Je zou toch vreemd opkijken als de schilder langskomt voor de kozijnen en plotseling is je aanbouw verdwenen. Nog gekker zou zijn als de schilder dan zegt: ‘Als je belooft de verwarming uit te zetten wanneer je de deuren opent, krijg je de aanbouw terug.’ Dat is wat er nu ongeveer aan de hand is bij het Chinese automerk Xiaomi. Inderdaad, die van de telefoons.

De Chinese telefoonfabrikant dacht een paar jaar geleden ‘we kunnen telefoons bouwen, dus hoe lastig kan het nu echt zijn om een auto te bouwen?’ En gek genoeg hadden ze daar gelijk in: ze kwamen met de Xiaomi SU7, die gelijk als een tierelier verkocht. Deze auto is in Nederland nog niet leverbaar, overigens. Daarvan is de Ultra de snelste versie. Hoe snel? Een 0-100-tijd van nog geen 2 seconden en een top van 333 km/u. Het vermogen is 1.548 pk – of tenminste, dat wás het.

Je wordt wakker met 600 pk minder

Want pas kwam het merk met een software-update. Als je braaf de update uitvoerde, dan was het vermogen plotseling nog maar 900 pk. Nog gekker: je moest eerst een rondje op het circuit rijden en jezelf bewijzen voordat het vermogen weer werd vrijgegeven. Ook zat er ineens een ingebouwde vertraging bij de launch control van 60 seconden om ervoor te zorgen dat je niet spontaan voor het stoplicht de modus ging gebruiken.

Het automerk verdedigde: ‘De volledige 1.548 pk is ontwikkeld voor circuitgebruik met de juiste banden en voorbereiding. We willen zeker zijn dat eigenaren veilig van deze performance genieten.’ En heel eerlijk: misschien hebben ze geen ongelijk. De auto is dus niet leverbaar in Nederland, maar anders zou een 17-jarige (met een begeleider) met bijna 1.600 pk op pad mogen. Het grenst niet aan het onverantwoorde, het vliegt keihard de bocht uit en eroverheen.

Goed, met het idee is dus niets mis, maar wel met de uitvoering. De auto hebben betaald voor de auto inclusief het vermogen. Nu is omgerekend 70.000 euro voor 900 pk alsnog geen slechte deal, maar niet de deal waarvoor je getekend hebt. Eigenaren gingen uiteraard in protest, en daarom heeft het automerk de update weer teruggedraaid. Maar misschien is het een goed idee om alle auto’s vanaf dit moment wel te beteugelen op 900 pk tot je bewijst dat je daadwerkelijk kunt rijden.

54 reacties op “Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update”

  1. Stevig doortrekken ? Indien u mij kent goed , indien niet gelieve uw commentaar voor uzelf te houden. Wijsneuzen kunnen we missen.

  2. En nu een X Peng, zalige wagen , afwerking top . waarom denkt u dat Volkswagen een Joint-venture heeft aangegaan met XPeng voor 700 miljoen ? was mijn EQA vergeten op een week tijd ! By the way , wat rijdt U ? Dacia Duster ?

  3. Daar hoef je bij een Europees product niet bang om te zijn. Bij een Chinees product zit dat heel anders. In Spanje ging opeens bijna de hele solar productie offline en het hele land zat in een blackout. Mag jij raden welke inverters daar massaal toegepast worden: Huawei.

    Diezelfde Huawei die de Nederlandse regering niet in ons telecomnetwerk willen hebben omdat ze hen niet vertrouwen – en terecht.

  4. Dit is de rede waarom de regeringen over willen naar elektrische auto’s. Ze kunnen alles doen op afstand. Ze kunnen zelfs je auto gewoon uit zetten/beperken tot een snelheid als je bijvoorbeeld word aangehouden. Dit is eigenlijk dus de reden dat ik gewoon een oude diesel wil

  5. Er stond eerst een reactie waarin die Christophe en zijn opruiende leugens op zijn plek werden gezet. Nu is die weg. Waarom??? Gaan jullie bij TG echt dit soort idioten voorrang geven op de waarheid?? Jullie moeten je schamen.

