Een stukje puur elektrisch rijden, een hoop veiligheid en 427 pk. Welkom, internet, bij de Volvo XC60 van Polestar. De hete versie van de kleine Zweedse SUV is het groene alternatief voor de Audi SQ5 en de Mercedes-AMG GLC 43. Wat AMG en S zijn voor Mercedes en Audi zijn, is Polestar voor Volvo.

Wat is het idee achter deze Volvo XC60 van Polestar?

‘De nieuwe XC60 heeft ons een perfecte basis gegeven om aan een dynamisch onderstel en een aandrijflijn van de bovenste plank te werken,’ legt Henrik Fries (vice-president van de R&D van Volvo) uit. ‘De Polestar optimalisatie maakt de Volvo XC60 een echte rijdersauto.’ We zullen het marketingpraatje even laten voor wat het is en ons richten op de feiten. Polestar pulkte meer vermogen en koppel uit de motor en verbeterde de gasrespons (ook bij gas los).

Ook de versnellingsbak is niet ongemoeid gelaten: die is opnieuw gekalibreerd om om te gaan met de nieuwe vermogensafgifte. Ook is er een functie die de versnelling vast kan houden waar je momenteel inzit voor ‘bochten met hoge laterale g-krachten’. Laten we dat even herhalen: bochten maken met hoge laterale g-krachten. In een Volvo XC60. Dat vinden wij leuk.

Hoe snel is de nieuwe Polestar?

Met dit nieuwe vermogen, is de Polestar XC60 T8 samen met de Polestar XC90 T8 de krachtigste Volvo ooit gemaakt. Er is nog niks bekend over de acceleratie, maar de normale XC60 T8 met 413 pk sprint naar 100 km/u in 5,3 seconden. Van de Volvo XC60 van Polestar kun je nog meer snelheid verwachten.

En er is nog een lichtpuntje aan de horizon voor Polestar: het wordt een los merk. Net als Abarth, bijvoorbeeld. De auto’s dragen dus niet langer een Volvo-badge. En alle auto’s hebben een elektrisch component: puur elektrisch of hybride.

Ben jij al klaar voor de opkomst van de elektrische auto’s met monsterlijke prestaties?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)