Klaar om alles te vergeten wat je weet over motorfietsen? Dit is de elektrische WMC250EV. De makers pakten de blauwdrukken voor een Conventionele Snelle Motorfiets, verkreukelden ze en gooiden ze in de prullenbak. Daarna sloegen ze aan het tekenen en maakten ze dit ontwerp. Het geheime wapen voor meer snelheid mag duidelijk zijn: een heel groot gat in het midden.

Het idee van het enorme gat in de WMC250EV komt van Robert White. Hij werkte eerder aan LMP1-prototypes bij Prodrive, aan V8 Supercars in Australië en zelfs aan de F1-auto van Mercedes. Toen bedacht hij dat de technologie van vierwielers best toegepast kon worden op voertuigen met twee wielen minder.

WMC250EV gebruikt V-Air

De officiële term voor het gapende gat is V-Air. De luchtinlaat dirigeert de lucht dóór de motorfiets, in plaats van erlangs. Het resultaat is indrukwekkend: 70 procent minder luchtweerstand. Bij een brandstofmotor zou dit ontwerp niet mogelijk zijn, omdat het blok in de weg zou zitten. Elektrische aandrijflijnen zijn een stuk flexibeler met hun plaatsing. In dit geval zitten alle elektrische delen laag in het frame.

D-Drive

Het uiterlijk is niet het enige opmerkelijke aan de WMC250EV. In het voorwiel zit ook een elektromotor van 27 pk. Deze zorgt niet alleen voor tweewielaandrijving, hij wint energie bij het remmen. Daarnaast zitten er achterop nog twee elektromotoren van 40 pk voor een totaal systeemvermogen van (en vergeet even wat je leerde bij rekenen in de kleuterklas) 136 pk.

De WMC250EV weegt slechts 300 kilo, onder meer omdat de accu maar 15 kWh groot is. Het doel is om de snelste elektrische motorfiets van Groot-Brittannië te worden, en daarna van de wereld. Dat record is nu in handen van Voxan Wattman (wat een perfecte naam is voor een EV-recordhouder). Hij reed gemiddeld 394 km/u tijdens twee runs, met een piek van 407 km/u. White rekent erop dat zijn elektrische motorfiets zeker 400+ km/u moet halen.

Techniek voor op de weg

De aerodynamica van de WMC250EV is al door White gepatenteerd. Zodra elektrische motorfietsen meer mainstream worden, kan het zomaar zijn dat we deze designs ook gaan zien op de openbare weg. Juich jij het toe?

Reacties

  • J Hollander heeft op 1 juli 2021 geschreven:

    De elektrische motorfiets is voor mij niet meer dan een opgevoerde keukenmachine. Geen trilling, geen geluid, dus geen emotie, een belangrijk punt voor de motorrijder.
    P.S ik weet waar ik over praat, ik rijd al 45 jaar motor.

    • Jku heeft op 2 juli 2021 geschreven:

      Hoe vaak heb je elektrisch gereden en hoeveel kilometers?
      Maar goed, dit op de openbare weg is alleen voor de zeer ervaren rijder want het is nogal een machine op papier 😎

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)