Je hebt al veel gelezen over de wegenbelasting voor elektrische auto’s in 2025. De benzinetappers die zich nu achtergesteld voelen: geen zorgen, jullie zijn niet vergeten. In zeven provincies gaat de wegenbelasting in 2025 omhoog voor alle automobilisten. TopGear Nederland dook in de twaalf begrotingen om te kijken wat de wegenbelasting in 2025 gaat worden per provincie.
In Nederland bepaalt de overheid elk jaar hoeveel de motorrijtuigenbelasting maximaal mag zijn. Aan de hand van dit zogenoemde opcententarief mogen provincies zelf bepalen wat de wegenbelasting wordt. Het maximale tarief is dit jaar 138,3 en in 2025 stijgt dit tarief naar 147,1. Geen enkele provincie vraagt trouwens het maximale bedrag; ze blijven er allemaal ruim onder.
Het verhaal over opcenten mag je vergeten, want het belangrijkste is dat we met deze tarieven een procentuele stijging kunnen berekenen. De kleinste stijging vinden we in Flevoland, waar de MRB met slechts 1,08 procent omhoog gaat. Bij andere provincies ligt de stijging tussen de 2,54 en de 3,37 procent. Onderaan de pagina vind je een tabel met alle stijgingen per provincie.
Zuid-Holland blijft de duurste provincie voor wegenbelasting in 2025
De belangrijkste bron van inkomsten voor Zuid-Holland is de wegenbelasting. In de begroting zeggen ze zelfs dat de motorrijtuigenbelasting de helft is van alle verdiensten. Je snapt dat ze een hoog tarief hanteren. Zuid-Holland blijft in 2025 de duurste provincie, maar Gelderland trekt een sprintje en noteert de grootste stijging.
Noord-Holland blijft de goedkoopste
Groningen, Drenthe, Zeeland, Overijssel en Noord-Holland verhogen de wegenbelasting niet in 2025. Dit betekent dat Noord-Holland zijn positie behoudt als de provincie met de laagste motorrijtuigenbelasting. Aangezien Zuid-Holland wél de MRB verhoogt, is het verschil tussen de provincies niet meer 27,5 procent, maar 31 procent.
Stijging wegenbelasting (MRB) in 2025 per provincie
Opcenten 2024 | Opcenten 2025 | Stijging | |
Zuid-Holland | 98,7 | 101,5 | 2,84% |
Gelderland | 97,9 | 101,2 | 3,37% |
Groningen | 95,7 | 95,7 | 0% |
Friesland | 87 | 89,6 | 2,99% |
Drenthe | 92 | 92 | 0% |
Limburg | 83,1 | 85,8 | 3,25% |
Noord-Brabant | 82,8 | 84,9 | 2,54% |
Zeeland | 84,4 | 84,4 | 0% |
Utrecht | 81,9 | 84,2 | 2,81% |
Flevoland | 83 | 83,9 | 1,08% |
Overijssel | 82,2 | 82,2 | 0% |
Noord-Holland | 77,4 | 77,4 | 0% |
AMS666 heeft op 4 oktober 2024 geschreven:
Voordat we gaan afgeven op wie er het meeste betaald, wat er oneerlijk is en wie er graait in het Haagse pluche.
Begin punt van dit artikel was de wegenbelasting in ons land.
Wat ik hierover kwijt wil is dat het een zeer oneerlijk en ingewikkeld systeem is wat erg onnodig en onhandig is gemaakt omdat er allerlei overheids instanties veel geld aan moeten verdienen om andere kosten terug te verdienen.
Waarom in verschillende provincies verschillende tarieven?
Waarom voor verschillende brandstoffen verschillende tarieven?
Waarom voor verschillende gewichten verschillende tarieven?
Een oplossing zou net als in sommige andere landen wie een (personen) auto op zijn naam heeft staan betaald in het hele land hetzelfde voor elk model, gewicht of brandstoffen.
Simpel en iedereen weet waar die aan toe is als hij of zij een auto koopt.
En helemaal mee eens iederen met een buitenlands kenteken een vignet.
Verder moeten we ook af van de diefstal door gemeentes van parkeer vergunningen omdat je al net als een ander wegenbelasting betaald!
Dit wou ik even kwijt over dit artikel en de reacties daarop natuurlijk zijn er mensen het met me eens natuurlijk ook oneens.
Fijne dag nog groet
Eti heeft op 8 oktober 2024 geschreven:
Automobilisten pesten, iedereen moet uit zijn auto, wereldwijd beleid, en iedereen slaapt,
p.j.berge heeft op 4 oktober 2024 geschreven:
zit wat in maar zie de wegenbelasting in Luxemburg de verschillen zijn enorm gewicht 1350 kg hier bijna 800 per jaar in Luxemburg 74 euro per jaar!!!
Rdt heeft op 4 oktober 2024 geschreven:
Asociale teringzooi hier in Nederland alles gaat hier omhoog behalve de AOW en de pensioenen ja de grote pensioenfondsen maar de kleintjes hoor je niks van die hebben al 10 jaar geen verhoging meer gezien.
Rdt
Jacques Hommé heeft op 5 oktober 2024 geschreven:
Mensen, dit is democractie, waar diegene die verkozen worden, hun zakken vullen,niet denkend aan allen. Alternatief: Deep Democracy, iedere stem, gevoel telt, geen minderheden, geen politici, macht aan de unieke burger, 1dr8, maakt m8. Genieten, voor allen 😉😊
Hans heeft op 8 oktober 2024 geschreven:
Het is inderdaad belachelijk dat de moterrijbelasting ook weer omhoog gaat Het is zo dat dadelijk alleen de rijke nog kunnen rijden .ik vind dat we totaal de verkeerde kant op gaan in nederland.En de mensen met aow en degene die echt niet kunnen werken vanwege klachten komen steeds meer in de problemen
Nee heeft op 7 oktober 2024 geschreven:
Bla bla complot onzin. Ga een ander met die troep van je lastig vallen.
Lindda heeft op 4 oktober 2024 geschreven:
Laat iedereen die met een buitenlandse kenteken rijd een auto-finjet aanschaffen. Doen ze elders in de EU ook. Zo komt er een hoop geld binnen waarmee de wegenbelasting kan worden gecompenseerd. Creëert ook gelijk weer een hoop banen om al deze aanvragen te verwerken. En bij de grens weet je gelijk wie er nu eigenlijk allemaal in ons mooie Nederland verblijven.
Jan heeft op 4 oktober 2024 geschreven:
Jan.
Ja idd
Ans heeft op 4 oktober 2024 geschreven:
Voordat ze ons steeds meer laten betalen dan eerst de auto’s van die zogenaamde vluchtelingen en arbeidsmigranten laten betalen ze rijden allemaal van die dure auto’s dan kunnen ze ook betalen ze rijden meer op de weg dan wij
John heeft op 4 oktober 2024 geschreven:
Vergeet de vrachtwagens niet die met de witte kenteken platen, diedenderen 24 uur over de snelwegen , rijden de wegen allemaal aan gort door het zware gewicht allemaal diesels fijn voor het milieu daarboven op produceren berg afval . De Nederlandse auto bezitter kan daar voor betalen dmv benzine accijnzen sigaretten accijnzen bpm ga zo maar door . En in den haag doen ze net of hun neus bloeid . En vanaf 2025 gaan ze de E en hybride voertuigen ook wegenbelasting laten betalen .
Ron heeft op 4 oktober 2024 geschreven:
Buitenlandse vrachtwagens betalen € 8 per dag in Nederland voor een zogenoemde Euro vignet. Helaas ook de Nederlandse vervoerders moeten dit betalen naast de wegenbelasting. In veel gevallen bij de Nederlandse vervoerders komt dit uit op € 1250 extra op jaarbasis.
De meeste en nieuwe trucks hebben allemaal een Euro 6 dieselmotor die daardoor schoner is als een benzine personenauto van 5 jaar oud of ouder.
Dit geldt trouwens ook voor bussen
Teus heeft op 4 oktober 2024 geschreven:
Ik betaal voor mijn audi a4 diesel 163euro wegenbelasting per maand.
Terwijl dit misschien wel de schoonste auto is die er is ,met een verbruik van
1:20.
Belachelijk gewoon.
Boudewijn heeft op 3 oktober 2024 geschreven:
Al die auto’s uit vooral Oostblok betalen niets, ze wonen hier ze (hopelijk) werken hier hebben sofinummer maar omdat ze zogenaamd elke 3 maanden terug gaan mogen ze hun kenteken houden volslagen idioot
J.A heeft op 4 oktober 2024 geschreven:
De hier wonende buitenlanders, lees Polen etc die hier rondrijden zonder dat ze hun auto op ned kenteken hebben gezet rijden gratis het wordt tijd dat we hier op gaan hand haven. Maar dat gebeurd niet in dit land.
Tomasz heeft op 4 oktober 2024 geschreven:
Vergeet ook de Duitse kentekenhouder niet!?
Hans heeft op 3 oktober 2024 geschreven:
Inderdaad uitbuiting.wij nederlanders zijn weer de sjaak.gaat lekker in nederland.zooitje.
Paul heeft op 4 oktober 2024 geschreven:
Bij ons in de straat wonen Polen in een gekocht huis. Wonen er nu al een jaar of 5 maar rijden nog steeds rond op een Pools kenteken. En inmiddels de auto weer vernieuwd maar wel blijven rijden op Pools kenteken. Klopt van geen kanten hier in Nedrland.
Blablabla heeft op 3 oktober 2024 geschreven:
En terwijl wij alles doen betalen, rijd half polen hier gratis rond in dikke diesels.
Tomasz heeft op 4 oktober 2024 geschreven:
Duitsers ook.
Math heeft op 3 oktober 2024 geschreven:
Wat de belgen gaan doen is in mijn ogen eigen glazen in gooien .
Dan duitsland daar zit een gedeelte van de belasting in de brandstof maar men betaald ook voor het bezit van een auto .
Dan over al die buiten landers die hier rond rijden en wonen in NL die moeten eigenlijk binnen 6 maanden hun kenteken
omschrijven naar een nederlands kenteken dus dan kan men ze ook belasting laten betalen maar hier in dit land zijn ze te
laks omdat te controleren en daar profiteren deze mensen van .
Annemarie heeft op 3 oktober 2024 geschreven:
Het is walgelijk hoe er steeds weer van de modale burger wordt geplukt.
We gaan er allemaal op vooruit……..jaja!
Haat oplichters. heeft op 2 oktober 2024 geschreven:
De belasting in Limburg is de afgelopen vijf jaar al met 40 euro per kwartaal duurder geworden.
Het blijft maar doorgaan, de smerige graaiers.
Over smerige graaiers gesproken heeft op 3 oktober 2024 geschreven:
In Den Haag zit iemand met een blonde pruik die al 26 jaar lang een baan heeft en nog nooit ergens verantwoordelijkheid voor heeft genomen, maar ondertussen al die tijd al meer dan een ton per jaar krijgt. En dan ga jij klagen over 40 euro? Ga eens klagen over die parasiet met die blonde pruik!!!
b. izar heeft op 4 oktober 2024 geschreven:
Alle kakkerlakken die daar zitten graaien een ton per jaar binnen en niemand presteert iets. Blonde pruik of niet,
G.Meijer heeft op 4 oktober 2024 geschreven:
Heb een camper van 1990 moet extra fijnstoftoeslag betalen, maar wanneer zijn ook tractoren en niet te vergeten onze bootjes eens belastingplichtig?
? Daar is nog menige euro te halen, en wel zo eerlijk!!!
James heeft op 4 oktober 2024 geschreven:
Wilders is natuurlijk de ergste en meest hypocriete van allemaal. Hij heeft de grootste verhalen over wat anderen allemaal niet goed doen, maar zelf doet hij al 26 jaar (!!!) niets anders dan pluche plakken.
Echt bizar dat mensen daar in trappen. Ook wetende dat hij al jarenlang gefinancierd wordt door oer-conservatieve denktanks uit de VS en Israel en vanuit Rusland. Die man heeft helemaal niets met Nederland en doet het alleen maar voor zijn eigen ego en portemonnee.
Teus heeft op 4 oktober 2024 geschreven:
Jij bent niet goed.
Hij maakt de rijken rijker en de armen armer.
Dat ondanks zijn belofte.
Renee heeft op 4 oktober 2024 geschreven:
Wat een onzin wat u verkondigd! De man is al meer dan 20 jaar zijn vrijheid kwijt en dan durft u te zeggen dat hij het voor het geld doet? Denk na man, Wilders is eigenlijk de enige die iets doet voor het belang van Nederland anders geef je je vrijheden niet op.
BG heeft op 2 oktober 2024 geschreven:
Roverheid.
Hoezo 1 Europa.
Belgen willen vignet invoeren voor buitelandse automobilisten.
Moeten wij ook gaan dien. Kan de belasting naar beneden.
Ook vaartol heffen op de westerschelde voor scheoen richting Belgie.
Clowntje heeft op 3 oktober 2024 geschreven:
Mensen die praten over ‘roverheid’, zijn niet serieus te nemen. Doei!
mabeyl. heeft op 2 oktober 2024 geschreven:
Natuurlijk is Limburg weer de klos met een van de hoogste bedragen.
Maar ja we wippen even over de grens wat ik al jaren doe zo haal ik zo haal ik toch een gedeelte terug.
En kan mij de Nederlandse regering de pot op.
Jeroen heeft op 2 oktober 2024 geschreven:
In Nederland betaal je driedubbel. Twee keer nationaal, namelijk de reeds aanwezige wegenbelasting die in de brandstof zit verweven onder de naam accijns, de bezitsbelasting (houderschapsbelasting) en provinciaal (opcenten), beide onder de noemer houderschapsbelasting. Kassa!!!!
En 25 % meer in Z-Holland en Gelderland t.o.v. Noord-Holland, tsjonge.
Henk Ossebaar heeft op 2 oktober 2024 geschreven:
Mijn wegenbelasting voor zowel mijn auto alsmede mijn camper, zijn in Amsterdam een paar maanden geleden pas verhoogd met 10 %.
Ingrid heeft op 3 oktober 2024 geschreven:
Kunnen jullie hierbij vermelden hoeveel km weg de provincie onderhoud. Ik vermoed dat daar grote verschillen in te zitten. Zuid Holland heeft waarschijnlijk de meeste wegen..
Rent heeft op 4 oktober 2024 geschreven:
Mensen die in ons land werken en salaris verdienen, en van de wegen gebruik maken, met uitzondering van toeristen, behoren ook de daarvoor geldende belasting te betalen. Het lijkt mij heel redelijk, normaal en rechtvaardig dat onze regering dat gaat regelen. Op zo kort mogelijke termijn graag.
dick heeft op 4 oktober 2024 geschreven:
als al dat geld wat ermee opgehaald word omgezet zou worden in wegen onderhoud och dan zouden we door heel nl op een prachtige weg kunnen rijden he
PC heeft op 3 oktober 2024 geschreven:
In Nederland betaalt iemand die veel rijdt ook belachelijk veel belasting via de brandstof die hij tankt.
Christiaan heeft op 4 oktober 2024 geschreven:
Die lijkt me ook t eerlijkst he die maakt er ook het meeste gebruik van
AC-ID heeft op 3 oktober 2024 geschreven:
Agja weinig aan te doen.
Ik weet nu wel dat de auto de deur uitgaat 3 dubbele kosten voor een apparaat.
Hans heeft op 2 oktober 2024 geschreven:
Ik rijdt maar 2500 km per jaar. Toch betaal ik net zoveel als iemand die 100000 per jaar rijdt. In Du zit de wegenbelasting in de benzine. Dat is eerlijk.
Floris heeft op 2 oktober 2024 geschreven:
“In Du zit de wegenbelasting in de benzine.”
Met DU bedoel je Duitsland? Ik weet niet wie jou dit verteld heeft, maar dat is echt onzin! Ik betaal hier ook MRB, of welke man het dan ook heeft. Echter is het een beetje minder dan in Nederland. Dus laat je even informeren voordat je uitspraken doet die niet feitelijk onderbouwd zijn.
Peter van Oers heeft op 3 oktober 2024 geschreven:
inderdaad ,ook hier wegenbelasting ,alleen veel minder dan in nederland,de verzekering is hier wel hoger.
Eppie heeft op 2 oktober 2024 geschreven:
Moet je ook even meenemen of openbaar vervoer goed geregeld is…op t platteland is dat lang niet overal t geval en ben je aangewezen op de auto.
Bart heeft op 3 oktober 2024 geschreven:
Ik vraag me af: hoe zit het met degenen die geen belasting betalen? misschien kunnen er meer voertuigcontroles worden ingevoerd op Oekraïense, Poolse en andere buitenlandse kentekenplaten?
Nagel heeft op 2 oktober 2024 geschreven:
Blijft, hoe fan ook het ultieme melkkoetje.
Peter heeft op 4 oktober 2024 geschreven:
Houdt het nou nooit eens op. Belastingen volgens de stapelweken bij A H.
Anton heeft op 2 oktober 2024 geschreven:
Verdeel en heers is het credo van onze fijne regering!