  6. Aardbewoners.
    Wat een vreemde reacties hier weer.
    Een hoop bedenkelijke marketeers die elke kans aangrijpen om te spreken over kalifaat en om de huidige idiotie te verkondigen over mensen uit een ander continent.
    De westerse landen hebben over China nooit positief gesproken terwijl ze wel 50 jaar voorsprong hebben op elk gebied.
    De Chinese bevolking is er ver op vooruit gegaan en hun groene technologie is wat hun vooruitstrevend maakt.
    Denigrerende taal om jezelf belangrijk voor te doen is gewoonweg te belachelijk voor woorden, maar het is nu eenmaal moeilijk voor sommigen om toe te geven dat iemand anders beter is.
    In deze gaat het over een auto waarvoor je betaald om de uitvoering en dus kan het niet dat dit zomaar wordt aangepast. Het is geen technische fout, hij is zo gepromoot en op de markt gebracht. De keuze moet dan ook aan de koper blijven of de wet moet hier tussen komen en de verkoper verplichten dit aan te passen.
    Anders hoeft de koper hier niet mee akkoord te gaan en mag deze een schadevergoeding eisen is mijn idee.

  7. Als Max Verstappen stopt koopt hij zo’n auto met 1548 pk om snachts mee over de Duitse Autobahn te scheuren als hij zich een keer verveelt!

  8. Als deplus.a ooit een Mercedes heeft gereden dan is het vast een 40 jaar oude rokende pauperbak. Als je dat soort onzin uitkraamt ben je per definitie zo’n Action tokkie.

  9. Chinees ? zijn we vandaag allemaal heiligen geworden ? Hypocrisie ja, haal alles Chinees uit jullie huizen , zal er redelijk kaal uitzien. Heb 40 jaar Duits gereden , Opel, Volkswagen , Audi, Porsche, en Mercedes. Rij nu 1 jaar Chinees , en ik kan jullie verzekeren dat de Europese constructeurs nog veel boterhammen gaan moeten eten om op het niveau te komen van hen, inclusief afwerking. Ze hebben smalend neergekeken op de Chinezen en zijn nu de pedalen kwijt.

  10. Aan alle jaloerse German rijders:
    Jullie hebben het iq van een Garnaal
    Ga eerst in een Chinese auto rijden en kom dan terug

  11. Los van alle morele bezwaren: de wegligging, software, bouw, betrouwbaarheid en efficientie zijn bij alle Chinese fabrikanten nog erg matig. Bij de ene is het erger dan de andere, zo is Nio nog niet eens zo slecht, maar die is dan weer veel te duur. Gevolg is dat de restwaarde bedroevend is en dat je een dief van je eigen portemonnee bent als je er eentje koopt. Dan geef je onder aan de streep veel meer geld uit dan bij een Europees, Koreaans of Japans alternatief en heb je een veel mindere auto. Daarbij nogmaals voorbijgaande aan alle morele bezwaren.

  12. Vind zowiezo dat je minimaal 5 jaar rijervaring mort hebben eer je in zo,n auro stap of welke auto dan ook boven de 500pk .
    En dan als nog eerst bekwaamheidstest ..zie genoeg volkeren rijden die denken de auro te beheersen , maar daar zien we ook genoeg filmpjes van .
    In Nederland mort er gewoon een begrenzer op en eerst maar is een jaar rijden ..en dan de sofware aanpassen voor meer pk .
    Want of je nu een v8 rijd met 500 pk of een elektrische auto .
    Daar zit een wereld van verschil in .
    En rechtdoor rijden kan iedereen..
    Ook verzekeraars zouden hier harder moeten ingrijpen..
    Kunnen de premies weer omlaag .

  13. Je kan de Chinese autoindustrie niet los zien van de Chinese overheid. De overheid is eigenaar en/of financierder en de data gaat naar overheidsservers.

    Diezelfde Chinese overheid pleegt meer cyberaanvallen op het Westen dan alle andere landen bij elkaar. De AIVD zegt niet voor nietd dat we al in een hybride oorlog zitten met China.

    Als de AIVD dat al zegt, hoe vreemd is het dan dat anderen dit ook zeggen? Het is eigenlijk veel vreemder dat jij zegt dat die mensen het ver zoeken, terwijl het bewijs voor deze zaken zich opstapelt en nota bene onze eigen autoriteiten op dit gebied het bevestigen.

  14. Ik heb inderdaad geen oegoeren in de familie maar als je zo kortzichtig denkt? Het gaat over auto’s hier niet over Goebbels en politiek en co? Of een morele mening? Als je zo een correcte mening heb, heb je niet veel meer in huis staan denk ik? En rij je zelfs niet met een fiets waar de helft van de onderdelen chinees zijn.

