Crashtestdummy's in Amerika zijn niet dik genoeg

????

Foto('s): Volvocrashtestdummy volvo
crashtestdummy volvo
crashtestdummy volvo
crashtestdummy volvo
crashtestdummy volvo
crashtestdummy volvo
crashtestdummy volvo
crashtestdummy volvo
crashtestdummy volvo
crashtestdummy volvo
crashtestdummy volvo
crashtestdummy volvo
crashtestdummy volvo
crashtestdummy volvo
crashtestdummy volvo
crashtestdummy volvo

Soms schrijven grappen zichzelf. Humanetics, een groot producent van crashtestdummy’s, komt met dikkere en langere botspoppen. Waarom? Zodat ze dan beter de Amerikaanse bevolking vertegenwoordigen. Twee varianten komen het team van de ongelukkigste mannequins ter wereld ondersteunen: een extra gezellig exemplaar met 45 kilo extra en eentje die enkele centimeters langer is.

Waarom is dit belangrijk?

Ondanks wat je hoort: formaat is wel belangrijk. Bij auto-ongelukken tenminste. Bestuurders met obesitas hebben 78 procent meer kans om om te komen in een auto-ongeval dan mensen met een normaal postuur. De kans op een fataal ongeval groeit naarmate de BMI toeneemt.

Voor een deel omdat het lastiger is voor hulpdiensten om mensen met een paar maten meer uit auto’s te redden. Voor een ander deel omdat een groter lichaam anders beweegt tijdens een crash en daar hebben autofabrikanten geen rekening mee gehouden. Bij dat laatste moeten de nieuwe crashtestdummy’s gaan helpen. Zo kunnen autofabrikanten zien hoe hun veiligheidsmaatregelen werken bij mensen met ‘grote botten’.

Brabus 550 adventure 120 kilo max

Brabus heeft een andere oplossing bedacht. De treeplank van de Brabus 550 Adventure bezwijkt onder gewicht zwaarder dan 120 kilo. Als de mensen niet in kunnen stappen, hoef je ook niet voor ze te crashtesten. Think about it

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken