Williams FW-EVX: supercar-platform zoekt een mooie koets

Een uitstekende basis voor een Tesla Roadster-concurrent

Williams FW-EVX
Williams FW-EVX
Williams FW-EVX
Williams FW-EVX
Williams FW-EVX
Williams FW-EVX
Williams FW-EVX
Williams FW-EVX
Williams FW-EVX
Williams FW-EVX
Williams FW-EVX
Williams FW-EVX
Williams FW-EVX
Williams FW-EVX
Williams FW-EVX
Williams FW-EVX
Williams FW-EVX
Williams FW-EVX
Williams FW-EVX
Williams FW-EVX
Williams FW-EVX
Williams FW-EVX

Williams F1 begint zich te ontpoppen als de peper en zout van de auto-industrie: een belangrijk basisingrediënt waarmee je alles lekkerder maakt. Het F1-team hielp eerder Singer Vehicle Design met hun ultieme creatie, en stond zelfs een supermarktketen bij met het letten op de kleintjes. Maar ze hebben ook een project dat dichterbij hun basiswerkzaamheden ligt. Een elektrisch supercar-platform met de naam Williams FW-EVX.

Williams pakte hun koolstofvezelkennis uit de Formule 1 en hun batterijbegrip uit de Formule E om een lichtgewicht chassis te ontwikkelen. In totaal telt het chassis drie elektromotoren – net als de Tesla Roadster – met een totaal vermogen van 653 pk. Alles wat je hier ziet (dus zonder koets en interieur), weegt zo’n 955 kilo. Zelfs met wat leuk plaatwerk ter grootte van een M4 moet het gewicht rond de 1.750 kilo blijven, zegt Paul McNamara, technical director bij Williams. Dat is 400 kilo minder dan een Tesla Model S P100D. Dat legt de basis voor een geinige Tesla Roadster-tegenhanger, zou je niet zeggen?

Wat maakt de FW-EVX bijzonder?

Accupakketten mogen niet beschadigen tijdens een crash. Daarom stoppen de meeste fabrikanten de energiecellen in een soort zwarte doos; een groot en zwaar omhulsel. Bij Williams krijgt elke van de 38 accumodules een eigen koolstofvezel beschermdoos. Deze methode is goedkoper én lichter. De actieradius moet ergens rond de 550 kilometer liggen. En check ook even de koolstofvezel draagarmen: best indrukwekkend.

Welke auto komt op het FW-EVX-platform te staan?

McNamara zegt dat ze ongeveer 100 FW-EVX’en kunnen bouwen in de zomer, nadat de faciliteiten de winter doorgewerkt hebben voor het raceseizoen. Het platform is stijf genoeg voor een cabriolet en indien nodig kunnen de batterijen nog anders geconfigureerd worden, om de auto bijvoorbeeld nog lager te maken. De totale kosten van een auto op dit platform liggen rond de 170.000 euro (exclusief belastingen), volgens McNamara.

Tot nu toe heeft Williams nog geen afnemer voor het platform. Dus, als jij nog een leuk project zoekt, of een auto met een roestige bodemplaat hebt liggen: zeker even Williams mailen.

Reacties
  1. Lars zegt op 20 november 2017 om 14:17:

    Multipla kap erop?

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken