Met de huidige brandstofprijzen is het erg aantrekkelijk om de goedkoopste peut in je auto te gooien. En als E10 echt zo terminaal was voor elke auto, dan zouden pomphouders het heus niet aanbieden. Hopen we. Als jouw auto geschikt is voor de brandstof met 10 procent ethanol, kun je dat gerust tanken. Maar er zijn gevallen waarin je soms beter Euro 98 (E5) kunt tanken in plaats van Euro 95 (E10), ook als je auto voor beide brandstoffen geschikt is.

Belangrijk om te weten is dat E5 meestal niet 5 procent ethanol bevat, zoals de naam doet vermoeden, maar in het geheel géén ethanol. De toevoeging E5 betekent ‘maximaal 5 procent’. Check even de website van je favoriete brandstofketen om erachter te komen wat zij met hun Euro 98 doen. De brandstofsystemen van sommige auto’s bevatten rubbers en kunststoffen die niet tegen ethanol kunnen, dus die moeten wel Euro 98 tanken. Dit zijn vaak oudere auto’s.

Je rijdt weinig

‘Bio-ethanol is “hygroscopisch”, wat wil zeggen dat deze stof de eigenschap heeft om vocht op te nemen uit de omgeving, bijvoorbeeld uit vochtige lucht’, zo meldt de RAI Vereniging. ‘Een te hoog watergehalte in de brandstof kan er voor zorgen dat de alcohol met het water neerslaat en zich als een water-alcoholmengsel op de bodem van de tank nestelt. Dit mengsel is corrosief voor metalen.’ Als je E10 tankt en weinig rijdt, kan dat slecht zijn voor je tank en/of brandstofsysteem.

Je rijdt vaak, maar korte stukken

Volgens AMT wordt er bij de verbranding van elke liter brandstof ongeveer ook dezelfde hoeveelheid waterdamp gevormd. Het grootste deel hiervan gaat door de uitlaat naar buiten, maar een deel komt via de zuigerveren in de olie. Normaal geen probleem, want de olie wordt warm en het vocht gaat via de carterventilatie weer naar buiten. Maar als je motor niet volledig op temperatuur komt, kan het vocht sludge veroorzaken in de motor.

E5-benzine loopt zuiniger dan E10

Ethanol heeft een kleinere energiedichtheid dan benzine. Het is dus zo dat je met 50 liter E10 minder ver kunt rijden dan met 50 liter brandstof zonder ethanol. Daartegenover staat dat E10 goedkoper is. Eigenlijk zou je beide brandstoffen een tijdje moeten rijden (onder gelijke omstandigheden) om te kijken hoeveel elke brandstof per liter kost bij jouw auto. Als Euro 98 net zo duur is per kilometer, kun je net zo goed die nemen.

Zie je auto als een grasmaaier

Nee, dit is geen grapje over Honda’s. Over het algemeen zouden we voor grasmaaiers, buitenboordmotoren en andere kleine motoren adviseren om Euro 98 te pakken. Deze apparaten willen nog weleens lang in de schuur blijven staan (waarbij het overigens altijd slim is om de tank te legen) en ze zijn zeker niet allemaal geschikt voor ethanol. Gewoon het zekere voor het onzekere nemen.

Even je auto trakteren

We geven gelijk toe: wetenschappelijk kunnen we dit punt niet onderbouwen. Maar als autoliefhebber heb je nu eenmaal een bepaalde afwijking en daar moet je soms gewoon aan toegeven. Zelfs als je doorgaans E10 tankt, kan het soms goed aanvoelen om een tankje 98 tussendoor te doen. Sommige bestuurders zijn van mening dat je zo nu en dan 98 moet tanken om de motor ‘schoon te blazen’, maar zie het vooral als een welverdiende traktatie voor je auto.

Advertentie

Reacties

  • Jelle says at 4 mei 2022:

    hoe zit dat eigenlijk met 102 (de zogenaamde oldtimer/race benzine?

    Reply
  • Humilus says at 28 april 2022:

    Ik rij in een Honda Civic uit 2007, gemiddeld zo’n 400 km in de week woon werkverkeer. Ik tank vrijwel altijd bij de grote gele schelp
    en ben eens in de gaten gaan houden hoeveel km ik meer rij nadat ik een paar keer de duurdere super versie getankt had.
    Blijkt dat ik er met gemak 70 km meer uit een tank haal.
    Ben per saldo dus goedkoper uit met een verbruik van nu bijna 1 op 14,en dan heb ik toch echt serieus het gevoel dat het motortje nog beter loopt dan wat ik er al van gewend was.

