De diesel- en benzineprijzen zijn nog wisselvalliger dan de uitslag van een toets Duits (onvoldoende! Oh nee, toch niet). Aan het begin van 2020 was de hoogste brandstofprijs ooit in zicht, maar drie maanden later zaten we op het laagste niveau sinds 2002. De lage prijzen waren uiteraard te wijten aan het feit dat iedereen zijn auto liet staan vanwege corona. Maar corona is nog niet weg, en toch stijgen de prijzen weer flink. We zitten nu alweer op ruim 1,80 euro per liter voor benzine. Maar waarom is er nu ineens weer zo’n sterke stijging in de benzineprijzen?

Waarom de benzineprijzen stijgen

Paul van Selms, directeur van United Consumers, denkt dat de prijzen nog iets verder zullen stijgen. Hij zoekt de oorzaak bij de olieprijs. Door de coronacrisis daalde de vraag naar olie, waardoor de olieprijzen zakten. Volgens hem hebben de olieproducerende landen nu gezamenlijk afgesproken om minder olie uit de grond te halen. Door het lagere aanbod, stijgt de olieprijs weer. De olieprijs ligt nu bijna 10 euro hoger per vat dan vorig jaar, toen het zo’n 46 euro was. Die prijsstijging merk je weer aan de pomp als je benzine of diesel tankt. Van Selms hoopt dat we de recordprijs (uit 2012) van 1,8895 euro per liter niet gaan halen.

Rijden we nog minder kilometers?

De vraag naar brandstof zal overigens ook weer gestegen zijn in vergelijking met maart. In de zomer van 2020 reden we in Nederland weer net zo veel kilometers als vóór de pandemie, al reden we wel op andere tijden. We gokken dat dat nu weer iets minder is vanwege de avondklok en het dringende advies om thuis te werken.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear