Op de achterdeur
Yep, the OG, de standaardmanier voor Jeeps, Land Cruisers en Discovery’s om een reservewiel mee te zeulen. Extra punten als er een speciaal jasje omheen zit, of in het geval van deze G-klasse een soort luxe cocon die kennelijk gemodelleerd is naar het voorbeeld van een designhorloge.
Op de motorkap, nota bene
Dit werkt alleen op stokoude Landies met zo’n platte motorkap. Een BMW X6 zien we het niet zo snel doen. Door de motorkap van zo’n antieke Land Rover vol te laden, hou je achterop ruimte voor eh… nog een reservewiel. Ach, als het goed genoeg is voor James ‘de naam is Bond’ Bond…
Op de treeplanken
In vooroorlogse tijden hadden auto’s nog lange, zwierige treeplanken die vanaf de voorwielen naar beneden golfden; designers gebruikten de ruimte vóór de deur vaak om het reservewiel mee te laten liften. Zo kon James ‘de naam is niet Bond’ er gemakkelijk bij als het nodig was.
Je kunt het dak op
Wat de auto of queeste ook moge zijn – wij vinden wel een manier om een imperiaal te monteren ter vervoer van apocalypsbestendige accessoires. Deze Polestar 2 is een prima voorbeeld. De pest voor aerodynamica, en dingen erop en eraf krijgen is een hel. Maar het ziet er wel cool uit.
In de flanken
Dit is de Prodrive BRX Hunter. Hoewel er een 400 pk sterke Ford twin-turbo V6 midscheeps zit, en het ding een veerweg van 28 centimeter en allerlei ingewikkelde 4WD-tech heeft, wist Prodrive toch nog een paar reservewielen in de zijkanten van de door Ian Callum ontworpen koets te proppen.
In de neus, vóór de motor
Alweer zo’n sterk staaltje denkwerk, waar de iconische Citroën DS toch al vol mee zit. Omdat de motor lekker ver naar achteren ligt onder de lange motorkap, was er genoeg ruimte om het reservewiel voorin vast te snoeren, zodat de bagageruimte er tenminste niet mee belast werd. Bij de Singer ACS (in de foto boven dit artikel) lag ligt hij op dezelfde plek, maar dan ligt er uiteraard geen motor onder dezelfde kap.
Als onderdeel van de achterkant
Toen van auto’s nog verwacht werd dat ze een reservewiel aan boord hadden (in plaats van een nutteloos flesje lijm en een pomp), besloten veel ontwerpers er maar een ding van te maken. Voorbeeld is deze Ford Thunderbird uit 1956, met een speciale wielkoffer in een holster op de bumper.
Welke achterbank?
Prioriteiten op z’n raceauto’s. De ‘dat kan harder’-versie van de Defender die Bowler maakte, moest het zonder achterbank stellen. Je hebt immers veel meer aan een rolkooi, frisse lucht en een reservewiel dat zijn eigen racegordel heeft gekregen. Pech, kids – het kan niet altijd meezitten…
Verrassing! In de motorruimte
Auto’s met middenmotor zijn nogal eens onpraktisch. De motor achter de cockpit leggen is misschien handig voor de gewichtsverdeling, maar wat ga je in hemelsnaam doen met dat reservewiel? Maserati’s Merak uit de jaren ’70 had een pragmatische oplossing: gewoon gezellig bij de 3,0-liter V6.
King-Leo heeft op 17 maart 2022 geschreven:
Oude volkswagen kever , voorin bij de bagageruimte..
Bblcorvette heeft op 14 maart 2022 geschreven:
Gemonteerd naast het rechtervoorwiel
(Peugeot PB1 bébé 1913)
Aron heeft op 14 maart 2022 geschreven:
Lada Niva, handig samen met de krik onder de motorkap. Wiel met 1 vleugelmoer wegnemen en je kunt overal aan de motor werken.
Mgb heeft op 13 maart 2022 geschreven:
Onder de auto zoals o.a bij Renault 4/6. Het eerste model Twingo en nu nog bedrijfsauto’s zoals de Fiat Scudo.