
Hoewel waterstof een lekker explosief goedje is, kiezen de meeste autofabrikanten (oké, welgeteld twee) ervoor om brandstofceltechniek te gebruiken voor hun waterstofauto’s. Een brandstofcel zet waterstof om in elektriciteit, waarna de aandrijving van een elektromotor komt. De Toyota Mirai en de Hyundai Nexo zijn zulke FCEV’s (Fuel Cell Electric Vehicles). Dit type waterstofauto zul je waarschijnlijk in de toekomst het vaakst zien.
Er is nog een andere manier om waterstof te gebruiken, namelijk in een verbrandingsmotor. Je zag dat autofabrikanten een paar jaar geleden veel aan het experimenteren waren met de verbrandingsmotor op waterstof, maar de laatste tijd ligt de focus vooral op de FCEV. Toyota stoft de techniek nu af om ermee te gaan racen. Met een omgebouwde Toyota Corolla willen ze een 24-uursrace honderd procent op waterstof uitrijden.
De voor- en nadelen van een verbrandingsmotor op waterstof
Het grote voordeel is dat waterstof schoon verbrandt; er komt letterlijk water uit de uitlaat. De productie van het spul is momenteel veelal nog niet helemaal groen, maar dat is een kwestie voor een andere keer. De ontbrandingssnelheid van waterstof is acht keer hoger dan die van benzine. Er is dus een snellere respons en meer koppel. En hoewel Toyota er niets over zegt, kunnen we ons voorstellen dat een auto met waterstofverbrandingsmotor lichter is dan een FCEV met een elektromotor, een accu én een brandstofcel. Goed voor racen, dus.
Waterstof verbranden is inefficiënter dan het in een brandstofcel gebruiken. Er moet dus een flinke voorraad van het spul aan boord zijn om een nuttige actieradius te bewerkstellingen. Een andere uitdaging is de temperatuur. Door de explosieve verbranding lopen de motoren al snel te warm. De omgebouwde Corolla is dan ook voorzien van een leger aan sensoren die de gezondheid en temperatuur van de motor in de gaten moet houden. De meetapparatuur voegt een hoop gewicht toe. Het doel van de race is dan ook niet om te winnen, maar om zoveel mogelijk data te verzamelen.
De waterstof-Corolla
In de Toyota Corolla ligt de 4WD-aandrijflijn van de Toyota GR Yaris. In de normale configuratie produceert de 1,6-liter driecilinder met turbo 261 pk. Wat het vermogen is van de Corolla op waterstof is niet bekend. Ook zijn er nog geen productieplannen voor deze waterstofverbrandingsmotor. Toyota deelt alvast een video van de waterstofracer, zodat je kunt horen hoe de auto op waterstof klinkt. Verrassing: niet heel anders dan een normale benzinemotor.
Zo klinkt een verbrandingsmotor op waterstof
Meer van TopGear


De vernieuwde Toyota Corolla: minder koeien, maar ook minder paarden

Misschien wel de saaiste auto ter wereld gaat eindelijk uit productie, en dat is erg jammer

Met dit handige foefje kan de Toyota GR Corolla 50 km/u harder rijden

Concurrent voor AMG? ‘Toyota brengt de GR Corolla naar Europa’

Waarom deze saaie Toyota de beste gepantserde auto is die je kunt kopen

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

Politie waarschuwt dat autodieven op zoek zijn naar één type auto: meerdere per nacht gejat

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Veel actieradius of een zuinig verbruik is niet de manier om auto’s te verkopen, denkt het grootste merk ter wereld

Hoe rijdt de vernieuwde Toyota GR Yaris? (review)

Dit is de bijzondere reden waarom Japanse auto’s juist wel betrouwbaar zijn

Is de vernieuwde Toyota GR Yaris zijn astronomische prijs waard? (review)

Bekende tuner geeft motor van Toyota GR Yaris F1-techniek en verkoopt hem als kratmotor

Alle leuke dingen worden onbetaalbaar: Prijs Toyota GR Yaris met 50% gestegen

Mag je Toyota’s volbloed rallyauto, de GR Yaris Rally2, gebruiken als daily driver?

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Doorbraak: wetenschappers ontdekken manier om voor 170.000 jaar aan waterstof uit de grond te halen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Dit jaar komt deze nieuwe waterstofauto naar Nederland, maar hoe duur is het nu om op waterstof te rijden?

Dit in Nederland vergeten automerk gaat een gigantische comeback maken (als jullie allemaal waterstof gaan kopen)

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Honda komt binnenkort met de efficiëntste benzinemotor ooit (omdat jullie geen EV’s kopen)

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Met dit slimme trucje van Google Maps bespaar je geld als je met de auto op vakantie gaat

Het CJIB gaat wegens foutje verkeersboetes terugbetalen – deze boetes komen in aanmerking

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

Bij jouw volgende auto moet je misschien zelfs extra betalen voor achterlichten

Klinkt lekker en is goed voor de aarde. Prima!
H2 of h4, zoek het op.
Wat vaak wordt vergeten is dat bij de verbranding van waterstof NOx vrijkomt. Bij een verbranding van O2 – H2 zou er pure H2O uit de uitlaat komen. Dit is echter in de lucht niet het geval doordat de lucht voor 80% uit stickstof bestaat. Mede door de hoge verbrandingsnelheid van H2 zal er veel NOx onstaan. Hierdoor is het electrolyse van waterstof veel aantrekkelijker, erkomt dan pure H2O uit de uitlaat.
https://www.zantingh.com/nl/nieuws/varigas-een-industrieel-waterstofaardgas-brandersysteem/#:~:text=Waterstof%20verbrandt%20CO2%20vrij,gemengd%20zijn%20en%20aangestoken%20worden.