Ah, ironie. Dikwijls wordt het verkeerd gebruikt, zoals bij letterlijk elk voorbeeld in het nummer Ironic van Alanis Morissette. Nee, serieus, het enige ironische aan dat nummer is de titel. Voor een voorbeeld van zoete ironie moeten we naar Australië, waar zojuist een Volkswagen-reclame verbannen is van de televisie.

In Australië, het land waar alles van klimaat tot de wilde dieren je willen vermoorden, probeert Ad Standards (de Australische Reclame Code Commissie) nog meer gevaar buiten de deur te houden door reclame waar gevaarlijk rijgedrag gepromoot wordt te verbannen van de televisie.

Volkswagen besloot de draak te steken met de regels in het spotje ‘Too Powerful For TV’. De reclame van de vernieuwde Volkswagen Amarok zou precies op het randje zijn. En elke scène die voor Ad Standards te spannend zou zijn, vervingen ze door een shot met een schaalmodel. Daarbij vertelden ze nadrukkelijk dat ze het niet mochten uitzenden.

Maar helaas voor Volkswagen regende het klachten toen het spotje uitgezonden werd. De reclame zou gevaarlijk inhaalgedrag promoten en Volkswagen zou onverantwoordelijk adverteren. Vooral de scène met de vrachtwagens schoot bij velen in het verkeerde keelgat. Volkswagen heeft de reclame teruggetrokken van tv.

En zo is een reclame die speciaal gemaakt is om aan de eisen van de Ad Standards te voldoen, door de Ad Standards verbannen van de Australische tv. Isn’t It Ironic?

VW-reclame ‘Too Powerful For TV’ verbannen

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)