
De McMurtry Spéirling – die vorig jaar het heuvelklimrecord brak tijdens het Goodwood Festival of Speed – is klaar voor productie in de vorm van de nog snellere Spéirling Pure. Prijskaartje? Omgerekend ongeveer 1,1 miljoen euro. Hoog tijd om daar wat meer informatie over op te halen. TopGear voelt daarom Max Chilton aan de tand.
Chilton is na zijn korte F1-carrière ontwikkelingscoureur geworden bij McMurtry. Hij is voor altijd vereeuwigd in de geschiedenisboeken van Goodwood door met de Spéirling in 39,08 seconden de klim af te leggen. Daarmee was Chilton bijna een seconde sneller dan het vorige record, dat op naam stond van Romain Dumas in de Volkswagen ID R.
Wat maakt de McMurtry Spéirling Pure zo snel?
De nieuwe Spéirling Pure krijgt alle trucjes die McMurtry op de recordauto van Chilton zette. Dit betekent twee elektromotoren die 1.015 pk naar de achterwielen sturen. Dankzij een 60-kWh batterij moet je tien rondjes Silverstone aan één stuk volle bak kunnen rijden. Een totale lengte van 58,9 kilometer dus. De batterij weer naar 100 procent laden, kan vervolgens in 20 minuten.
De topsnelheid ligt op 305 km/u en in de bochten kun je krachten tot 3G te verduren krijgen dankzij een gepatenteerd systeem dat ‘downforce op aanvraag’ biedt. McMurtry wil rond de honderd exemplaren van de Spéirling Pure bouwen, waarvan de eerste auto’s in 2025 geleverd moeten worden. Maar wie zit er eigenlijk achter dit bedrijf? En wat zijn de verschillen tussen de recordauto en de Pure? Daar kom je in deze video achter.
Meer van TopGear


VIDEO: De knotsgekke McMurtry Spéirling gaat GT3-auto’s voorbij alsof ze stilstaan

Deze piepkleine (en knotsgekke) EV moet meer dan 1 miljoen euro kosten

Waarom de Goodwood-klim van de McMurtry Spéirling ons Moment van het Jaar 2022 is

De McMurtry Speirling breekt het heuvelklimrecord op Goodwood Festival of Speed

De snelste auto ter wereld kost slechts 1 miljoen en is sneller dan een F1-auto

VIDEO: McMurtry Spéirling sloopt het ronderecord in Hockenheim

VIDEO: De knotsgekke McMurtry Spéirling gaat GT3-auto’s voorbij alsof ze stilstaan

Deze piepkleine (en knotsgekke) EV moet meer dan 1 miljoen euro kosten

Waarom de Goodwood-klim van de McMurtry Spéirling ons Moment van het Jaar 2022 is

De McMurtry Speirling breekt het heuvelklimrecord op Goodwood Festival of Speed

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Hoe rijdt de brute Land Rover Defender Octa met de V8 van BMW? (review)

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

ANWB waarschuwt dat je laadbeurt in het buitenland ineens 480 euro kan kosten als je niet oplet

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Door deze slimme truc kunnen vrachtwagens snelladen zonder dat het stroomnet overbelast raakt

TU Delft bouwt duurzame auto met vergeten techniek uit jaren ’60 die op bijna elke brandstof kan lopen

Pas op: waarom je vandaag plotseling last kunt hebben van ‘ijzel’ op de Nederlandse wegen

Veel actieradius of een zuinig verbruik is niet de manier om auto’s te verkopen, denkt het grootste merk ter wereld

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?
