Je weet dat je goed bezig bent als automerken je na gaan doen. Dat gebeurde bij De Ford Mustang van de vijfde generatie (modelcode S-197). De ponycar was inmiddels al bijna uitgestorven. GM was al gestopt met de Pontiac Firebird en Chevrolet Camaro en Ford had grootste moeite om de vierde generatie te slijten. Daarom ging Ford terug naar de basis met deze S197-generatie. We zijn nu dus bijna twintig jaar verder en vroegen ons af: wat kost een Ford Mustang van deze generatie eigenlijk?
De Ford Mustang was een enorm succes. Dermate enorm dat General Motors en Chrysler met hun eigen ponycars van het nieuwe millennium kwamen, zwaar geïnspireerd op hun voorgangers uit de jaren 60. Als anderen je na gaan doen, weet je dat je goed bezig bent. De Ford Mustang S-197 kwam in 2005 op de markt.
Wat kost een Ford Mustang als occasion (2005-2013)?
Specificaties
De Ford Mustang van deze generatie is niet hoogwaardig, maar dit is juist zijn charme. In eerste instantie kwam het model er als Coupé en cabriolet. Qua motor is er keuze uit een stokoude V6 of een iets (maar niet veel) modernere 4,6 liter Modular V8. In beide gevallen konden ze gekoppeld worden aan handgeschakelde vijfbak of een vijftraps automaat. De Shelby GT500 heeft een gigantische 5,4 liter V8 met mechanische compressor, goed voor 500 pk. Deze hebben een zesbak.
De eerste facelift van de S-197 verschijnt januari 2009. Deze zien er een stuk moderner uit met een iets spitsere neus. In eerste instantie krijgen deze wederom de 4.0 V6 en de 4.6 V8. Twee jaar later worden deze vervangen door een 3,7-liter V6 (de Cyclone) en een 5,0-liter V8 (Coyote genaamd). Deze motoren zijn ongeveer even dorstig, maar veel krachtiger, respectievelijk 315 en 412 pk. De GT500 gaat naar 540 pk.
De tweede facelift komt in 2012. Dit zijn de absolute pareltjes. Nieuw is de Mustang Boss 302, waarbij de focus ligt op wegligging en rijgedrag in plaats van absolute prestaties in een rechte lijn. Met 450 pk komt je niets te kort overigens. De Shelby GT500 krijgt een grotere motor (5,8-liter) en heeft nog meer vermogen bij de laatste facelift: 660 pk in totaal. Meer dan een Mercedes SLR of Ferrari Enzo.
Hoeveel zijn er in Nederland?
De S-197-generatie van de Ford Mustang is officieel nooit door Ford Nederland geleverd. Alle exemplaren zijn dus geïmporteerd. In Nederland rijden er 139 exemplaren van rond. Het gros daarvan is een pre-faceliftmodel. Dat is niet zo gek, in Nederland betaal je namelijk BPM over de CO2-uitstoot en die is erg hoog van elke Mustang van deze generatie.
Wat kost een Ford Mustang als occasion?
De goedkoopste Ford Mustang (S-197) kost 8.950 euro. Voor dat geld heb je een Mustang Cabrio met 4,0-liter V6 en automaat. Wil je per se een V8 – dat kunnen we begrijpen – dan kost je dat minimaal 13.750 euro, dan heb je wel een exemplaar met zeer veel kilometers op de klok. De meeste achtcilinders beginnen boven de 15.000 euro, maar het loopt al gauw op tot 20.000 euro (of meer).
Aan de andere kant van het spectrum zit het echte geweld. De duurste Ford Mustang in Nederland kost namelijk 89.950 euro. Dan heb je wel een Shelby GT500 met 5,4-liter grote V8 met supercharger, goed voor 500 pk. Dat is aanzienlijk meer dan de nieuwprijs was van deze auto’s in de Verenigde Staten. Sowieso moet je niet kijken naar de prijzen in de VS, want Mustangs zijn daar erg betaalbaar. Importtaksen en CO2-belasting wegen helaas erg zwaar.
Wat kost een Ford Mustang als occasion in Duitsland?
In Duitsland is het aanbod aanzienlijk groter. Er staan zo’n 300 exemplaren van de Ford Mustang S-197 te koop. De goedkoopste Ford Mustang in Duitsland kost 7.500 euro, dan heb je uiteraard een zescilinder met automaat. Achtcilinders beginnen al bij 10.000 euro. Modellen van na de facelift beginnen al bij 13.000 euro. In tegenstelling tot in Nederland is er aanzienlijk meer keuze. Houd er wel rekening mee dat je nog BPM moet betalen bij het invoeren, gelukkig heb je wel de hoogste leeftijdskorting.
De duurste Mustang in Duitsland is 85.000 euro. Dat betreft een door Saleen aangepakt exemplaar met 700 pk. Shelby GT500’s kosten zo’n 60.000 euro. Ook hier geldt dat er veel meer keuze is. Het aanbod nieuwere exemplaren is ook aan de bovenkant van het prijsspectrum een stuk groter. Gezien de lagere prijzen in Duitsland en de grotere keuze, is het zeker de moeite waard om een BPM-calculatie te laten maken. Vergeet niet dat veel Mustangs sowieso al via Duitsland naar Nederland zijn gekomen.
Is de Ford Mustang betrouwbaar?
Nou, dat kan eigenlijk niet anders. We zien namelijk veel exemplaren staan met veel tot heel erg veel kilometers. Sommige zelfs tot 400.000 kilometer. In basis zijn het goede auto’s, maar ze beginnen nu wel op leeftijd te raken. Het is dus vooral van belang hoe er met een Mustang is omgegaan. Er zijn in Nederland genoeg specialisten voor Amerikaanse auto’s en onderdelen zijn vanuit de VS prima voorradig.
Dat gezegd hebbende, er zijn wel een paar dingen waar je goed op moet letten bij S-197. De motorkap kan roesten, met name aan de onderkant van de voorzijde. Het begint met bubbeltjes die later roesten. Ook de katalysator kan vollopen, het liefst heb je dus een Mustang die net door de APK is gekomen. Check even hoe de motor loopt, een defecte luchtmassasensor kan ervoor zorgen dat ie wat hortend en stortend ronddraait.
Hoe rijdt zoiets?
Eigenlijk niet zo heel erg goed, maar wel heel erg leuk. Het is niet dat je geen bochten kan maken (dat doet ie gewoon), maar je merkt aan alles, dat de auto-industrie 20 jaar geleden al veel verder was dan dit. Het maakt kabaal, het trilt en het is matig geïsoleerd. Ook de 4,6 is niet echt snel te noemen. Het verbruik is dan wel weer hoog. Nu is er een arsenaal upgrades te krijgen voor de Mustang, dus je kan – nee moet – hem upgraden en naar wens afstemmen.
De V8 is natuurlijk de leukste, want dan ineens is de matige isolatie briljant, je krijgt meer V8-geluiden en trillingen mee. Leuk! Overigens is een Mustang Cabrio met zescilinder in automaat best een leuke optie als je een mooi weer cabrio ziet. Voor het geld van de GT, komen ook de faceliftmodellen met 3,7 liter V6 in de buurt en die zijn best aardig. Die zijn net zo snel als de oude 4,6 en sturen zelfs iets beter. In alle gevallen geldt dat het imperfecte randje aan zo’n Mustang ook onderdeel is van de charme.
Wat zijn de concurrenten van de Ford Mustang?
De Dodge Challenger en Chevrolet Camaro, maar die kwamen aanzienlijk later op de markt en zijn in Nederland nog zeldzamer. In tegenstelling tot de Mustang S-197, is de Camaro een tijdje officieel geleverd in Nederland. De Challenger ziet er nog gaver uit, maar is erg zwaar en log. Zelfs met V8. De Camaro is stiekem een goede outsider met een veel hoogwaardiger onderstel (onafhankelijke achteras!) en een nog betere motor (LS V8).
Als je een coupe met V8 zoekt van deze leeftijd, is de Mercedes CLK 500 een alternatief. Die heeft een nóg grotere V8 die eveneens behoorlijk betrouwbaar is. De Mercedes was nieuw twee keer zo duur (in de VS) en dat merk je aan alles. Maar ja, dat is nu een beetje foute bak terwijl een Mustang een stuk tijdlozer is. Als je een coupé met ongeveer 300 pk en achterwielaandrijving wenst, is een Nissan 350Z een goed alternatief. Ook die auto heeft wat rauwe randjes, maar biedt veel rijplezier.
Is een Ford Mustang zijn prijs waard?
Dat is een lastige. Als je gecharmeerd bent van het uiterlijk en een V8-gorgel niet kan weerstaan, dan wel. Zo rond de 12.000 euro zie je een hoop cabrio’s en dat is op zich wel een leuke prijs voor een leuke auto voorbij. Dan heb je de rijeigenschappen van de klassieker, maar dan is ie relatief modern. Een Mustang met V8 is wat je wil, maar daardoor een prijzige aangelegenheid. Dan zijn er ook auto’s beschikbaar die veel beter rijden dan de Mustang.
De jongere Mustangs van de eerste of tweede facelift zijn aanzienlijk beter, fraaier en sneller. Het probleem is dat de prijzen in rap tempo dan ook stijgen. Voor 20.000 euro tot 40.000 euro kun je ook andere auto’s kopen. Dat niet alleen, het komt ook in de beurt van de zesde generatie Mustang die wél in Nederland geleverd is. Die zijn op alle vlakken beter. In alle gevallen zijn ze niet erg goedkoop, wat vooral komt door de zeldzaamheid in ons land.
Gowoke gobroke heeft op 29 november 2024 geschreven:
Woke meuk. Niks meer, niks minder. Misschien even onder het filmpje de comments lezen. Ze hebbe ook niet voor niks het aantal likes uit gezet.
Iedereen maakt ze belachelijk, komt topgear met dit artikel. Wat een grap.
V8 rules heeft op 24 november 2024 geschreven:
Kan mijn eigen niet helemaal vinden in bovenstaand verhaal, Verbruik van mijn V8 is bij normaal rijden gewoon 1 op 10. Bij flink gas geven dan gaat het verbruik zeker hard. Ik heb de Mustang 13 jaar in bezit nog nooit iets aangehad en 0,0 olie verbruik, heel wat anders dan mijn dagelijkse Bmw en ook qua betrouwbaarheid. Motorkap is wel een dingetje bij deze generatie, ze zijn van alluminium regageerd op vocht en andere metalen waardoor alluminium corrosie ontstaat. Veel van deze generatie heeft hier last van,Dan staat er niet echt snel? kan ik mij ook niet in vinden heb snelle bmw’s gehad waaronder Alpina en M3 maar doet hij niet voor onder. maar natuurlijk de moderne audi’s RS, Bmw’s M en Amg’s zijn sneller. Maar ik denk dat je zon auto niet voor snelheid of wegligging moet pakken maar puur voor beleving en die is geweldig, de looks de sound. Overal heb je bekijks word je gefilmd of op de foto gezet en doe je jong tot oud een plezier. Qua interieur ziet er allemaal keurig maar echt amerikaans uit en inderdaad niet de materialen van de duitse merken. Maar wat is het een feest om met deze V8 te rijden.
Rene heeft op 24 november 2024 geschreven:
Ik heb een S197 nieuw vanaf 2006 uit Canada. Roest op de motorkap is na 6 jaar definitief verholpen door alles weg te schuren en speciale aluminium primer aan te brengen; de meeste bedrijven/eigenaren doen dat niet en denken dan dat het blijft terugkomen en niet te verhelpen is… Verder is het belangrijk het onderhoud niet door Ford garages te laten doen: voor een simpele nieuwe switch voor het cabriodak, in USA drie tientjes, vroeg van Mossel in Veghel 450 euro… Ik heb een simpele V6 met handbak en daar is in 18 jaar, behalve de cabrio switch, nog nooit iets kapot aan geweest. Veel betrouwbaarder en beter dus dan mijn Toyota Camry die hier net zo lang voor de deur staat👍
Frans heeft op 24 november 2024 geschreven:
Heb jaren een AUDI S5 gereden, als je het mij vraagt de enige echte concurent voor amerikaanse muscle cars. Iig meer dan een CLK500