Tegen de tijd dat we elektrische auto’s gewoon ‘auto’s gaan noemen, moeten de EV’s ook hun steentje gaan bijdragen aan de staatskas. Want als we allemaal stoppen met tanken, loopt de overheid al een hoop geld mis, en als er dan ook nog eens geen wegenbelasting betaald wordt, dan is er al helemaal een tekort. Daarom wordt er bijvoorbeeld nagedacht over rekeningrijden. Maar voordat dat er komt, gaat eerst de wegenbelasting (MRB) voor EV’s omhoog.
Dit jaar betalen EV-rijders nog geen wegenbelasting, maar dat wordt vanaf volgend jaar anders. Gisteren werd duidelijk dat dit 75 procent korting gaat worden in 2025 en 25 procent korting in 2026. In 2030 verdwijnt de korting. We hebben voor je uitgerekend wat EV-rijders ongeveer gaan betalen voor hun elektrische auto per kwartaal en per jaar. Je vindt de tabelletjes verderop.
Wat kost de wegenbelasting voor EV’s in 2025?
Met 75 procent korting valt het nog mee. Een Renault Zoe of een Peugeot 208 gaat je in de goedkoopste provincie 200 euro per jaar extra kosten. Een Tesla Model Y of een Volkswagen ID.4 wordt zo’n 400 euro per jaar duurder. In de goedkopere provincies scheelt het zo’n 15 euro per maand of 60 euro per jaar. Maar na 2025 schiet de wegenbelasting voor elektrische auto’s ineens omhoog.
Hoe hoog wordt wegenbelasting voor elektrische auto in 2026?
Van de populairste elektrische auto’s ben je het goedkoopst uit met een Renault Zoe of een Peugeot 208. Deze kleine EV’s wegen nauwelijks meer dan een Volkswagen Golf en dan krijg je dus nog 25 procent korting. Maar zelfs deze eigenaren gaan ineens bijna 650 euro per jaar extra betalen. En dat is in het gunstigste geval. Wie een XC40 rijdt in Zuid-Holland, gaat bijna 1.300 euro per jaar extra betalen.
De bestuurders van de Tesla Model 3 en Model Y gaan 800 tot 1.200 euro extra betalen per jaar. De BMW i7 in de afbeelding boven het bericht weegt leeg trouwens 2.715 kilo en is goed voor 492 euro per kwartaal met 25 procent korting. Dat is dus bijna 2.000 euro per jaar wat eigenaren moeten gaan betalen. Al moeten we zeggen: rij je een auto van een ton, dan kan dat er nog wel bij.
Hoe berekenen je de wegenbelasting voor EV’s?
Een overzichtje geven van wat je volgend jaar gaat betalen, is een behoorlijke rekensom. Sowieso verschilt de hoogte van de wegenbelasting per provincie. Noord-Holland is de goedkoopste provincie en Zuid-Holland de duurste. Daarom laten we in het overzicht het laagste en het hoogste bedrag zien. Bovendien is de hoogte van de MRB voor volgend jaar nog niet vastgesteld: er moet nog inflatiecorrectie worden toegepast voor 2025 én 2026.
Voor het berekenen van de wegenbelasting kijkt de Belastingdienst naar wat er onder ‘massa ledig voertuig’ staat bij de kentekengegevens. Je kunt je voorstellen dat een Volkswagen ID.3 met een kleine accu lichter is dan eentje met de grootste accu, dus ook bij de auto’s pakken we de lichtste en de zwaarste uitvoering. Deze gewichten komen uit de database van de RDW en zijn dus van auto’s die al op kenteken staan.
Dit hebben we gedaan voor het overzicht: we hebben gekeken wat de lichtste uitvoering kost in de goedkoopste provincie. Dit geeft een beeld van wat je met de huidige tarieven op z’n goedkoopst zou betalen per kwartaal. Daarnaast hebben we de zwaarste uitvoering in de duurste provincie gezet: zo zie je wat je in het ergste geval kwijt bent aan wegenbelasting voor je EV. Alle bedragen zullen dus nog iets omhooggaan vanwege inflatiecorrectie.
Wat kost wegenbelasting voor een EV per kwartaal in 2025?