    Reply
  • Ome Leo says at 28 april 2022:

    Ford Focus station 2004, 1e week eigenaar, gelijk brandstofsysteem gereinigd (toevoeging in de tank), 98 gaan tanken.
    Mij wordt 6 mnd later vaak gevraagd
    ‘ome leo, waar heeft u’ m laten tunen?
    I rest my case…

    Reply
  • Boosterrolla says at 28 april 2022:

    E10 is door de toegevoegde ethanol meer hygroscopisch, daarnaast is de energetische waarde minder.

    Veel Japanse auto’s lopen het beste op E5, dus regelmatig gooi ik dat erin.
    Maar ook zo nu en dan E10…..

    Reply
  • Little Red Rooster says at 27 april 2022:

    Ik tank vaker in Duitsland, daar hebben ze Euro 95 zowel als E5 als ook E10. Het prijsverschil is minimaal. Ik begrijp niet Waarom dit in Nederland niet ook zo gehandhaafd wordt.
    Bij mij in de directe omgeving is geen ene pomp waar je E5 kunt tanken, hebben ze gewoon niet.

    Reply
  • Mark says at 27 april 2022:

    Ik heb een peugeot 205 uit 1991 en tank of moet tanken E5 ( euro98 ) . Ik tank een halve tank kost mij ongeveer €55,- en doe daar ander halve week mee. Tja, mijn auto heeft geen injectie maar caburateur dus dat zuipt wat meer als moet starten met een handshoke. Is mijn hobby auto , maar ook voor woon en werk. Rijd elke week 300km.

    Reply
  • Terry says at 27 april 2022:

    Ik heb twee auto’s die alleen E5 mogen. Gelukkig weet ik een tankstation waar die net zoveel kost als E10 bij Shell. Ik kan me wel vinden in het gevoel je auto te verwennen. Zo heb ik wel van die 102 getankt in Duitsland onderweg naar Denemarken en dacht: goed bezig. 🤣

    Reply
  • Adriaan Proost says at 27 april 2022:

    Mijn auto, een Citroën uit 1997, krijgt alleen maar E10. Al zolang ik hem heb. En dat is al eventjes……sinds 2001…. Geen enkel probleem. Heeft mij al honderden Euro’s opgeleverd èn, ook niet onbelangrijk, een tevreden auto!

    Reply
  • TK says at 27 april 2022:

    Als het kan altijd in Duitsland tanken. Daar hebben ze gewoon Euro95 met E5 en ook goedkoper dan Nederland.

    Reply
  • Lasgo says at 27 april 2022:

    Ik vind het maar onzin. Ik heb 2 auto’s en met beiden heb ik vorig jaar (op aanraden van een garagehouder) een half jaar lang euro98 getankt. Ten eerste merkte ik qua rijgedrag totaal geen verschil, terwijl ik toch iemand ben die stevig doorrijden, echt geen 100 op de snelweg. En ten tweede zou rijden op euro98 een stuk zuiniger zijn. NOU, ik weet het niet, maar de DS van mij rijdt zuiniger op euro95 dan op euro98. En ik heb dit dus niet alleen afgelezen op de boordcomputer, maar ook zelf bijgehouden met aantal gereden kilometers en getankte hoeveelheid brandstof. Dus wat dat aangaat vind ik het maar grote onzin! En als dit nu bij 1 auto zo was, maar ik heb het bij beiden auto’s getest in de praktijk. Dus euro98 is absoluut NIET zuiniger, maar in de praktijk wel zo’n 10 tot 12 cent duurder dan de euro95. Dus, tel uit je winst.

    Reply
  • Zeeuwse says at 27 april 2022:

    Tank alleen maar E5, Peugeot 2008. Ik hoef maar eens per maand te tanken, dus die paar euro maakt dan niet uit.

    Reply
  • Spier says at 27 april 2022:

    Ik mis nog de auto’s met LPG: die starten alleen op benzine, dus ook gewoon E5 tanken!

    Reply
  • Max says at 27 april 2022:

    Ook mijn dealer adviseert E5 te tanken.
    Heb wel eens gehoord dat om ethanol met benzine te mengen er aceton gebruikt wordt. Ook deze stof is niet echt ‘vriendelijk’ voor de motor e.d.
    Hou mijn hart vast wanneer men dit ook in kerosine (vliegtuigbrandstof) gaat toepassen.

    Reply
  • Mae Tinu says at 26 april 2022:

    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer

Meer van TopGear

Advertentie