Hier in Europa hebben we veel van iets wat ze in Amerika een lange tijd heel eng vonden: bochten. De beperkingen van de auto’s uit het land der onbegrensde mogelijkheden werden altijd pijnlijk duidelijk als er in snelle navolging veel aan het stuur gedraaid moest worden. Nee, aldaar moest het allemaal vooral heel hard vooruit gaan. Behalve wanneer het heel wat rondes achter elkaar linksaf moest gaan, dan. Maar precies nu Amerikaanse auto’s de bovenstaande notie gereduceerd hebben tot een onwaar stereotype, wordt de Amerikaanse manier van hard rechtuit gaan belangrijker.

We hebben het over de kwartmijl, ofwel de quarter mile, bij uitstek de Amerikaanse manier om te beslechten welke auto sneller is. De opzet is simpel: vanuit stilstand legt een auto 402 meter af, wat neerkomt op een kwartmijl. Aan de eindstreep worden twee zaken genoteerd, namelijk hoe lang de auto deed over de kwartmijl en de snelheid waarmee de auto over de streep kwam. Soms hanteren dragstips ook een halve mijl. In de regel mag je een auto met recht bloedsnel noemen als ie de quarter mile aflegt in 10 seconden. Dat is ook wat ze in The Fast and the Furious een ‘ten-second car’ noemen.

Op dit moment zijn er maar weinig productieauto’s die de kwartmijl in 10 seconden kunnen afleggen. De Dodge Challenger Demon en Bugatti Veyron Super Sport duiken bijvoorbeeld onder de 10 seconden, net als de Ferrari LaFerrari. Andere snelheidsduivels als de Lamborghini Aventador SVJ en de Tesla Model S P100D zitten tussen de 10 en 11 seconden. Daarboven komen we Mustangs tegen, en de vorige generatie supercars. Een BMW M5 of iets van dat kaliber zit nog boven de 11 seconden.

Waarom is een kwartmijl belangrijk in Nederland?

Van oudsher doen we in Nederland niet veel met de quarter mile. Natuurlijk, op evenementen als Japfest of Amerikanenpartijtjes wil er nog weleens een dragrace georganiseerd worden. Maar Europese autofabrikanten communiceren zelden de prestaties op deze afstand; het is hier geen standaard maatvoering. Echter, door het steeds sneller worden van supercars en de komst van elektrische auto’s, worden 0-100-tijden steeds minder relevant. Met een stel dikke elektromotoren duiken auto’s met het grootste gemak onder de 2,5 en zelfs onder de 2 seconden.

Na de 100 km/u wordt het bij dit soort auto’s echter pas interessant. Simpel gezegd: het 0-100-spel is uitgespeeld. Kijk naar de Tesla Model 3 bijvoorbeeld. Als het gaat om een simpel 0-100-sprintje decimeert de elektrische sedan vrijwel al zijn tegenstanders. Maar als de sprint langer duurt dan 3 seconden, raakt de Model 3 buiten adem en krijgen concurrenten als de Mercedes-AMG C 63 S de kans om hem in te halen.

Het zou geen verkeerd idee zijn om de kwartmijl in te voeren als standaard maatvoering voor autofabrikanten. Of in ieder geval bij auto’s die in minder dan 4 seconden naar de 100 km/u vliegen. Want hoeveel dagen een Hyundai i10 doet over een dergelijke sprint, interesseert de meesten nou ook weer niet zoveel. En het geeft de medewerkers een excuus om een verse laag rubber neer te leggen bij het verkeerslicht. Iedereen blij.

Reacties

  • Kees heeft op 29 april 2020 geschreven:

    Je hebt er geen reet aan, al die snelheden. Maar het verkoopt al die cijfers bizarr Maargoed!!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)