Lichtste | Zwaarste | Minimaal | Maximaal | |
Tesla Model Y | 1.859 kg | 1.972 kg | 86 euro | 101 euro |
Tesla Model 3 | 1.584 kg | 1.831 kg | 67 euro | 87 euro |
Volkswagen ID.3 | 1.672 kg | 1.862 kg | 73 euro | 94 euro |
Volkswagen ID.4 | 1.865 kg | 2.139 kg | 86 euro | 108 euro |
Polestar 2 | 2.098 kg | 2.098 kg | 99 euro | 108 euro |
Kia Niro | 1.567 kg | 1.712 kg | 67 euro | 80 euro |
Hyundai Kona | 1.660 kg | 1.673 kg | 73 euro | 80 euro |
Volvo XC40/EX40 | 1.930 kg | 2.088 kg | 86 euro | 108 euro |
Peugeot 208 | 1.430 kg | 1.430 kg | 54 euro | 59 euro |
Renault Zoe | 1.448 kg | 1.477 kg | 54 euro | 66 euro |
Volvo EX30 | 1.740 kg | 1.860 kg | 73 euro | 94 euro |
Wat kost wegenbelasting voor een EV per kwartaal in 2026?
Lichtste | Zwaarste | Minimaal | Maximaal | |
Tesla Model Y | 1.859 kg | 1.972 kg | 258 euro | 303 euro |
Tesla Model 3 | 1.584 kg | 1.831 kg | 200 euro | 261 euro |
Volkswagen ID.3 | 1.672 kg | 1.862 kg | 220 euro | 282 euro |
Volkswagen ID.4 | 1.865 kg | 2.139 kg | 258 euro | 324 euro |
Polestar 2 | 2.098 kg | 2.098 kg | 296 euro | 324 euro |
Kia Niro | 1.567 kg | 1.712 kg | 200 euro | 240 euro |
Hyundai Kona | 1.660 kg | 1.673 kg | 220 euro | 240 euro |
Volvo XC40/EX40 | 1.930 kg | 2.088 kg | 258 euro | 324 euro |
Peugeot 208 | 1.430 kg | 1.430 kg | 162 euro | 176 euro |
Renault Zoe | 1.448 kg | 1.477 kg | 162 euro | 198 euro |
Volvo EX30 | 1.740 kg | 1.860 kg | 220 euro | 282 euro |
Wegenbelasting elektrische auto in 2025 en 2026
Gewichtscategorie | Laagste bedrag 2025 | Hoogste bedrag 2025 | Laagste bedrag 2026 | Hoogste bedrag 2026 |
1.351 t/m 1.451 kg | 54 euro | 59 euro | 162 euro | 176 euro |
1.451 t/m 1.550 kg | 60 euro | 66 euro | 181 euro | 198 euro |
1.551 t/m 1.650 kg | 67 euro | 73 euro | 200 euro | 219 euro |
1.651 t/m 1.750 kg | 73 euro | 80 euro | 220 euro | 240 euro |
1.751 t/m 1.850 kg | 80 euro | 87 euro | 239 euro | 261 euro |
1.851 t/m 1.950 kg | 86 euro | 94 euro | 258 euro | 282 euro |
1.951 t/m 2.050 kg | 92 euro | 101 euro | 277 euro | 303 euro |
2.051 t/m 2.250 kg | 99 euro | 108 euro | 296 euro | 324 euro |
Ook huidige eigenaren gaan betalen
Voorheen was het met bijna alle voordeeltjes zo dat als je eenmaal een EV gekocht of geleaset had, dat de voordeeltjes blijven bestaan. Als jij subsidie hebt gekregen, dan mag je die houden en de lage bijtelling is de volledige leaseperiode van vijf jaar geldig. Nu is het zo dat mensen die al een elektrische auto hebben, ook wegenbelasting gaan betalen in 2025. Dus niet alleen voor nieuwe kopers wordt een elektrische auto duurder.
Albert heeft op 3 oktober 2024 geschreven:
Mooi artikel!
Lees veel over 2025 en 2026 maar hoeveel gaat het beestje kosten tussen 2027-2029?
John heeft op 30 september 2024 geschreven:
In de eerste plaats moet je Den Haag niet vertrouwen en ten tweede andere burgers hebben jaren voor de subsidie en houderschapsbelasting betaald. Dus een aantal jaren hebben EV rijders geprofiteerd over ander mans rug. Niet tegenstaande het klopt niet wat nu gebeurd. Beloftes worden weer gebroken. Wij hebben een onbetrouwbare overheid die een groot deel zelf heeft gekozen. Het zelfde gebeurd met de zonnepanelen de burger mag eerste investeren en mag vervolgens daar zelf weer gaan betalen.
Dick with the small Dick heeft op 25 september 2024 geschreven:
De Nederlandse overheid is zonder twijfel een van de meest hebzuchtige in heel Europa. EV-eigenaren moeten nu meer betalen, waarschijnlijk om te subsidiëren voor mensen die weinig bijdragen aan de samenleving maar wel profiteren van onze hoge belastingen en dure zorgverzekering. Dit geld gaat naar mensen die ervoor kiezen om thuis te zitten en zwart te werken. Het echte probleem ligt echter bij de meerderheid van de Nederlanders, die ik passief en kortzichtig vind. Ze hebben weinig moed of initiatief om hun regering of de monarchie die ze zo blindelings aanbidden, uit te dagen.
Rolami heeft op 19 september 2024 geschreven:
ik kocht in 2017 een Kia Niro; eerste 2 jaar geen wegenbelasting. Toen ineens de volle mep.
Je houdt rekening met het milieu door hybride te gaan rijden, auto is veel duurder dan een benzine auto, maar door de extra accu’s word je extra gestraft omdat je aan het milieu denkt. De volgende auto wordt toch weer een benzine auto die lichter is.
Marianne heeft op 19 september 2024 geschreven:
Ik geef je groot gelijk. Ik heb hetzelfde ondervonden destijds met een Fiat Panda die schoon rijdt.
Ronnie heeft op 19 september 2024 geschreven:
Gewoon volle mep per kilo betalen. Ik mag 450 euro per kwartaal aftikken voor mijn diesel van 1409 kg, terwijl een Tesla Y het wegdek molt, niet mijn auto. En als je huiliehuilie moet doen voor een paar tientjes wegenbelasting, maar wel stoer wilt doen met je leasebak, tja….
AxeMusic heeft op 1 oktober 2024 geschreven:
Een auto is sowieso de meest inefficiënte investering die je kan doen. Rij inmiddels 8 jaar een geweldige 2011 Volvo V70.
Een zuinige en zeer sterke 2.5 liter 5 cylinder twin-turbo diesel. Ideaal voor de caravan. Inmiddels 360.000 kilometer op de teller en “still going strong”. Hoezo duurzaam. Op naar de 500.00 kilometer. Dus nog ongeveer 30 jaar te gaan waar ik graag de wegenbelasting voor betaal. Houd hiermee het geld op de spaarrekening door geen andere of nieuwe auto aan te schaffen. (Blijf lachen!) Besteed het liever aan goed onderhoud en eventuele reparaties, zolang dat gaat. Als er inmiddels duidelijkheid is over het gebruik van elektrische auto’s, een klein tweedehandsje aanschaffen voor de stadsritjes, eigenlijk als regenjas op wielen. Deze hang ik dan aan de zonnepaneeltjes om rustig op 230V op te laden. 100 kilometer actieradius is voldoende. Grote afstanden en vakantieritten heerlijk met de diesel. We gaan het beleven. Als de overheid het financiële rendement belangrijker vindt dan het milieu. Vertrouw op eigen gevoel en je eigen beslissingen hierin. Alle auto’s zijn giftig voor het milieu. Zelfs paard en wagen/koets. Paarden poepen namelijk.
Marc heeft op 19 september 2024 geschreven:
Het probleem is dat de regels van het spel tijdens het spel gewijzigd worden. Jij wist waaraan je begon met je diesel die voor het milieu overigens beter is dan een benzine.
NS heeft op 19 september 2024 geschreven:
@ronnie een beter mileu begint zeker niet bij jou. Je kinderen zijn je later dankbaar mocht je die hebben.
Over een paar jaar kan je diesel ook de schredder in benieuwd waar je dan in gaat rijden.
@ronnie heeft op 19 september 2024 geschreven:
Zo te zien ben jij vooral diegene die huilie huilie doet.
Emira heeft op 18 september 2024 geschreven:
We kunnen in Europe ook niks goed voor elkaar krijgen. Stelletje incompetente prutsers zijn we.
Ali heeft op 18 september 2024 geschreven:
He trolletje Emira, pakte Google Translate de vertaling van Europe niet goed?
Blijft lekker in Rusland of China of waar je ook vandaan komt met je anti-EU getrol.
kees van keulen heeft op 18 september 2024 geschreven:
2 weken terug mijn 2 benzine auto’s verkocht, en een kia e-niro en electrische scooter gekocht.
Zonnepanelen vorig jaarnog op de piek gedaan .
Dus de nieuwe auto gelijk all risk gedaan, maar vanmiddag gebeld, zeg kabinet heeft dit besloten dus zet op zo kaal mogelijk wa verzekering want auto is geen drol meer waard, net als m’n warmtepomp vorig. De ene na andere lening neem je, en naja zal maar niets zeggen over dit land bah bah bah denk je iets te besparen, net als de netwerkkosten het is gewoon ongelooflijk. Zeker 300 a 400 weer achteruit. Vanmorgen naar kantoor geweest wil 2 dagen minder werken, kan electrische auto weer weg, en ga ik subsidie s overal voor aanvragen, houd je veel meer over dan 60 uur per week werken
De Schim heeft op 21 september 2024 geschreven:
Ha die Kees,
ik begrijp je reactie volkomen. Je probeert slim mee te doen op basis van duidelijke spel regels, en dan veranderen ze weer. Mensen hebben veel geld geïnvesteerd in zonnepanelen, en dan wordt de salderingsregeling afgeschaft- en ondertussen gaan energie bedrijven terugleveringskosten rekenen (en kunnen ze in dat geval wel hun electriciteitstarieven verlagen, zo blijkt uit hun eigen reken voorbeelden). Je koopt voor veel geld een electrische auto, en zomaar worden regels aangepast – en is het voordeel ineens een stuk minder. Iedereen is bang gemaakt dat je vanaf 2027 bij een nieuwe cv ketel ook iets hybride moet aanschaffen, verandert deze nieuwe regering weer de spelregels. De vraag naar zonnepanelen is ingestort (faillissementen onder installateurs), Intergas ziet de vraag naar warmtepompen sterk afnemen (ze hebben nu veel te veel productie capaciteit), en de vraag naar electrische auto’s stort nu ook in (in NL maar ook in Duitsland). Er zijn sowieso te weinig oplaad palen, en al helemaal als mensen (zoals op de foto) 2 plaatsten bezet houden. Ook als je thuis in de tuin een oplaadpaal kunt plaatsen, mag je niet zo maar een kabel naar je auto op de stoep leggen – daar heb je een kabelgoot voor nodig – in Hilversum aan te leggen door een aannemer die wordt aangewezen door de gemeente – en niet goedkoop is. Fiscaal verandert er voortdurend van alles, waardoor planning onmogelijk wordt. Mijn advies is om niet te snel mee te gaan met nieuwe ideeën en veranderingen en het allemaal een beetje vanaf de zijlijn te bekijken.
Ik zou voorlopig in een simpel, 2e hands benzine autotootje blijven rijden, wie maakt je wat. En neem een e-bike, ik heb er al 50.000 km mee gereden- geen files, geen belasting, geen brandstofkosten, en je blijft fit.
Syncro heeft op 18 september 2024 geschreven:
Hoezo meer betalen?
Ze betalen nu niets.
Dus net als iedereen gewoon wegenbelasting sorry houderschap belasting betalen.
Ronald heeft op 18 september 2024 geschreven:
Nou, dan houdt het dus helemaal op. Bij de openbare paal hier in de straat is het tarief, ongeacht welke pasje €0,61 per KWh en na 4 uur ook nog sta geld.
Ik blijf wel lekker in mijn 0,9 Micra rijden. 1 op 23, lage verzekeringspremie en een lage wegenbelasting. Ik zorg er wel voor dat we geen problemen op het stroomnet krijgen. Graag gedaan.
Henk heeft op 18 september 2024 geschreven:
Mooi … prima …..niks is gratis in NL
Ronnie heeft op 19 september 2024 geschreven:
Jawel, gratis andermans geld voor op je reet liggen.