Wat is de levensduur van een elektrische auto?

Data van 6.000 voertuigen

Foto('s): Jannis Lucas / UnsplashTesla Model 3 in een parkeergarage aan de laadpaal
Foto('s): NissanNissan Leaf
Foto('s): moritz kindler / UnsplashTesla Model S in een bocht
Foto('s): VWolkswagen-E-golf-2014-voorkant
Foto('s): JaguarJaguar I-Pace Laguna Seca
Tesla Model 3 in een parkeergarage aan de laadpaal
Nissan Leaf
Tesla Model S in een bocht
olkswagen-E-golf-2014-voorkant
Jaguar I-Pace Laguna Seca

‘Dat wil ik na 10 jaar nog weleens zien’, klinkt het vaak in discussies over elektrische auto’s en hybrides. Veel mensen zijn er van overtuigd dat de levensduur van een elektrische auto, en met name die van de accu, om te huilen is. En heel logisch, want iedereen heeft ooit een telefoon gehad die na zo’n drie jaar nog geen halve dag meer meeging. Elektrische auto’s rijden nu lang genoeg rond om voorzichtig de eerste conclusies te trekken aan de hand van de beschikbare data.

Geotab analyseerde de data van 6.000 elektrische voertuigen om te kijken hoeveel kWh de batterij nog kan leveren na een paar jaar. Ze drukken de conditie van de batterij uit in SOH (State of Health), die bij een nieuwe auto 100 procent is. Dit kun je vergelijken met de batterijconditie van bijvoorbeeld je iPhone, die ook geleidelijk afneemt bij gebruik. De factoren die de SOH beïnvloeden zijn de leeftijd van de batterij, de temperaturen die de batterij bereikt, het opereren van de batterij als hij volledig vol is of bijna leeg, hoogspanning en hoe vaak de batterij überhaupt gebruikt wordt.

Wat is de levensduur van een elektrische auto?

De conclusie die Geotab trekt, is dat de slijtage van batterijen van elektrische auto’s minimaal is. Sterker nog: ze denken dat de rest van de auto eerder rijp is voor de sloop dan de accu. Ze zien een afname van ongeveer 2,3 procent per jaar. Als vergelijking nemen de onderzoekers een EV met een actieradius van 240 kilometer, die zou na vijf jaar zo’n 27 kilometer kwijt zijn. Aan het begin van zijn leven slijt de batterij iets sneller, maar na verloop van tijd wordt de SOH-lijn horizontaler en is de slijtage lange tijd lineair.

Wel is er een omslagpunt. Als een batterij voorbij een bepaald punt is, tuimelt de batterijcapaciteit omlaag. Helaas zijn er niet genoeg gegevens om te bepalen wat precies de levensduur van de batterij in de elektrische auto is. Ook zijn er onderlinge verschillen tussen de batterijen van verschillende merken. De capaciteit van een Nissan Leaf uit 2015 zou bijvoorbeeld met 4,2 procent per jaar afnemen, en die van een Model S uit hetzelfde jaar maar met 2,3 procent.

Je kunt de gegevens zelf bekijken in de EV Battery Degradation Comparison Tool. Bij het openen zie je de gemiddelde slijtage van elektrische auto’s en daar kun je een model naar keuze naast leggen, om te zien hoe goed deze EV scoort. Het geeft je een indruk van de levensduur van een elektrische auto.

Foto: Jannis Lucas / Moritz Kindler / Nissan / Volkswagen / Jaguar

Reacties
  1. Bert zegt op 8 februari 2021 om 20:47:

    Bij hoeveel km. per jaar? Lijkt mij dat dit ook wel degelijk invloed heeft op de levensduur van de accu.

  2. Nvt zegt op 7 februari 2021 om 21:11:

    afname van ongeveer 2,3 procent per jaar, hoe moet ik dit zien. Als er elk jaar 2.3 procent afnamen is, is er na 5 jaar meer rond de 26.3km verloren van de orginele waarde van 240? De gelinkte website met de percentages laat een gemiddelde zien van 90.4% voor de capaciteit voor de model S na 4 jaar en 7maanden, dit getal is ook weer anders? 90.4% van 240?

  3. fred zegt op 7 februari 2021 om 15:28:

    Ik woon in rusland. vriendin heeft nissan leaf.. ze komt letterlijk!!!!35 km ver in de winter hier… echt hopeloos.. zomers beter maar ook knudde.. begin er maar niet aan.. en nee ik lieg niet…

    • malfait zegt op 8 februari 2021 om 17:15:

      hier spreek men geen woord als het vriest en korte afstanden bij winter

  4. Renzo zegt op 27 januari 2020 om 20:19:

    Waarom gaat mijn accu maar 4 jaar mee voel me genaaid

    • Tom zegt op 31 januari 2020 om 13:33:

      Omdat dat een loodaccu is die nog geen 10% kost van een accu van een EV. Dus per saldo ben je veel goedkoper uit.

  5. Witte zegt op 27 januari 2020 om 19:00:

    Dat klinkt allemaal geweldig maar voorlopig kunnen veel mensen , waaronder ik dus zo’n EV niet betalen. Dusssssss…….

    • Leon zegt op 8 februari 2021 om 14:40:

      Gewoon harder werken, dan kan je m wel betalen 🙂

    • Cliff zegt op 8 februari 2020 om 22:42:

      De MG ZS EV

  6. Driek zegt op 26 januari 2020 om 16:05:

    Toyota Prius (weliswaar geen volledige EV maar een hybride) maar wel in de accutest, 2.01% per jaar. Dat belooft wat als Toyota ooit klaar is voor volledig elektrische auto’s. Die gaan dan ook gewoon vijftien jaar mee.

    • Jan zegt op 27 januari 2020 om 23:28:

      Nu ken ik toevallig een toyota dealer in Venlo welke een compleet hok vol had staan met defecte accu blokken van de Prius. Dat waren gewoon geschakelde Nicad cellen .
      Dus dat verhaal gaat zeker niet op voor de eerste generatie Prius.

      • ADR zegt op 28 januari 2020 om 18:32:

        Het gekke is dat ook in een Tesla gewoon iets van 9000 geschakelde batterijen zitten. Geen NiCd.

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws
Tests

TopGear Nederland

Automerken