Voordat we onze Powertest Die Een Eind Zou Maken Aan Alle Powertests gingen filmen, wist ik al alles van Mate Rimac. Ik wist wat hij allemaal had bereikt en ik wist dat Porsche een deel van zijn bedrijf had gekocht; en dan heb je het wel gemaakt in deze wereld. Ik wist ook dat hij me niet in zijn Nevera zou laten rijden tot het ding voor 100 procent af was.

Toen dat eenmaal zover was, reed ik de eerste kilometers met deze hypercar op een weg door een heidelandschap in Yorkshire. Ik had 70 procent van het vermogen, het was vochtig en hij voelde al zoveel sneller aan dan elke andere supercar die ik in dezelfde omstandigheden had gereden. Ik was de koning te rijk en toen ik voor de eerste keer het rechterpedaal helemaal kon indrukken, kwam ik woorden tekort.

De Nevera verveelt niet

Snelheid in een rechte lijn kan vrij snel behoorlijk saai worden, maar de Nevera is zo snel dat je lichaam ook de tiende keer dat je een alles-of-niets-start doet nog niet weet wat het overkomt. Mis je het geluid? Ik denk het wel, maar in de video zit één shot, zie hierboven, waarin ik en de vier banden worden blootgesteld aan een hoeveelheid geweld die ik nog nooit eerder heb meegemaakt.

Lees ook: Dit zijn alle winnaars van de EV Awards 2023

In zijn Drift-modus gaat ie dwars als een conventionele auto: als de grip verdwijnt, stuur je tegen en dan weer rustig terug. Maar er is een andere modus die een gelijke hoeveelheid koppel naar alle wielen stuurt… En dan wil de auto driften terwijl het stuur gewoon rechtuit staat. Het ziet eruit alsof ik 130 km/u rij, maar eigenlijk was ik hier banden aan het verdampen bij dik 190 km/u.

Met zijn prijs van riant 2 miljoen euro mag de Nevera een goeddeels irrelevante auto lijken, maar hij is belangrijk omdat zijn nu zo prijzige technologie over een jaar of vijf beschikbaar zal zijn voor een fractie van het geld. En als dit is waar we naartoe gaan, zullen we allemaal opnieuw moeten leren rijden.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)