
Voordat we onze Powertest Die Een Eind Zou Maken Aan Alle Powertests gingen filmen, wist ik al alles van Mate Rimac. Ik wist wat hij allemaal had bereikt en ik wist dat Porsche een deel van zijn bedrijf had gekocht; en dan heb je het wel gemaakt in deze wereld. Ik wist ook dat hij me niet in zijn Nevera zou laten rijden tot het ding voor 100 procent af was.
Toen dat eenmaal zover was, reed ik de eerste kilometers met deze hypercar op een weg door een heidelandschap in Yorkshire. Ik had 70 procent van het vermogen, het was vochtig en hij voelde al zoveel sneller aan dan elke andere supercar die ik in dezelfde omstandigheden had gereden. Ik was de koning te rijk en toen ik voor de eerste keer het rechterpedaal helemaal kon indrukken, kwam ik woorden tekort.
De Nevera verveelt niet
Snelheid in een rechte lijn kan vrij snel behoorlijk saai worden, maar de Nevera is zo snel dat je lichaam ook de tiende keer dat je een alles-of-niets-start doet nog niet weet wat het overkomt. Mis je het geluid? Ik denk het wel, maar in de video zit één shot, zie hierboven, waarin ik en de vier banden worden blootgesteld aan een hoeveelheid geweld die ik nog nooit eerder heb meegemaakt.
Lees ook: Dit zijn alle winnaars van de EV Awards 2023
In zijn Drift-modus gaat ie dwars als een conventionele auto: als de grip verdwijnt, stuur je tegen en dan weer rustig terug. Maar er is een andere modus die een gelijke hoeveelheid koppel naar alle wielen stuurt… En dan wil de auto driften terwijl het stuur gewoon rechtuit staat. Het ziet eruit alsof ik 130 km/u rij, maar eigenlijk was ik hier banden aan het verdampen bij dik 190 km/u.
Met zijn prijs van riant 2 miljoen euro mag de Nevera een goeddeels irrelevante auto lijken, maar hij is belangrijk omdat zijn nu zo prijzige technologie over een jaar of vijf beschikbaar zal zijn voor een fractie van het geld. En als dit is waar we naartoe gaan, zullen we allemaal opnieuw moeten leren rijden.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear





Rimac Nevera staat binnenkort ook gewoon in Nederland bij de dealer




De Rimac Nevera zet een nieuw snelheidsrecord neer voor elektrische productieauto’s



Dragrace met de Aventador SVJ laat goed zien hoe idioot snel de Rimac Nevera is




TopGears Electric Awards: Met de Rimac Nevera (1.914 pk) driften door de sneeuw



Rimac Nevera gaat offroad




Rimac Nevera pakt het 0-400-0 record van Koenigsegg af (in de kleuren van een BMW)




Rimac Nevera staat binnenkort ook gewoon in Nederland bij de dealer




De Rimac Nevera zet een nieuw snelheidsrecord neer voor elektrische productieauto’s



Dragrace met de Aventador SVJ laat goed zien hoe idioot snel de Rimac Nevera is


Dat de volgende Bugatti niet volledig elektrisch is, hebben we aan één persoon te danken




TopGears Electric Awards: Met de Rimac Nevera (1.914 pk) driften door de sneeuw


Waarom Nio wat ons betreft een frisse insteek biedt


Wat is de beste elektrische stadsauto? De Jeep Avenger of de Citroën Ami?


Waarom de Lamborghini Revuelto met V12 toch een EV Award wint


Waarom de Citroën Oli wat ons betreft de beste elektrische conceptcar is


Waarom de Audi S1 Hoonitron de beste elektrische racer van dit moment is


Waarom de VW ID. Buzz niet het beste elektrische bestelbusje van 2023 is




Rimac Nevera pakt het 0-400-0 record van Koenigsegg af (in de kleuren van een BMW)




Rimac Nevera staat binnenkort ook gewoon in Nederland bij de dealer




De Rimac Nevera zet een nieuw snelheidsrecord neer voor elektrische productieauto’s




TopGears Electric Awards: Met de Rimac Nevera (1.914 pk) driften door de sneeuw



Rimac Nevera gaat offroad


Rimac Nevera


Een F1-auto ontwikkelen voor op straat is best lastig, zo bewijst de Mercedes-AMG One


Maken automerken niet teveel speciale edities (waardoor ze niet zo speciaal meer zijn)?


Als de Ferrari 296 GTB al zo snel voelt als een LaFerrari, waar gaat het dan heen?


Wat is de beste auto voor een achtervolging? De Audi RS 3, Dodge Hellcat of de Ford F-150 Raptor?


Chris Harris verkoopt zijn Porsche 911 GT3 Touring vanwege een bijzondere reden


Is de hot hatch bijna dood? Chris Harris over de Honda Civic Type R



Wachten aan de laadpaal is straks geen straf met 190 games in de BMW i5



Goed idee? De vrachtwagens op diesel laten rijden, maar de trailer elektrificeren


Lexus RZ 450e review: Hoe rijdt de eerste volbloed-EV van Lexus?



Regen is slecht voor je actieradius, maar niet vanwege de ruitenwissers


Hyundai Ioniq 6 AWD review: Waarom de instapper beter is


Scania 4×2 BEV review: Hoe rijdt een elektrische vrachtwagen?


Rijden met de Lamborghini Huracán Sterrato op een rallycross circuit



Nederlander komt er (pijnlijk) achter dat een Ferrari kopen zonder proefrit niet zo slim is


Luister hier voor het eerst naar de nieuwe V12 van de Lamborghini Revuelto op de Ring


Verkocht! Dit (lage) bedrag betaalde iemand voor de beruchtste Ferrari van Nederland


De nieuwe Aston Martin DB12 laat zien dat de V12 definitief dood is


Is het terecht dat Toyota de garantieclaim voor deze kapotte motor weigert?



Wachten aan de laadpaal is straks geen straf met 190 games in de BMW i5


In België krijg je al bij 1 km/u te hard een boete, hoe zit dat in Nederland?



Nederlander komt er (pijnlijk) achter dat een Ferrari kopen zonder proefrit niet zo slim is


Waarom we de vernieuwde Audi S6 in Nederland niet mogen hebben



Goed idee? De vrachtwagens op diesel laten rijden, maar de trailer elektrificeren



Reacties