Dat Ferrari staat voor exclusieve auto’s waar bijna iedereen van droomt, weten we allemaal. Behalve het aanzienlijke prijskaartje heeft zo’n droom nog een nadeel: de wachttijd. Als je nu een nieuwe Ferrari bestelt, moet je zomaar achttien maanden geduld hebben. Een walvis komt sneller ter wereld.
 
Waar de meeste automerken kampen met parkeerplaatsen vol auto’s die de straatstenen nog niet willen hebben, daar heeft Ferrari een ander probleem. Door de traditioneel beperkte productie is voor de meeste modellen een enorme wachtlijst ontstaan. Dat wordt vooral veroorzaakt door de sterk gegroeide belangstelling uit landen als China en Rusland. Ferrari kon het leed van zijn patiënten niet langer aanzien en gaat alles in het werk stellen om de wachtlijst te verkorten. Om te beginnen wordt de productie in de fabrieken bij Maranello met maar liefst vijf procent verhoogd.
 
Vorig jaar heeft Ferrari om precies te zijn 5.671 nieuwe auto’s gebouwd. Daar zouden er dus dit jaar een kleine driehonderd bijkomen. Overigens richt Ferrari zijn pijlen nadrukkelijk op het oosten. Niet alleen wat verkoop betreft, de Italianen hebben plannen om in China een technisch centrum te bouwen, compleet met rijschool waar gefortuneerde klanten kunnen leren hun prijzige speeltje in bedwang te houden.
 

Reacties

Meer van TopGear