiteindelijk volgt er een selectie van twintig personen bij wie er een AED in de Volvo wordt geplaatst. Voor deelname aan de pilot is het wel vereist dat je toegang hebt tot Volvo on Call.

‘We zijn trots op de samenwerking met HartslagNu,’ zegt Arthur van Es, Directeur Marketing bij Volvo Car Nederland. ‘In Nederland vinden zo’n 10.000 reanimaties per jaar plaats. De overlevingskans verdubbelt als de reanimatie binnen zes minuten plaatsvindt. Volvo Lifesaver sluit daarbij perfect aan op de pioniersrol die wij al sinds de oprichting in 1927 op het gebied van veiligheid hebben.’

 

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws