Wat als de fiscale voordelen van elektrisch rijden worden afgeschaft?

Is het over vijf jaar nog wel voordelig om een elektrische auto te rijden?

Mitsubishi Outlander PHEV facelift 2018 Fiscale voordelen
Mitsubishi Outlander PHEV facelift 2018 Fiscale voordelen

Één van de redenen dat men besluit een elektrische auto aan te schaffen is dat er veel fiscale voordelen aan kleven. Men betaalt weinig bijtelling, slechts 4%, geen BPM en géén wegenbelasting. Deze fiscale voordelen zullen echter minder gaan worden. De subsidie voor de aanschaf van een EV en de MRB- en bijtellingsvoordelen zullen op den duur verdwijnen. Niet onredelijk, nu er steeds meer en goedkopere EV’s verkocht worden.

Politieke zelfmoord

Maar ze laten rijden, dat is een ander verhaal. Zo’n 60 procent van de benzineprijs bestaat uit belasting (accijns en BTW), waardoor er jaarlijks maar liefst 7,75 miljard euro in de Nederlandse staatskas vloeit. Op elektriciteit zit BTW en energiebelasting, zelfs al relatief veel, maar per gereden kilometer zijn de kosten een schijntje. Dus als de EV echt doorzet, zal dat een aderlating voor de staatskas zijn.

Het zou politieke zelfmoord zijn wanneer de lasten zouden worden overgeheveld naar segmenten buiten het autogebruik. Zwaardere lasten zullen waarschijnlijk bij de elektriciteitsprijs opgeteld gaan worden, maar dan alleen voor autogebruik. Per slot van rekening zijn EV’s in hoge mate digitaal. Het zal betrekkelijk makkelijk zijn om hun gebruik vast te stellen en daarover een hogere belasting te heffen, terwijl de rest van het stroomverbruik in huis onder een lager tarief blijft vallen.

Tesla-taks

Een voorbeeld van het wegvallen van een fiscaal voordeel is de Tesla-taks. Tot het einde van dit jaar is de bijtelling op een fiscale auto slechts 4%, tegenover 22% op CO2-uitstotende auto’s. De overheid gaat vanaf 2019 echter de Tesla-taks invoeren.

Deze regeling houd in dat het bijtelling-percentage van 4% slechts geldt voor auto’s die minder dan 50.000 euro waard zijn. Is de catalogusprijs hoger dan deze 50.000 euro, dan geldt de 4% slechts tot 50.000 euro. Over elke euro daarboven gaat men 22% betalen.

Fiscale voordelen zullen dus inderdaad weg gaan vallen, verwacht dit echter niet al volgende week te zien gebeuren. Vooralsnog zal je voordeel hebben bij het kopen van een EV, maar over een jaar of vijf ziet de wereld er een stuk anders uit.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken