De schaarkrik achter in je auto is puur voor noodgevallen. Zo’n ding staat nooit heel stevig en zeker bij oudere auto’s zijn ze door hun leeftijd niet zo betrouwbaar meer. Onder een krik werken is dus nooit slim: als je zelf onder je auto moet gaan liggen, haal dan een degelijke garagekrik en een set goede assteunen met borgpinnen. Pas als je zeker weet dat alles goed stevig staat, kun je een kijkje nemen onder de auto.

Mocht je echt ergens ver van de beschaving stranden en je hebt niets anders dan je schaarkrik, zorg dan dat er iets onder de auto ligt voor als de schaarkrik het begeeft. Leg bijvoorbeeld een wiel onder de auto voordat je er zelf onder duikt, of zoek een (forse) boomstam in de berm. Maar zoals gezegd: probeer altijd te voorkomen dat je onder een auto gaat liggen die op een schaarkrik staat. Of eigenlijk wat voor krik dan ook.

Het bewijs levert deze man in Mesa in de Amerikaanse staat Arizona. Hij moest iets onder zijn Honda Civic repareren en dacht dat de schaarkrik wel voldoende was voor het klusje. De krik begaf het en hij kwam vast te zitten onder de auto. De bodemspeling van de Honda Civic was gelukkig groot genoeg om ernstige verwondingen te voorkomen. Als de wielen naast de auto hadden gelegen (of de Civic was verlaagd), dan was dit waarschijnlijk een heel ander bericht geworden.

De agenten konden de Civic aan de wielkasten gelukkig net genoeg omhoog tillen om de man onder de auto vandaan te krijgen. Iedereen was erg geschrokken, maar van letsel lijkt (vanbuiten gezien) geen sprake. En let ook nog even op de behulpzame tip vaan de buurman richting de vriendin van de onhandige klusser op 3:30.

Waarom je nooit onder een krik moet werken

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)