Was de Peugeot 406 Coupé ontworpen voor Ferrari?

Peugeot met temperament

Peugeot 406 Coupé
Peugeot 406 Coupé
Peugeot 406 Coupé
Peugeot 406 Coupé
Peugeot 406 Coupé
Peugeot 406 Coupé
Peugeot 406 Coupé
Peugeot 406 Coupé
Peugeot 406 Coupé
Peugeot 406 Coupé
Peugeot 406 Coupé
Peugeot 406 Coupé
Peugeot 406 Coupé
Peugeot 406 Coupé
Peugeot 406 Coupé
Peugeot 406 Coupé

Er is geen twijfel mogelijk: de Peugeot 406 Coupé is een mooie auto. Toen hij in 1997 op de markt kwam deed hij denken aan de Ferrari’s van die tijd (456M GTA, F355, 550 Maranello) en voor zo’n 34.000 euro had je er al één in je garage staan. En dat hij hier en daar op een Ferrari leek, was geen toeval..

Waarom was het bijna een Ferrari?

Lang ging het verhaal dat Pininfarina, het ontwerpbureau van Ferrari sinds de jaren vijftig, de auto eigenlijk ontwierp voor Ferrari, maar dat die het aanbod afsloegen. Pininfarina bood het vervolgens aan bij Peugeot (waarvoor ze ook al tijden auto’s ontwierpen – denk maar aan de 404 Coupé/Cabriolet en 504 Coupé/Cabriolet) om Ferrari te laten zien dat ze hun kans hadden gemist. De Fransen waren verkocht en de rest is geschiedenis.

Peugeot 406 Coupé

Klinkt erg romantisch, toch? Te romantisch, want zo ging het niet precies. Het klopt dat de Peugeot 406 Coupé inderdaad kenmerken had van een Ferrari, dat kan iedereen wel zien. Kijk maar naar de lage deuren, de less-is-more-achterkant en -voorkant, en bovenal die dieper liggende achterruit. Zelfs de deuren en wielkasten waren vergelijkbaar met een Ferrari. Maar het Pininfarina-DNA stond enigszins gelijk aan het Ferrari-DNA en Peugeot-DNA, het lag voor de hand dat alle ontwerpen van Pininfarina dezelfde kenmerken hadden.

Waarom er voor Peugeot werd gekozen?

Pininfarina verkoos Peugeot boven Ferrari omdat de 406 Coupé meer identiteit van Peugeot had dan van Ferrari. Hij deelde het vooral met de Peugeot 504 Coupé en Cabrio. Daarnaast was het ook de bedoeling dat Pininfarina de auto zou gaan bouwen. De oplage die Pininfarina aanbood (75 auto’s per dag) en de uitstraling van de auto zouden niet overeenkomen met wat Ferrari in een auto zocht. Hij was toch een beetje te soft vergeleken met een Ferrari.

En dat bleek. De Fransen namen de productie van de auto over. In de zeven jaar dat hij op de markt was, werden er zo’n 107.000 exemplaren verkocht. De meeste bleven in Frankrijk, maar het was een groot succes te noemen, ook in Engeland bijvoorbeeld. Na verloop van tijd bleef hij populair omdat er een hoop updates en verbeteringen werden doorgevoerd. Vooral aan computers en motoren, maar ook het uiterlijk van de auto ging op de schop.

Latere updates van de Peugeot 406 Coupé

De oorspronkelijke motoren waren een 2.0-liter viercilinder met 135 pk en een 194 pk sterke drieliter V6. Later zou de viercilinder opgevolgd worden door een 2.2 liter groot exemplaar dat 160 pk produceerde. Ook kwam er nog een een dieselmotor met 136 pk. In 2003 onthulde Peugeot een facelift die vooral aan de voorbumpers, velgen en nieuwe lakkleuren te herkennen was.

De Peugeot 406 Coupé had alles in huis om een groot succes te worden. Vier stoelen (kocht je de V6, dan kreeg je ze van Recaro) en een volledig uitgerust sport-interieur met JBL-speakers, airco en meer. Het goede nieuws: het is, ook na al die jaren, nog altijd een pracht van een auto, er rijden er nog aardig wat van rond en je kunt ze voor weinig krijgen.

Reacties
  1. Renko-Hans de Kloe zegt op 20 september 2018 om 18:30:

    Een comfortabele en prachtige auto… zojuist met m’n lichtgele 2.2 liter benzine (2003) een reis per auto via Zweden naar Finland gemaakt… ongelooflijk veel reacties juist in Finland gehad, waar Volvo n Toyota de boventoon voeren… 7000 kilometer puur rijplezier!

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws