We zitten al een uur te broeden op een leuk intro voor dit artikel. Man, Man, Man, kansloos dit. Dan maar gelijk met de deur in huis vallen. Wie nog een vaag idee heeft van wat een snelweg is (weet je nog, voor corona?), herinnert zich ook nog wel dat vrachtwagens vaak grootlicht naar elkaar gaven. Veel mensen hebben inmiddels wel uitgevogeld waarom dat zo is. Maar voor wie dat nog niet heeft, hier het antwoord op de vraag: waarom flitsen vrachtwagens op de snelweg?

De eerste reden waarom vrachtwagens flitsen, is collegialiteit – dit had je vast zelf al wel ingevuld. Neem een bedrijf als Simon Loos. Dit transportbedrijf rijdt met 650 vrachtwagens. Als chauffeur kom je zo nu en dan dus een collega tegen die in de tegenovergestelde richting rijdt. En dan is het vriendelijk om even te seinen. Overigens is dit niet toegestaan en kun je als chauffeur een boete krijgen voor onnodig seinen.

Vrachtwagens flitsen naar elkaar om twee redenen

Vrachtwagens flitsen niet alleen uit collegialiteit. Ook als ze elkaar inhalen, zie je geregeld dat de felle lampen kort aangaan. Het grootlicht is het signaal naar de inhalende chauffeur dat deze er volledig voorbij is en terug naar rechts kan. Een beleefdheidsdingetje dus, omdat het vanuit de cabine soms wat lastig inschatten is wanneer je trailer de andere vrachtwagen is gepasseerd.

Foto: Man TGX-trekkers voor Jan v.d. Berg

Reacties

  • Anon heeft op 17 september 2022 geschreven:

    Ik zal zeggen dat het een:
    Moderne (21ste eeuws) Mentale Stoornis
    is.

    Reageer
  • Automobilist heeft op 25 januari 2021 geschreven:

    Wat mij betreft mag dit de helft minder. Inhalende vrachtwagens zijn een grote ergernis. Omdat voor hun ene kilometertje verschil bovendien een hele reeks auto’s in de ankers moet, is het nog gevaarlijk ook en leidt het tot onnodig extra brandstofgebruik.

    • Thc heeft op 26 januari 2021 geschreven:

      Nog een beetje geduld,dan zal het verboden zijn om in auto te rijden, want die robot zal met u rondrijden,dan kan je tegen dat apparaat van u kloten maken,want die zal zich exact aan alle regels houden en zult gij dikwijls te laat komen.

      Reageer
    • JP heeft op 26 januari 2021 geschreven:

      Eerder van thuis weg gaan,dan heb je ook Niet zoveel gassy.
      OF we blijven met z’n allen thuis en jij half zelf je zooi bij de boer

      • Of... heeft op 26 januari 2021 geschreven:

        Je haalt eens een keer niet in omdat de vrachtwagen voor je 1kmh te langzaam rijdt en blijft gewoon op de rechterbaan en iedereen is blij.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • John heeft op 24 januari 2021 geschreven:

    Je kan dit, als burger in een personenauto doen.
    Geef even een kort groot licht, als een vrachtwagen voor wil laten gaan dat hij kan invoegen om de autosnelweg op en jij je hierop aanpast.
    Hetzelfde kan je doen als je een vrachtwagen op de snelweg voor je hebt die al meerdere keren heeff geprobeerd een ander in te halen.
    Ga naar links geef even groot licht als teken dat je zijn pogingen hebt gezien en hem voorlaat .
    (Doe het eens een keer, vaak krijg een bedankje van de chauffeur middels even een groot licht.
    Zeg dan, “geen dank graag gedaan” door even je richtingaanwijzer , 1x rechts 1x links en nogmaals 1x recht.

    Reageer
  • M.J. heeft op 23 januari 2021 geschreven:

    Dat lichtsignaal word door mij alleen gegeven als er achter de inhalende vrachtwagen , 1 of meerdere ” Luxe wagens ” rijden .Dan kan inderdaad de inhalende truck ‘sneller” naar rechts .
    En kan het overige verkeer weer snel verder. Dat is de reden en niet anders.
    Heeft niets met inschatten van lengte te maken , 1 meter er voorbij kan je prima zien , maar zou pas A/sociaal zijn als de inhalende truck dan al naar rechts zou gaan .
    Eigenlijk zouden dus de ´´LUXE auto´s´´ de ingehaalde chauffeur moeten bedanken . Maar ja , leg dat maar eens uit..

    Groeten Marcel

    Reageer
  • Stijn heeft op 23 januari 2021 geschreven:

    Ja, en als bedankje gaat dan geregeld de richtingaanwijzer om en om, links en rechts een paar keer aan.
    En even voor half Nederland: de richtingaanwijzer laat andere mensen zien dat je links of rechts af wil slaan, of een rotonde wil verlaten, dat soort dingen. Wordt bediend met een stengel aan de linkerkant van je stuur, duw je die naar beneden, dan wil je linksaf, naar boven is rechtsaf. Kost nog minder moeite dan, zeg, je neus leeg eten tijdens het rijden, dus doe nou maar gewoon!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear