Deze week toonde Mercedes de CLA Shooting Brake aan het grote publiek. Deze auto dankt zijn vormgeving en concept niet alleen aan zijn voorgangers, maar ook aan de Mercedes CLS. De eerste generatie was een fraaie ‘vierdeurs coupé’ op basis van de E-Klasse. Met de tweede generatie ging Mercedes een stapje verder, met een heuse stationwagonversie. Deze auto’s zijn nu al een tijdje op de markt, dus onze vraag is: wat kost een Mercedes CLS Shooting Brake tegenwoordig nog?

Voordat alle puristen in de digitale pen klimmen: de CLS Shooting Brake is technisch gezien geen échte Shooting Brake. Het is een benaming die Mercedes heeft gekozen voor een beeldschone stationwagon. De Shooting Brake is gebaseerd op de reguliere CLS van de C218-generatie. De CLS Shooting Brake krijgt de fabriekscode ‘X218’ mee.

Specificaties

Het kon destijds bij Mercedes niet op met de nichemodellen. Het merk maakte veel speciale en sportieve modellen in het hogere segment. Het idee was om ook de duurste stationwagon te maken. Met name in het noorden van Europa is dit autotype erg populair. Mercedes had (en heeft) natuurlijk de E-Klasse stationwagon, maar dat is een echte pakezel. De CLS Shooting Brake is sportiever en fraaier. En duurder.

Mercedes CLS 250 CDI Shooting Brake (X218) wit (2012) zijkant links schuin achter

De CLS Shooting Brake werd in 2012 onthuld, de eerste exemplaren werden geleverd in augustus van dat jaar. Net als bij de CLS sedan kun je alleen de grotere motoren krijgen. Qua benzine begint het met de CLS 350 (306 pk) en een stap daarboven zit meteen de CLS 500 (met 407 pk). Die laatste kun je eventueel krijgen met vierwielaandrijving (4Matic). Het topmodel is de CLS 63 AMG, met een 5,5-liter V8 die 525 pk levert.

Dieselen kan ook. De meest eenvoudige motor van de gehele CLS Shooting Brake-line-up is de CLS 250 CDI, met een 204 pk sterke viercilinder. Wil je liever meer cilinders, dan krijg je een V6 bij de CLS 350 CDI (265 pk), die eventueel ook geleverd kon worden met 4Matic. In 2013 was de CLS 63 AMG ook met 4Matic leverbaar. Dat was sowieso standaard op het absolute topmodel: de CLS 63 AMG S 4Matic, met 585 pk en 800 Nm een absoluut monster.

Mercedes CLS 63 AMG Shooting Brake (X218) grijs (2025) zijkant links schuin voor

In 2014 kwam al de faceliftversie. Dat lijkt snel, maar de Shooting Brake lifte natuurlijk mee met de CLS sedan. Met de faceliftversie (Modelpflege) kreeg de CLS een nieuwe neus, achterlichten, stuurwiel, velgen, kleuren en bekledingen. In technisch opzicht waren de veranderingen groter. De CLS 350 met grote atmosferische V6 werd vervangen door de CLS 400, met een 333 pk sterke 3,0-liter turbo. De AMG-versies hadden voortaan altijd 4Matic.

Hoeveel zijn er in Nederland?

Dat is lastig te bepalen. De RDW noemt carrosserievarianten namelijk niet apart. Van alle CLS’en uit deze jaren zijn er zo’n 920 exemplaren. Daarvan zijn er slechts 300 geleverd door de dealers, de rest is later geïmporteerd. Het aandeel Shooting Brakes zal veel lager zijn – denk aan ongeveer een kwart.

Wat kost een Mercedes CLS Shooting Brake als occasion?

Het zijn geen auto’s waar je over struikelt. Op dit moment staan er zo’n 30 exemplaren te koop. De goedkoopste Mercedes CLS Shooting Brake kost 12.950 euro. Dan heb je een CLS 250 CDI met bijna 260.000 kilometer. Dat is weinig geld voor zo’n relatief jonge en fraaie auto. Tussen de 15 en 20 mille vind je diverse zescilinder diesels met minder kilometers.

Mercedes CLS 250 CDI Shooting Brake (X218) wit (2012) achterzijde achterklep open koffer bamboe hout

Benzine-uitvoeringen kosten meer dan 20.000 euro: een CLS 350 begint bij 22.000 euro, en een CLS 500 kost minimaal 27.000 euro. Een nette facelift CLS 400 met 100.000 km kost 30.000 euro. De duurste CLS is uiteraard een post-facelift CLS 63 AMG S, die nog 40.000 euro moet kosten. Dat is absoluut niet weinig geld, maar je krijgt er wel heel veel auto voor terug.

Wat kost een Mercedes CLS Shooting Brake als occasion in Duitsland?

Het aanbod is veel groter in Duitsland. Geen verrassing – dat is vaak zo met dikke Duitse auto’s. De goedkoopste Duitse Mercedes CLS Shooting Brake kost 9.500 euro. Dan heb je een 350 CDI met 370.000 kilometer op de klok. Tot 15.000 euro is er een enorme keuze uit diesels met ervaring. Kies liever een nette met veel kilometers dan een ‘schmutzige’ met weinig.

Benzine-uitvoeringen zijn ook in Duitsland zeldzaam: er staan er maar 80. Die beginnen rond de 15.000 euro. Het prijsverschil tussen de 350 met V6 en de 500 met V8 is eigenlijk minimaal. De 500’s zijn vaak (veel) luxer uitgerust, naast het feit dat ze veel meer vermogen en koppel hebben. Faceliftmodellen beginnen rond de 20.000 euro. De AMG’s beginnen al bij 27.000 euro. Rond de 60.000 euro vind je hele late AMG’s met weinig kilometers.

Is de Mercedes CLS Shooting Brake betrouwbaar?

Over het algemeen wel, maar het is minimaal een 9 jaar oude luxe Duitse auto. Controleer dus vooral of alles naar behoren werkt. Zorg dat je de motor koud kunt horen, om te checken of de distributieketting ratelt. Bij de viercilinder diesels moet je even de injectoren controleren. Het belangrijkste is dat je de historie checkt. Veel auto’s zijn geïmporteerd, maar dat hoeft niet te betekenen dat je geen historie kunt opvragen.

Controleer de kilometerstanden – er staan in Nederland verdacht veel geïmporteerde auto’s met nét geen twee ton op de klok. De CLS is een typische reisauto waarmee je prettig kilometers maakt. Veel mensen doen dat dan ook. De CLS kan dat prima aan overigens. Maar ga niet te veel betalen door je blind te staren op die 200.000 kilometer.

Mocht je een achtcilinder wensen, dan is het goed om te weten dat die bovengemiddeld betrouwbaar zijn vergeleken met de V8’en van bijvoorbeeld BMW. Dat geldt ook voor de AMG’s. Wel is het zo dat dit hele dikke en dure auto’s zijn als nieuw, en dat het onderhoud navenant is. Dus kijk er niet raar van op als een beurtje en wat klein werk zo 2.500 euro kost.

Hoe rijdt zoiets?

Sportief – voor een grote Mercedes. Het gaat daadwerkelijk een bocht om, maar je merkt aan alles dat dit geweldige reisauto’s zijn. Een CLS is stil, relaxed en onverstoorbaar. Voor Nederland zijn de viercilinder diesels in principe voldoende, dankzij het hoge koppel en de alerte automaten. Maar als je de grens over gaat, wil je minimaal een zescilinder. De diesel biedt een interessante combinatie tussen verbruik en prestaties.

De AMG-versies zijn een verhaal apart. Ja, er zitten twee turbo’s op om het verbruik een klein beetje te drukken, maar ze zijn er vooral voor het vermogen. Het zijn de exemplaren met de 5,5-litermotor, niet de 4,0 die rond die tijd ook zijn intrede deed. De motoren klinken bruut en hebben enorm veel vermogen. Bij 250 km/u komt de begrenzer er bijna bruusk in. U begrijpt: zo’n AMG kan op zijn sloffen 300 km/u halen als er geen begrenzer op zit.

Mercedes CLS 63 AMG S 4Matic Shooting Brake ((X218) grijs (2015) zijkant links schuin rijdend door bocht overhellen

Wat zijn de concurrenten van de Mercedes CLS Shooting Brake

Jaguar XF Sportbrake

Met zo’n naam moet het wel een concurrent zijn. De nadruk lag hier op de diesels, zowel vier- als zescilinder – eigenlijk net als bij de CLS Shooting Brake dus. De Jaguar is iets ruimer, zonder aan elegantie in te boeten. Het is niet Duits – wat ook als voordeel gezien kan worden. Als AMG-alternatief is er de XF RS Sportbrake, die qua karakter meer AMG is dan de CLS AMG. Lees: dat ding wil alleen maar dwars.

Cadillac CTS Sports Wagon

In het kader: je wil ook weleens wat anders. De Cadillac CTS Sports Wagon was een bijzonder model om Amerikanen in een stationwagon te krijgen. Die deden dat niet. De Europeanen eigenlijk ook nauwelijks. Kenners en liefhebbers vinden het een geweldige auto. Qua prijs is het een goed alternatief voor een oudere CLS 350. Als je heel goed zoekt, kun je een CTS-V Sports Wagon vinden, met een 6,2-liter V8 en eventueel zelfs een handbak. Dan heb je wel een enorme witte raaf gevonden.

Porsche Panamera (970)

Op papier zijn deze auto’s goed met elkaar te vergelijken. Beide zijn het dikke Duitsers die iets praktischer zijn met een vijfde deur. De Panamera heeft een strakker interieur, betere rijeigenschappen en prettiger stuurgedrag. Ook bij de Panamera kun je kiezen voor een diesel. Het grootste nadeel is waarschijnlijk het design, want het is nog altijd geen schoonheid.

Is een Mercedes CLS Shooting Brake zijn prijs waard?

Ja, absoluut. Zeker als je een diesel of V8 wenst, kun je je hart ophalen. Het nadeel is dat de meeste Nederlandse kopers geïnteresseerd zullen zijn in een relatief eenvoudige V6-benzine. Die zijn nauwelijks te vinden en vaak behoorlijk prijzig. Voor de meerprijs van een benzine-V6 kun je makkelijk een paar jaar extra motorrijtuigenbelasting betalen. En als je écht geen diesel wilt, doe jezelf een plezier en pak zo’n CLS 500 Shooting Brake.

2 reacties op “Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu”

  1. Inmiddels met mijn 350 Bluetec 285.000 km gereden. Heerlijk voor mijn regelmatige trips door Europa. Zeer betrouwbare ook behalve slijtage onderdelen vorig jaar voor het eerst roetfilters en katalysatoren vervangen. Auw. Recent luchtbalgen vervangen want 1 was poreus. Hoop er nog lang van te mogen genieten. Deze bouwkwaliteit bestaat helaas niet meer. Ook niet bij Mercedes.

  2. Ik rijd nu 2 jaar een CLS400 X218 (facelift) Shooting Brake AMG uitvoering. Het is echt een heerlijke (reis)auto.
    In deze auto zit een 3.5L bi-turbo motor.
    Vanaf 1200rpm is er al 500Nm koppel aanwezig. Dat rijdt wel zo fijn, altijd genoeg power. De V8 is leuk, maar die lust ook een slokje benzine. Er zit echt alles op en aan deze auto, ik mis niks.

Laat een antwoord achter aan Shootingbrake Reactie annuleren

(verplicht)