Hoor je dat, nu nog stilletjes in de verte? Het is de steeds luider wordende lokroep van een grijze tweedehands Toyota Prius die heel graag jouw brandstofkosten wil verlagen. Het enige wat hij wil is je ziel en de mogelijkheid om rijplezier te ervaren. Het lijkt er namelijk op dat de brandstofprijzen weer gaan stijgen en dit keer hoog zullen blijven.

Dat meldt tenminste Alexandre Andlauer, financieel analist van het bedrijf Kpler, aan BFM Business. Hij denkt dat de huidige daling brandstofprijzen tijdelijk is: ‘De olieprijs ligt tussen de 90 en 120 dollar en er is nogal een risico dat we voorbij de 120 dollar gaan.’ Hij verwacht dat de brandstofprijzen hierdoor aan het einde van het jaar gaan stijgen en voorlopig hoog blijven.

De capaciteit voor de olieproductie is te laag

Volgens Business AM stijgt de productie van olie niet hard genoeg om aan de vraag te voldoen. De capaciteit van de OPEC-landen zou te laag zijn om genoeg te produceren. Er zouden 1 miljoen vaten extra per dag nodig zijn om de voorraden niet te laten dalen. Het blijft wel duizelingwekkend hoeveel vaten olie we verbruiken, maar dat terzijde.

De analist gokt op een benzineprijs van tussen de 2,20 en 2,50 euro per liter in Frankrijk. Dat is zonder de 50 cent accijnsverlaging die daar binnenkort geldt. We hebben het dan over een stijging van 20 tot 50 cent per liter, ongeveer. Met de geplande accijnsverlaging ga je in Frankrijk dus 1,70 tot 2 euro per liter betalen. In Nederland zouden we daar momenteel voor tekenen.

Stijgen de brandstofprijzen in Nederland harder?

Het is lastig om dat door te rekenen naar de Nederlandse benzineprijzen, maar het zal hier in ieder geval niet goedkoper worden. Momenteel hebben we in Nederland een accijnsverlaging van 17,3 cent voor benzine en 11,1 cent voor diesel. Deze maatregel loopt zoals het nu staat tot 31 december 2022. Volgens de Belastingdienst wordt het tarief in 2023 dus weer verhoogd en krijgen we een dubbele klap aan de pomp. Dit zou nog kunnen veranderen, uiteraard.

Een daling zou kunnen, maar dat is ook geen goed nieuws

Volgens de analist gaan de brandstofprijzen dus stijgen, ‘tenzij er een wereldwijde economische recessie is, wat een scherpe daling van de vraag betekent en op dat moment zou het aanbod voldoende zijn in verhouding tot de vraag. Maar dat zou slecht nieuws zijn.’ Misschien is zo’n Nederlandse Lightyear zo’n slecht idee nog niet.

Advertentie

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie