De Golf GTI vierde in 2007 zijn dertigste verjaardag. Om dat te vieren, gaf Volkswagen de GTI drie keer meer cilinders en drie keer meer vermogen. Met de komst van de nieuwe Volkswagen Golf GTI leek het ons een mooi moment om de VW Golf GTI W12 weer eens aan te halen. Al lijkt het ons eigenlijk stug dat er veel mensen zijn die hem vergeten zijn. Hoe kun je ook?

Het overvolle magazijn van alle VW-gelieerde bedrijven werd afgeschuimd en dat leverde een bonte verzameling onderdelen op. Het subframe achter en een paar delen van het onderstel van een Audi R8, de achteras en achterremmen van een Lamborghini Gallardo, de DSG-versnellingsbak van een Phaeton, de zesliter W12 twinturbomotor van een Bentley, de voorremmen van een Audi RS4 en de carrosserie van een Golf GTI moesten in krap acht weken tot één geheel gesmeed worden.

Hij hoefde niet te rijden…

Gelukkig zou het resultaat niet echt hoeven te werken. Conceptcars zijn immers ontworpen om achterop een vrachtwagen naar een tentoonstelling vervoerd te worden en vervolgens in de opslag te belanden. Het enige doel is om mannen in dure merktruien kreten van verrassing en bewondering te laten uiten. ‘Oooooh’ en ‘aaaaah’. De VW Golf GTI W12 die de ingenieurs ontwikkelde, had ook absoluut niet rijbaar hoeven te zijn.

Het is een wonderbaarlijke verschijning waarnaar zelfs iemand die totaal niets heeft met auto’s omkijkt. Kortom: hij ziet er bijzonder gek uit. Precies wat je van een conceptcar mag verwachten. We hebben het hier echter wel over een Volkswagen en dat is een Duits merk. In Duitsland bestaan er minstens zeventien woorden voor het begrip ‘technische oplossing’. Men is dus serieus aan de slag gegaan met moersleutels en laptops.

De VW Golf GTI W12 werkt echt

Je zult het niet geloven, maar het eindproduct werkt nog ook. Niet echt goed, moeten we daar meteen aan toevoegen. Soms werkt het zelfs helemaal niet. Bijvoorbeeld als de motor te heet wordt, of te koud, of ergens daar tussenin. Maar af en toe volgt op het omdraaien van de contactsleutel zowaar een geluid en dan wil het ook nog wel eens gebeuren dat er beweging komt als je een versnelling kiest. Het is ongelooflijk. Hij heeft 641 pk met een paar miljoen Nm en dat giert allemaal via de DSG-versnellingsbak naar de achterwielen.

Het geluid van de VW Golf GTI W12 klinkt als dat van de Peugeot T16 uit Groep B rally’s van weleer. Dus. De auto is snel. Het is geweldig om op een Golf-stoel te zitten, met zicht op een Golf-dashboard en door een Golf-voorruit op een Golf-motorkap, terwijl de wereld in een waanzinnig tempo aan je voorbij trekt. Sturen is een ander verhaal. De enige manier om door een bocht te rijden, was door vooral rustig aan te doen. Probeerde je iets anders, dan kwam je heus de bocht wel door, maar dan stond je aan het eind wel achterstevoren.

Rijdt dus niet top, die VW Golf GTI W12. Waarom zou je iets anders verwachten? Hoe kan iemand een goede sportauto maken met een korte wielbasis, 650 pk en een onvoorspelbare versnellingsbak, en dan ook nog binnen acht weken? Het was een vreselijke auto, een afgrijselijk, slecht bestuurbaar en ondoordacht misbaksel. Het idee erachter was echter top. Met net iets meer werk was het waarschijnlijk een kanon geworden, maar voorspelbaar genoeg bleef het bij een concept. De bodykit kun je trouwens nog op Alibaba kopen…

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)