‘Dat wil ik na 10 jaar nog weleens zien’, klinkt het vaak in discussies over elektrische auto’s en hybrides. Veel mensen zijn er van overtuigd dat de levensduur van een elektrische auto, en met name die van de accu, om te huilen is. En heel logisch, want iedereen heeft ooit een telefoon gehad die na zo’n drie jaar nog geen halve dag meer meeging. Elektrische auto’s rijden nu lang genoeg rond om voorzichtig de eerste conclusies te trekken aan de hand van de beschikbare data.

Geotab analyseerde de data van 6.000 elektrische voertuigen om te kijken hoeveel kWh de batterij nog kan leveren na een paar jaar. Ze drukken de conditie van de batterij uit in SOH (State of Health), die bij een nieuwe auto 100 procent is. Dit kun je vergelijken met de batterijconditie van bijvoorbeeld je iPhone, die ook geleidelijk afneemt bij gebruik. De factoren die de SOH beïnvloeden zijn de leeftijd van de batterij, de temperaturen die de batterij bereikt, het opereren van de batterij als hij volledig vol is of bijna leeg, hoogspanning en hoe vaak de batterij überhaupt gebruikt wordt.

Wat is de levensduur van een elektrische auto?

De conclusie die Geotab trekt, is dat de slijtage van batterijen van elektrische auto’s minimaal is. Sterker nog: ze denken dat de rest van de auto eerder rijp is voor de sloop dan de accu. Ze zien een afname van ongeveer 2,3 procent per jaar. Als vergelijking nemen de onderzoekers een EV met een actieradius van 240 kilometer, die zou na vijf jaar zo’n 27 kilometer kwijt zijn. Aan het begin van zijn leven slijt de batterij iets sneller, maar na verloop van tijd wordt de SOH-lijn horizontaler en is de slijtage lange tijd lineair.

Wel is er een omslagpunt. Als een batterij voorbij een bepaald punt is, tuimelt de batterijcapaciteit omlaag. Helaas zijn er niet genoeg gegevens om te bepalen wat precies de levensduur van de batterij in de elektrische auto is. Ook zijn er onderlinge verschillen tussen de batterijen van verschillende merken. De capaciteit van een Nissan Leaf uit 2015 zou bijvoorbeeld met 4,2 procent per jaar afnemen, en die van een Model S uit hetzelfde jaar maar met 2,3 procent.

Je kunt de gegevens zelf bekijken in de EV Battery Degradation Comparison Tool. Bij het openen zie je de gemiddelde slijtage van elektrische auto’s en daar kun je een model naar keuze naast leggen, om te zien hoe goed deze EV scoort. Het geeft je een indruk van de levensduur van een elektrische auto.

Foto: Jannis Lucas / Moritz Kindler / Nissan / Volkswagen / Jaguar

Reacties

  • Bert heeft op 8 februari 2021 geschreven:

    Bij hoeveel km. per jaar? Lijkt mij dat dit ook wel degelijk invloed heeft op de levensduur van de accu.

    Reageer
  • Nvt heeft op 7 februari 2021 geschreven:

    afname van ongeveer 2,3 procent per jaar, hoe moet ik dit zien. Als er elk jaar 2.3 procent afnamen is, is er na 5 jaar meer rond de 26.3km verloren van de orginele waarde van 240? De gelinkte website met de percentages laat een gemiddelde zien van 90.4% voor de capaciteit voor de model S na 4 jaar en 7maanden, dit getal is ook weer anders? 90.4% van 240?

    Reageer
  • fred heeft op 7 februari 2021 geschreven:

    Ik woon in rusland. vriendin heeft nissan leaf.. ze komt letterlijk!!!!35 km ver in de winter hier… echt hopeloos.. zomers beter maar ook knudde.. begin er maar niet aan.. en nee ik lieg niet…

    • malfait heeft op 8 februari 2021 geschreven:

      hier spreek men geen woord als het vriest en korte afstanden bij winter

      Reageer
    Reageer
  • Renzo heeft op 27 januari 2020 geschreven:

    Waarom gaat mijn accu maar 4 jaar mee voel me genaaid

    • Tom heeft op 31 januari 2020 geschreven:

      Omdat dat een loodaccu is die nog geen 10% kost van een accu van een EV. Dus per saldo ben je veel goedkoper uit.

      Reageer
    Reageer
  • Witte heeft op 27 januari 2020 geschreven:

    Dat klinkt allemaal geweldig maar voorlopig kunnen veel mensen , waaronder ik dus zo’n EV niet betalen. Dusssssss…….

    • Leon heeft op 8 februari 2021 geschreven:

      Gewoon harder werken, dan kan je m wel betalen 🙂

      Reageer
    • Cliff heeft op 8 februari 2020 geschreven:

      De MG ZS EV

      Reageer
    Reageer
  • Driek heeft op 26 januari 2020 geschreven:

    Toyota Prius (weliswaar geen volledige EV maar een hybride) maar wel in de accutest, 2.01% per jaar. Dat belooft wat als Toyota ooit klaar is voor volledig elektrische auto’s. Die gaan dan ook gewoon vijftien jaar mee.

    • Jan heeft op 27 januari 2020 geschreven:

      Nu ken ik toevallig een toyota dealer in Venlo welke een compleet hok vol had staan met defecte accu blokken van de Prius. Dat waren gewoon geschakelde Nicad cellen .
      Dus dat verhaal gaat zeker niet op voor de eerste generatie Prius.

      • ADR heeft op 28 januari 2020 geschreven:

        Het gekke is dat ook in een Tesla gewoon iets van 9000 geschakelde batterijen zitten. Geen NiCd.

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear