Wat is een flat-plane crank, of vlakke krukas?

En waarom kiezen autofabrikanten vaak voor een cross-plane?

Mercedes-AMG GT Black Series
Mercedes-AMG GT Black Series

Het grote nieuws van vandaag is de Mercedes-AMG Black Series. Het is met 730 pk de krachtigste Mercedes van dit moment, en de hoofdrolspeler van al het geweld is de flat-plane crank, ook wel platte of vlakke krukas genoemd. Maar wat is dat in hemelsnaam? En waarom gebruikt Audi het bijvoorbeeld niet in de eveneens vandaag onthulde Audi SQ7 of SQ8? En wat zijn de voordelen? We leggen het hier kort uit.

Wat is een flat-plane crank?

Even bij het begin beginnen. Crank staat dus voor crankshaft, wat de Engelse term is voor krukas. De zuigers in de motor bewegen op en neer en bewegen daarmee de krukas. De krukas zit vast aan de koppeling of de koppelomvormer, en deze beweegt weer de versnellingsbak, die op zijn beurt via aandrijfassen de wielen beweegt. En die krukas komt in twee smaken: flat-plane en cross-plane. De naam is afgeleid van hoe ze eruitzien.

Van de voorkant gezien is een flat-plane plat. Als je hem op tafel legt, zou hij ook omvallen. De cross-plane is van voren gezien een kruis. De platte krukas is de oudste van de twee en het idee erachter is het simpelste. Als jij een auto hebt met een viercilinder, dan heb je een flat-plane. Ze zijn goedkoper om te maken en wegen minder. Eigenlijk vind je viercilinders met cross-plane-krukassen alleen bij motorfietsen.

Flat-plane krukas van Porsche

Meer trillingen dan een cross-plane

Van nature zorgt een flat-plane-krukas bij V8-motoren voor meer trillingen en vibraties in de auto, niet heel wenselijk bij een auto die gebouwd is voor comfort. Daarom zie je in de luxere voertuigen – zoals de Audi SQ7 – dat autofabrikanten een cross-plane gebruiken. Deze krukas is minder efficiënt en zwaarder (en klimt dus minder snel in de toeren), maar is wel comfortabeler tijdens het rijden.

cross-plane krukas van Porsche

Bij de nieuwe Mercedes-AMG Black Series is comfort ondergeschikt, dus daarom gebruikt AMG wel het platte ding. Ferrari gebruikt dikwijls een flat-plane, net als Koenigsegg. Ford deed het bij de Mustang Shelby GT350. Een groot voordeel van de platte krukas is dat de motor sneller in de toeren klimt, meer power kan hebben en een kenmerkend geluid heeft. Het andere geluid komt doordat de ontstekingsvolgorde van de zuigers anders is dan bij een flat-plane. Wil je alle ins en outs weten, check dan de onderstaande video’s over het onderwerp.

Flat-plane en cross-plane uitgelegd

Welke krukas is beter?

Reacties
  1. […] Naar het artikel […]

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws