Na de hete race in Singapore trekken de Formule 1-teams naar de Russische badplaats Sotsji. Hier wordt de zestiende Grand Prix van dit seizoen verreden. Kan Max het Ferrari hier moeilijk maken? Of wordt het weer een Mercedes-feestje tijdens de GP van Rusland?

GP van Rusland 2019: wie maakt de beste kansen?

Het lijkt alsof het Russische circuit ontworpen is voor Mercedes-Benz. Elke Formule 1-race aldaar hebben ze gewonnen. De verwachting is dan ook dat Mercedes hier weer sterk zal zijn. Ferrari zou maar wat graag deze winstreeks willen doorbreken. De SF90 is snel gebleken in Singapore, en ze lieten ook al veel snelheid zien op de rechte stukken van Spa en Monza.

Dus, wie maken er nu de beste kansen? We gaan ervan uit dat Red Bull binnen één week zijn zaakjes nog niet op orde heeft, daar hebben ze simpelweg te weinig tijd voor. Het zal dus gaan tussen de Rari’s en de Mercs. Ondanks de megaprestaties van Ferrari in de afgelopen races, verwachten wij dat Mercedes de bovenliggende partij zal zijn.

Hoe schat Verstappen zelf zijn kansen in?

‘Ik was blij met het podium in Singapore en het team had een goede strategie tijdens de race, maar ik kijk uit naar Rusland, waar meer inhaalmogelijkheden zijn. De layout van de baan is niet geweldig voor ons maar wel uniek, omdat de meeste bochten haaks zijn, wat ongewoon is. Het is ook altijd uitdagend om na de hoge snelheid op het rechte stuk een langzame bocht in te gaan en het maximale uit de auto te halen tijdens het remmen’, zegt Verstappen op zijn eigen website.

‘Het is een vlak circuit en je hebt snel in de gaten of de auto goed werkt in de meer uitdagende bochten. Ferrari was erg snel in Singapore en de rechte stukken in Sotsji zijn in hun voordeel, maar ik heb een paar ideeën over onze prestaties afgelopen weekend, die we zullen analyseren en hopelijk ons daarmee in Rusland weten te verbeteren’, vult hij aan.

Nyck de Vries in het Formule 2-kampioenschap

Dit weekend kan Nyck de Vries het kampioenschap veiligstellen in de Formule 2. Hij moet ervoor zorgen dat hij na dit weekend minstens 49 punten meer heeft dan zijn directe concurrent, Nicolas Latifi. Op dit moment ligt de Nederlander 59 punten voor op de Canadees. Nyck de Vries zal na dit seizoen de overstap maken naar het Formule E-team van Mercedes. De toekomst van Latifi zal zeer waarschijnlijk bij het Williams F1 Team liggen.

De historie van de Russische Grand Prix

Voor de officiële start van het Formule 1-kampioenschap in 1950, werd de eerste Russische Grand Prix verreden in 1913. Dat seizoen telde in totaal zes races. Georgy Suvorin won in dat jaar voor het Benz-team. Inderdaad, niet Mercedes-Benz. In 1929 fuseerden Daimler en Benz pas, waarna ze hun producten onder de dubbele naam verkochten.

Het jaar na de overwinning van Suvorin won het Benz-team wederom. Dit keer kwam Willy Scholl (wat tevens een goede naam is voor een vishandelaar, als hij bot had gevangen) als eerste over de streep. Hierna werd er tot 2014 niet meer geracet in wat we nu kennen als Rusland.

Na de Winterspelen van Sotsji  in 2014 legden de Russen bij het Olympische dorp een semi-stratencircuit aan, waar vanaf dat jaar de GP gehouden wordt. De eerste Grand Prix van Rusland in 2014 was er een met een somber randje. Het was de eerste race na de crash van Jules Bianchi in Japan. Later bleek dit ongeluk dodelijk te zijn voor de 26-jarige Fransman.

Het Sochi Autodrom is ontworpen door Hermann Tilke, een icoon in de Formule 1 als het gaat om het ontwerpen van circuits. De 5,8 kilometer lange baan telt 18 bochten. Het circuit van Sotsji wordt gezien als een semi-stratencircuit omdat de coureurs in sommige bochten dicht op de vangrails rijden. Daarnaast wordt 1,7 kilometer van het circuit doorgaans gebruikt als normale weg.

TopGears voorspelling voor de GP van Rusland 2019

01. Lewis Hamilton
02. Charles Leclerc
03. Valtteri Bottas

Data en tijden van de GP van Rusland 2019

Circuit: Autodrom Sochi/Poetin’s speeltuin aan het strand
Locatie: Sochi, Rusland
Afstand: 5,848 km
Ronde record: 1:35:861 (Valtteri Bottas, Mercedes, 2018)

Vrijdag 27 september 2019
1e vrije training: 10:00 – 11:30 uur
2e vrije training: 14:00 – 15:30 uur

Zaterdag 28 september 2019
3e vrije training: 11:00 – 12:00 uur
Kwalificatie: 14:00 – 15:00 uur

Zondag 29 september 2019
Race: 13:10 – 15:10 uur

Bron: Red Bull Content Pool/Getty Images, Ferrari Media, Pirelli Media

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)