  15. Daar heb je gelijk in Adrie. Ik hoor wel eens mensen over Tesla schaamte. Dat is natuurlijk terecht. Maar waar Musk een engerd is met hele rare ideeën, daar gaan ze in China veel en veel verder. Daar zou ik me pas echt voor schamen.

  16. De Goebbels verwijzing is een goede. Net als Hitler pleegt Xi genocide op een minderheid en heeft miljoenen in concentratiekampen gestopt.

    Nooit vergeten. Een auto kopen van 1 van die soort van staatsbedrijven is meehelpen aan het uitroeien van de Oeigoeren. Al zullen moraalloze mensen als die Dave Sarens altijd redenen bedenken waarom zij hier geen minuut minder om hoeven te slapen.

  17. Ik ben niet pro chinees maar eerder objectief. Ik denk wel dat een normale persoon met gezond verstand geen auto om in normale omstandigheden 30, 50 en max 130km/u te rijden geen 1500 of meer pk nodig heeft? Kijk maar naar de mensen die na lang sparen hun ego kunnen strelen met een ferrari of Lamborghini van nog niet eens +/-800pk en er na de eerste rechte lijn al mee in de vangrail te hangen. Of welk verstandig persoon geeft zijn zoon of dochter een m3 of gti op 18jarige leeftijd om rijervaring mee op te doen, laat staan leer maar rijden met 1500pk? Goed gek.

  18. Ach, Mercedes is niet veel beter. Zetten allerlei functies, waar je al voor betaald hebt toen je de auto kocht, op afstand uit omdat ze willen dat je via een abonnementsvorm meer gaat betalen…

  19. Hoe van de pot gerukt? Hybride oorlogsvoering? Dat is het heel ver zoeken. Reageer met een eerlijke ervaring over wat je ervan denkt en hoe een merk voelt, hoelang schreven de meesten niet dat Franse wagens ongezien brol waren, en problemen vragen? Ik heb verschillende merken gehad ook amerikaans en japans. Als je er geen ervaring mee hebt schrijf dan geen onzin over chinese wagens ook niet over hoe ze gemaakt worden? Dacia werd eerst ook weggezet als goedkoop slecht gemaakt Roemeens merk en kijk nu eens half Nederland en België rijd ermee, en volgt zijn portemonnee. Van alle merken die ik in bezit had is een Duitser van vag de eerste die kwalitatief het meeste tegenvalt en ik rij voor mijn werk gemiddeld op 4jaar 200k+ km. Dus eerst eens ervaren wat ze van china sturen voor je het afbreekt. Trouwens Europese merken bespioneren ons ook al jaren hoor (laat uw boordcomputer maar eens uitlezen je zal verschieten)

  20. Die goebbles tactiek valt mij ook op. Dat soort reacties zijn ook vaak in de nacht. Vast geen toeval.

    Hybride oorlogsvoering noemen ze dat toch? De bevolking beïnvloeden op alle denkbare manieren om maar onrust te stoken.

  21. Het lijkt hier wel het oefenterrein van Joseph Goebbels! Al is de leugen net zo groot, als je de leugen maar vaak genoeg herhaalt dan gaan mensen het vanzelf geloven.

    Hoevaak lees ik hier dat pro-China types zeggen dat de Westerse fabrikanten een inhaalslag te plegen hebben? Erg vaak. Steeds met opvallend gelijke woordkeuzes trouwens. In realiteit is het andersom. Er is geen mens op aarde die in pak ‘m beet een Renault stapt, daarna in een Aiways en denkt, goh, die Aiways is een betere auto dan de Renault. Echt helemaal niemand.

    Ze proberen die auto’s tegen zo laag mogelijke prijzen in Europa weg te zetten. Dankzij de honderden miljarden overheidssubsidies. Ze bouwen die auto’s tegen lage kosten door dwangarbeid en doordat ze in China niet aan milieuregels doen. En nog krijgen ze die auto’s niet verkocht. Ergens ook wel logisch want de restwaarde is gelijk aan de schrootprijs. Een beter bewijs van kwaliteitsverschil ga je niet krijgen.

    Europa die een inhaalslag te maken heeft? Ammehoela.

  22. Met deze nieuwe audi heb ik nu de ervaring en kennis en teleurstellingen opgedaan dat een Duitse auto van vag zeker niet voor kwaliteit staat. Maar je uitspreken over een chinese auto zoals de meeste reacties hier? Als je er geen rij ervaring mee hebt of er één bezit? Spreek dan niet dat het brol is, het kan de Europese merken alleen maar waker schudden om terug wat beter hun best te doen en technische en kwalitatieve vooruitgang te boeken. En vooral door de concurrentie de prijzen te drukken.

  23. @willen de klerk, de bouwkwaliteit van Volkswagen groep is ook verschrikkelijk hoor. Ik rij nu twee jaar met de nieuwe audi a3 sline hybride dus de luxe versie met leren sportstoelen en aankleding. Nog nooit zo een ramelende plastic auto gehad, ze zijn de luxe vergeten denk ik, en ik kom van een Franse wagen die kwalitatief veel beter afgewerkt was waar niets aan ramelde en nooit iets aan defect was en die technisch en op afwerking dus veel verder stond. Vw staat totaal niet voor kwaliteit hoor, eerder teleurstelling.

  24. Die mensen die de waarheid als borderline racisme omschrijven… echt waar komen dat soort clowns vandaan…?!!!! En dan ook nog de arrogantie om anderen onwetend te noemen terwijl ze zelf de partijpropaganda papegaaien… pfff…

  25. Best schokkend dat die Chinese beïnvloeding hier al te zien is. Ook best schokkend dat Topgear hier niets aan doet en dus feitelijk aan meewerkt aan het verspreiden van die desinfo.

  26. Hul, Coco en die andere persoon die midden in de nacht -overdag in China- reacties plaatsen waarin ze mensen afzeiken die kritisch zijn naar China:

    1. Chinese merken hebben Westerse merken echt niet ingehaald. Ze lopen nog steeds ver achter. Iets anders beweren is een grove leugens. Iedereen die van een VW in een MG stapt, begrijpt dit want dan ga je zeg maar 15 jaar terug in de tijd als het gaat om bouwkwaliteit, afwerking, wegligging, etc..

    2. Die vergelijking met Japan is bijna crimineel. De Japanse industrie is door het Westen gestimuleerd na WO2 om toekomstige oorlog te voorkomen. De Japanse automerken hebben daarna alles zelf gedaan. De Chinese auto industrie bestaat alleen maar door de bijna ongelimiteerde steun van de Chinese overheid. Die doet die om de Westerse industrie kapot te maken én om die auto’s voor spionage in te zetten. Als onderdeel van hun hybride oorlog tegen het Westen. De zogenaamde opkomst van de Chinese autoindustrie komt dus vanuit exact tegenovergestelde doelen en ambities dan die van Japan. Het is ronduit beledigend om te doen alsof dit hetzelfde is. Daarnaast kwamen de Japanse fabrikanten met kwaliteitsproducten, waar de Chinezen met rommel komen die mensen buiten China zelfs met alle exportsubsidies maar heel beperkt aan willen. Lees: de enige reden waarom mensen dit willen is vanwege de prijs.

    Helaas heeft me dit weer 5 minuten van mijn dag gekocht, maar de enige manier om dat soort nepinformatie te bestrijden is met feiten.

  27. Een klein pruduct waar ik mijn leven niet in riskeer haal ik uit China, een auto niet die moet betrouwbaar zijn en dat is die Chineese troep nooit.

  28. Echt mega grappig dat je ineens volgens sommige mensen een landverrader bent als je een Chinees product koopt. Dat zijn waarschijnlijk dezelfde types die in de jaren 80 schuimbekkend naast een Toyota stonden. Als je uit patriottisme Europees wilt kopen is dat prima. Maar feit is dat Europese fabrikanten beter hun best hadden moeten doen. Nu moeten ze een inhaalslag plegen. Ik ben blij dat de Chinezen de kar trekken op innovatie anders maakt Volkswagen nog 100 jaar Diesels.

  29. Het is van de zotte dat iedereen tegenwoordig overal kennis van heeft en Ja zonder studie ook nog het makkelijk om een ander slecht te praten… Maar toch kopen we massaal dus die rommel Is het niet in de vorm van auto) fiets/motor enzovoort en ik zou bijna zeggen die rommel zit overal in Made in China en toch kopen ze telefoons auto- tvs- fatbikes dus zonder te kijken naar de inwendige componenten en zichzelf te verzekeren van de Chinese producten maar wel commentaar geven op andere die zogenaamd dan Pro China zijn….we zijn tenslotte Nederlanders en willen zo goedkoop mogelijk deze rommel hebben… Nou ik koop waar ik kopen wil ongeacht waar het geproduceerd wordt want ik ben Nou eenmaal geen hippokriet of zwakbegaafd

  30. Wat een vreemde lui geven hier reacties. Borderline racisme in sommige gevallen, maar het zal mogen hier. Chinezen hebben ons op alle vlakken ingehaald, ook met auto’s. Chinese auto’s zijn gewoon weg beter dan Europese en voor veel minder geld. Dat iemand het zooi noemt, of een ander een hok, komt meer uit onwetendheid of politieke opinie dan iets anders.

  31. De meeste van jullie afgunst naar Chinese producten is echt bedenkelijk. Zonder de Chinese producten rijdt er geen 1 auto. Het zal je verbazen hoeveel componenten van Europese auto’s uit China komen. Wat denk je van de accu’s? En niet alleen in auto’s. Bellen en tv kijken wordt een probleem als je geen Chinese producten in huis wil halen. Zonnepanelen? Omvormers? ThuisAccu’s?

  32. Niet alles wat uit China komt ia slecht. Tegenwoordig komt 40% van alle producten uit China. En meestal met onze keurmerken er op. Dus goedgekeurd voor de Europese markt. En als je kijkt naar accu’s van Europese elektrische auto’s die kunnen in brand vliegen. Chinezen hebben een uitvinding gedaan dat ze onbrandbaar zijn. Van andere materialen. Deze accu’s komen nu ook in Europese auto’s.

  33. Met de LandWind is alles begonnen en nog steeds is het nokkenas probleem met de Chinese mobiliteit op 4 wielen niet accuraat en flexibel als hun Westerse counterparts.De slechte nucleaire verbranding speelt ook mee natuurlijk!

  34. @Teus. H. Beek: dit is het probleem: het is geen zooi. Het zit doorgaans beter in elkaar dat het gemiddelde VAG-product (ik, de lat ligt niet hoog) en is veel completer voor minder geld. Dus waar je term “zooi” vandaan komt, is me een raadsel, maar niet omdat je er ervaring mee hebt.

    Zou ik het zelf kopen? Voorlopig niet, ik ken nml geen garage in de buurt die er iets mee kan. Maar dat maakt het geen zooi. Deze zelfoverschatting is dé reden dat Europese merken het zo moeilijk hebben: ze verwachten op hun imago te kunnen leunen om inferieure producten voor meer geld te verkopen. Die fout maakten ze in de jaren ’80 ook met merken als Toyota en Nissan…

  35. Wat de chinese autofabrikanten goed doen is hun auto’s compleet afleveren. Werkelijk alles zit erop en eraan. Van stuurverwarming tot stoelairco. Moet je voor de grap eens kijken bij een Europees merk. Zelfs de mattenset moet apart als optie erbij nemen. En aan het eind ben je 20K duurder uit met minder opties….
    Voor mijn geen Europees merk dus 🙂

  36. Waarom kopen we Chinezen zooi, weg met die troep, kom gewoon Europese auto.s, en zorg dat onze economie blijft draaien, ik wil nog niet dood gevonden worden in een Chinese hok

  37. Onzinnig 1500 pk. Waar houdt het op? Electrisch rijden is toch bedacht om het milieu minder te belasten? Daarom ook wegenbelasting relateren aan het vermogen zoals in de meeste landen wordt gedaan. Niet naar oppervlakte. Maar Nederland moet altijd “het wiel opnieuw uitvinden”.

  38. Je wint het wel bij elk stoplicht met 0-100 in minder dan 2 sec. En dat voor 70.000 euro?
    De autos die onder de 2 sec blijven zijn op 1 hand te tellen en dan bedoel ik incl. De elektrische…

  39. ” De auto hebben betaald voor de auto ?? ”

    Auto koopt zichzelf ? Of is dit weer zo’n door AI geproduceerd stukje ?

  40. Opzich begrijpelijk lijkt mij, 1500PK is echt te veel, überhaupt op de openbare wegen. 900pk is tevens nog steeds veel. En als je goed kan rijden
    Heb je je nergens zorgen om te maken.

  41. Mijn auto heeft net geen 400PK en dat is al meer dan genoeg om hele domme dingen mee te doen. Ik moet er niet aan denken dat het 4 keer zoveel zou zijn.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear