Nog niet zo lang geleden konden we rijden met de Porsche Taycan Turbo GT. Het is een bijzondere auto waarbij een paar vragen naar boven komen. Is de Taycan Turbo GT niet te snel? En is er wel markt voor? Bij Xiaomi denken ze wat beide vragen betreft van wel, want dit is de Xiaomi SU7 Ultra en het lijkt erop dat dit een rechtstreekse concurrent is voor de Taycan Turbo GT. Mocht je Xiaomi niet kennen, is dat niet zo vreemd. Xiaomi bestaat pas sinds 2010 en toen was het een elektronicafabrikant.
Helemaal origineel waren ze niet; de topman – Lei Jun – hield zijn presentaties in zwarte trui, spijkerbroek en sneakers à la Steve Jobs. De Xiaomi SU7 is in dat opzicht een stuk origineler. Natuurlijk herkennen we elementen van andere auto’s in het ontwerp, maar dat geldt voor meerdere auto’s. Leuk weetje: oud-BMW-topdesigner Chris Bangle was designconsultant voor dit apparaat. Ook de hoofddesigner – Li Tianyuan – komt bij BMW vandaan. Li was destijds verantwoordelijk voor de controversiële BMW iX.
Hoeveel vermogen heeft de Xiaomi SU7 Ultra dan? (spoiler: veel)
De SU7 Ultra is het topmodel dat je kunt vergelijken met de Tesla Model S Track Pack of de Porsche Taycan Turbo GT Weissach Package. De supersportsedan heeft 1.548 pk dankzij drie motoren. Het is dat we bij TopGear niet te vaak een uitroepteken gebruiken, maar in dit geval is het bijna gepast om zo’n sensatie-opwekkend leesteken te plaatsen. Het gewicht is overigens ook vrij hoog, alhoewel ze er bij Xiaomi heel erg trots op dat ze de massa hebben weten te beperken.
Het gewicht is volgens de Chinese fabrikant ‘minder dan 2.400 kilo’ en dat is op zich voor een krachtige elektrische auto niet eens zo’n vreemd getal. Het is alleen niet licht. Op je online datingprofiel meldt je ook niet trots dat je ‘minder dan 200 kilo’ weegt. Voor de prestaties maakt het overigens niet zoveel uit. De 0-100 km/u sprint duurt slechts 1,97 seconden. De topsnelheid van de Xiaomi SU7 Ultra is 333 km/u. Sneller dan de Tesla en Porsche, dus. Op papier althans.
Rondetijd op de Nürburgring
Op asfalt ook trouwens, want Xiaomi heeft de SU7 Ultra uitgelaten op de Nürburgring om te laten zien dat het echt niet alleen maar pk’s zijn. De tijd van 6 minuten en 46,874 seconden is goed voor een nieuw record. De Ultra heeft behoorlijk wat Europese input gekregen, want de dames en heren van Prodrive hebben de auto afgesteld. Zo zijn er Bilstein Evo T1-schokdempers en AP Racing-remmen met schijven van 430 millimeter diameter (achter: 410 millimeter).
Lees ook: Telefoonmerk Xiaomi wil Porsche verslaan met deze SU7 Ultra: 1.500+ pk met ‘V8’- en ‘V6’-motoren
Die rondetijd is overigens behaald met een niet-straatlegale uitvoering met koolstofvezel carrosserie, betere koeling en meer aerodynamische hulpmiddelen. Eh, dan hebben we het dus eigenlijk over een andere auto, toch? Dat maakt verder niet uit, want de straatversie krijgt alsnog een flinke spoiler mee, goed voor 285 kilo aan downforce. Een actieve diffusor krijg je er ook bij. De Xiaomi SU7 Ultra wordt in China geleverd vanaf de zomer van 2025. Exportplannen worden niet uitgesloten.
Joki heeft op 31 oktober 2024 geschreven:
Door Prodrive afgesteld, speciale dempers, koolstofvezel koetswerk,… misschien eens een Impreza uit het WRC vergelijken met een straatversie van de STI. Op dit niveau zijn we aan het vergelijken! Wie trapt daar nu in…
Harryvdsunweb heeft op 30 oktober 2024 geschreven:
Snelste gele auto van een telefoonfabrikant met 4 deuren ooit op de Nürburgring
Blegh heeft op 30 oktober 2024 geschreven:
Gare spionagebak.