Op de valreep nog even het minst nuttige bericht van dit jaar. Als je niet van kennis houdt die je nergens kunt toepassen, klik dan maar weg. Echt. Je hoort weleens iemand zeggen dat auto’s met genoeg downforce ondersteboven kunnen rijden in bijvoorbeeld een tunnel. De aerodynamica drukt de auto met de wielen op de grond, waarbij het niet uitmaakt waar de grond is.

Dus als je een auto hebt van 1.000 kilo die bij 150 km/u 1.200 kilo downforce genereert, dan kun je in principe op het plafond van een tunnel rijden of op de muren. Voor de spoilers maakt het niet uit welke kant onder of boven is. Die theorie klopt, maar zomaar een auto op z’n kop in tunnel rijden, dat gaat zomaar niet. Dat heeft te maken met de techniek.

Als je nu denkt: wat is nu precies het punt van dit artikel? We zeiden net al dat er geen punt is. Het is niet te laat om te stoppen met lezen. Het probleem zit hem in de olie en de brandstof. Die essentiële vloeistoffen worden in hun reservoirs (de oliepan en de brandstoftank) opgezogen, in de meeste gevallen zit de aanzuigbuis van de pomp onderin.

Als je de auto omdraait, dan draaien de vloeistoffen ook om. De brandstof zit ineens bovenin de tank, terwijl de pomp onderaan de brandstof probeert te slobberen. De motor krijgt dan geen brandstof meer. De olie-aanzuigbuis krijgt ook geen vloeistof meer en de kans op motorschade is groot, omdat er geen olie meer wordt rondgepompt.

Een looping zou wel kunnen

Een looping is een ander verhaal. Doe maar eens wat water in een emmer en draai deze heel hard rond. Het water blijft onderin de emmer door de middelpuntvliedende kracht. De olie en de brandstof blijft hierbij dus ook waar het moet zitten, onderin de carterpan en de brandstoftank. Als je dus op z’n kop wilt rijden, bouw dan een looping.

Een F1-auto zou het misschien wel kunnen

F1-auto’s en supercars hebben vaak dry-sump-smering. Dit betekent dat de olie niet los rond kan klotsen maar altijd in het systeem blijft circuleren. Zo heeft de oriëntatie van de motor geen invloed op de olietoevoer. Bij raceauto’s komt dit van pas omdat deze auto’s met veel g-krachten door de bochten gaan. Dan wil je ook niet dat de olie wegvloeit van de oliepomp.

De wijze les? Wil je op z’n kop rijden in een tunnel, zoek dan een auto met een dry-sump en doe het niet te lang en met een volle brandstoftank. Weet je dat ook weer.

Advertentie

Reacties

  • Jos uit Dendermonde heeft op 26 december 2022 geschreven:

    Correct, moet kunnen.
    Vindt het raar dat ze dit in hun verhaal niet vermeld hebben. Een grove tekortkoming.

    Reageer
  • Falkor Falkoricus heeft op 24 december 2022 geschreven:

    Met een elektrische auto moet het dan ook wel lukken. 😊

    Reageer

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie