Japan is de bakermat van kleine, lichte autootjes. In geen enkel ander land stoppen autobouwers met zoveel vernuft een complete auto in een kleine verpakking. Vreemd dan dat uitgerekend in Japan de sportauto’s zo zwaarlijvig zijn.

Vooral de Nissan Skyline en de Toyota Supra worden vaak liefkozend en minder liefkozend ‘boten’ genoemd. De Nissan GT-R is daar geen uitzondering op. De huidige Nissan GT-R weegt 1.740 kilo en de Nismo-uitvoering weegt 1.720 kilo. En ook de volgende generatie, de R36, zal ‘veel zijn om van te houden’.

Het is niet per ongeluk

Volgens de geestelijk vader van de GT-R, Kazutoshi Mizuno, moeten supercars zwaar zijn. Hij vertelde ons ooit zeer geanimeerd: ‘Het enige wat journalisten zeggen is zwaar, zwaar, zwaar – hij moet lichter, lichter, lichter!’

‘Ik zeg dat journalisten een professioneler denkniveau moeten aannemen. Meer inlezen! Meer denken! De GT-R moet dit gewicht hebben. Een auto met minder gewicht rijdt niet goed. Lichter kan gevaarlijker zijn, en niet goed te rijden door de klanten’, aldus de vader van Godzilla.

Hij gebruikt downforce als voorbeeld: ‘Een F1-auto weegt met de coureur 600 kilo [tegenwoordig minimaal 734 kilo, red.]. Hoeveel downforce genereert een F1-auto? Rond de 1.300 kilo. Het totale gewicht? 1.860 kilo. Een GT1-racer weegt tussen de 1.200 en 1.300 kilo. Met 600 kilo downforce is dat 1.800 kilo’, zegt Mizuno.

Auto’s voor de openbare weg zijn niet in staat om zulke enorme hoeveelheden downforce te genereren, daarom moeten de auto’s zwaarder zijn. Dat is tenminste de filosofie van Mizuno. ‘De performance moet toegankelijk zijn voor alle klanten. Ik heb een grote verantwoordelijkheid naar de klanten’, vulde hij aan.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)