Waarom 2018 een goed jaar was

Het was niet alleen maar slecht nieuws

bugatti-divo-2018 (8)
Mercedes EQ C
Aston Martin Valkyrie
Toyota Supra
snellere audi e-tron performance siam beige
Jaguar I-Pace aan de laadpaal
bugatti-divo-2018 (8)
Mercedes EQ C
Aston Martin Valkyrie
Toyota Supra
snellere audi e-tron performance siam beige
Jaguar I-Pace aan de laadpaal

Het was een goed jaar voor slecht nieuws. We kunnen ons eigenlijk geen jaar herinneren waarin het goede nieuws zo werd overschaduwd door het slechte nieuws, althans niet sinds de start van de laatste mondiale financiële cata­strofe – maar dat is inmiddels ook alweer een decennium geleden.

Lees ook Waarom 2018 een slecht jaar was

Dat wil niet zeggen dat we niet zijn gebombardeerd door een waar squadron aan geweldige nieuwe auto’s. Dit nummer van TopGear staat er vol mee. Uiteraard is iedere geweldige auto die dit jaar is verschenen het resultaat van werk dat in voorgaande jaren is gedaan, maar dat verandert niets aan het feit dat we er dit jaar erg blij van werden.

De Bugatti Divo

We zijn ook blij gemaakt met auto’s die nog niet in de showrooms staan. Bugatti liet de Divo zien aan poten­tiële kopers, al was deze Divo niets meer dan een 1:1 model begeleid door een fiks aantal ‘wat als’-berekeningen van slimme ingenieurs.

Na jarenlang mondjesmaat informatie te hebben gekregen over de McLaren Speedtail, de Aston Valkyrie en de Toyota Supra kregen we de twee hypercars dan eindelijk te zien en mochten we in de Supra zelfs een stukje rijden. Maar de kopers van die auto’s zullen zich nog minstens een jaar mogen verheugen op hun verschijning op hun oprit.

Elektrische auto’s hadden een goed jaar. Voor de meeste grote firma’s in de auto-industrie is het bouwen van 5.000 auto’s per week niet per se een logistieke uitdaging – het probleem is eerder om er zoveel te verkopen. Voor Tesla is het veeleer andersom. Maar na heel veel beroerde, verwarrende en krankzinnige publiciteit lukte het de Amerikanen dan toch – en de excellente Model 3 is inmiddels niet alleen de snelst verkopende auto in de geschiedenis qua bestellingen, maar staat nu ook in de Amerikaanse top vijf qua levering. Ja, met wat voor aandrijving dan ook.

Mercedes en Audi

De Jaguar I-Pace is inmiddels te koop en het is een geweldig ding. We hebben de laatste versies gezien van de Mercedes EQ C en de Audi e-tron (en die laatste ook gereden). Voor de helft van de prijs zijn er andere elektrische voertuigen te koop met stevige actieradiussen, met de Hyundai Kona aan kop. Veel technici vonden een nieuwe baan bij Dyson. Maak je geen zorgen: de overheid heeft berekend dat onze elektrische infrastructuur miljoenen auto’s moet kunnen laden, als we dat tenminste wel vooral ’s nachts doen.

Er klonk meer toekomstmuziek. Vliegende auto’s! Twee ervan claimen op schema te liggen om volgend jaar te kunnen worden geleverd: de Terrafugia (dat inmiddels eigendom is van Geely) Transition, met de PAL-V Aeromobil in het kielzog. De krantenkoppen schreeuwden ook ‘vliegende auto’ toen Aston Martin bekendmaakte samen te gaan werken met de vliegtuigmotorenfabriek Rolls-Royce. Maar hun VTOL-concept vliegt wel, maar rijdt niet, althans niet op de weg. De Rolls-Royce-man in kwestie legde dat kort en bondig uit: ‘Dan eindig je met zowel een slecht vliegtuig als een slechte auto.’

Onder de mensen die een goed jaar hadden, kunnen we in elk geval Lewis Hamilton scharen, die met zijn Mercedes F1-auto op majestueuze wijze over al zijn concurrenten en criticasters heen walste. Max Verstappen had geen slecht jaar, maar hopelijk heeft hij in 2019 een beter jaar. In de categorie wereldkampioenen was er ook nog Sébastien Loeb, die terugkwam van het leveren van een paar jaar aan prima prestaties in praktisch iedere andere vorm van motorsport, behalve misschien de trekker-trek, en een paar keer meereed in het WRC. Hij won in Catalonië onder moeilijke omstandigheden in een Citroën C3, een auto waarin niemand anders zich echt senang voelt.

In de auto-industrie delen we graag een pluim uit aan Ola Källenius, die Daimler-Benz gaat runnen. Als Zweed is hij de eerste niet-Duitser die deze positie bekleedt. Voorheen was hij hoofd van de ontwikkelingsafdeling bij Mercedes, en de baas van AMG. Zijn stijl spreekt ons wel aan. Herbert Diess is nu de baas van de gehele VW Groep. Ook hij is van origine een techneut, en eindelijk eens een topman die nooit betrokken is geweest bij Dieselgate. Maar we betwijfelen of een van bovenstaande mannen zo blij is als de vrouwen van Saoedi-Arabië. Zij mogen eindelijk autorijden.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws