Er blijft weinig over. Eerst kwam het bedroevende nieuws dat Volkswagen Nederland de handgeschakelde versie van de nieuwe GTI niet in Nederland zou gaan leveren. Nu meldt een woordvoerder van Volkswagen aan TopGear dat de VW Golf GTI Clubsport niet naar Nederland komt. Hetzelfde geldt voor de nieuwe VW Golf GTI Clubsport 45.

Hoe zat het ook alweer met de Clubsport?

Van de achtste generatie Golf is er een normale GTI met 245 pk. Eventjes geleden introduceerde Volkswagen de GTI Clubsport met 300 pk en een speciale Nürburgringmodus. Om de 45e verjaardag van de GTI te vieren, kwamen ze daarna nog met de GTI Clubsport 45. Beide uitvoeringen zijn geen doorgewinterde circuitmonsters, maar vooral extra snelle uitvoeringen die er geinig uitzien. Bij de vorige generatie was dit wel het geval, en pakte de Clubsport S zelfs een Nürburgring-record.

De Nederlandse pers werd pas uitgenodigd om in Nederland een stukje met de GTI Clubsport te rijden. Toen werd ons verteld dat het nog niet helemaal zeker was of de Clubsport naar Nederland komt, maar het antwoord is nu dus duidelijk. ‘De Clubsport en ook de Clubsport 45 gaan we vooralsnog niet voeren in Nederland’, laat een woordvoerder weten aan TopGear. De prijs zou hier door onze BPM te hoog worden. Onze rijtest van de Clubsport lees je overigens dit weekend op deze site.

Toch een VW Golf GTI Clubsport in Nederland?

De grenzen naar de buurlanden zijn gelukkig open. Er zijn al wat dealers die op eigen houtje een Clubsport naar Nederland hebben gehaald. Die zijn dus wel geïmporteerd, maar ongebruikt. De prijzen voor de grijze import-exemplaren beginnen bij de 59.750 euro en gaan tot 64.995 euro.

Overigens haal je voor nog geen 30.000 euro tegenwoordig een gebruikte Clubsport van de vorige generatie. In tegenstelling tot de nieuwe Clubsport deed Volkswagen bij vorige generatie wat meer zijn best om er iets onderscheidends en sportievers van te maken. Hou dus vooral 30.000 euro op zak en ga op zoek naar een mooi tweedehandsje.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)