Zelf op Circuit Zandvoort rijden, zo doe je dat

De werkzaamheden zijn bijna klaar

Foto('s): Toine G / UnsplashPorsche 911 GT3 op Circuit Zandvoort
Foto('s): Rick Van Groenigen / UnsplashPitsstraat Circuit Zandvoort met BMW's
Foto('s): Rick Van Groenigen / Unsplashpitstraat van Circuit Zandvoort et Ford Mustang en Corvette
Foto('s): Marc Kleen / UnsplashPorsche Cayman op Circuit Zandvoort
Foto('s): Jean Carlo Emer / UnsplashCitroën C1 en 2CV door Tarzanbocht op Circuit Zandvoort
Porsche 911 GT3 op Circuit Zandvoort
Pitsstraat Circuit Zandvoort met BMW's
pitstraat van Circuit Zandvoort et Ford Mustang en Corvette
Porsche Cayman op Circuit Zandvoort
Citroën C1 en 2CV door Tarzanbocht op Circuit Zandvoort

Wil jij, nog voor Max Verstappen zijn eerste rondes doet, zelf het nieuwe Circuit Zandvoort ervaren? Dan kun je zeggen dat jij op een écht F1-circuit hebt gereden. We zochten de mogelijkheden op om zelf op Circuit Zandvoort te rijden. En het blijken er best wat te zijn, ook als je zelf geen raceauto hebt. De werkzaamheden zouden voor het einde van deze maand klaar moeten zijn en voordat de GP van Nederland los gaat op 1 tot en met 3 mei, kun jij al het circuit op.

Zelf op Zandvoort rijden in je eigen auto

De makkelijkste manier om Circuit Zandvoort te betreden is op speciale dagen in je eigen auto. De regels verschillen iets van aanbieder tot aanbieder, maar in het algemeen mag je gewoon het circuit op als je auto degelijk functioneert. Een kenteken of een rijbewijs is vaak niet eens nodig, omdat het eigen terrein is. De bekendste organisatoren van dagen waarop je zelf kunt rijden op Circuit Zandvoort zijn ‘Vrij Rijden‘ en ‘Driving-Fun‘ en ‘GP-Elite’.

Bij Vrij Rijden koop je een sessie van 20 minuten voor 30 euro. Dit is de voordeligste optie, maar het kan enorm druk zijn en de dagen trekken ook figuren aan die je liever niet naast je op de baan wilt hebben in al je onverzekerdheid. Bij Driving-Fun gaat het vaak om een ‘open pit’-dag waarbij je 260 tot 310 euro betaalt om een hele dag naar hartenlust het circuit op en af te mogen. De circuitdagen van GP-Elite zijn nog prijziger: vanaf 1.560 euro met je eigen auto.

Een auto huren op Circuit Zandvoort

Ook zijn er diverse partijen die raceauto’s verhuren om mee op Circuit Zandvoort te rijden. Tijdens de dagen van GP-Elite kun je bijvoorbeeld voor 1.379 euro extra een Cayman huren of een BMW M3 Cup voor 1.904 euro. Ook zijn er verzorgde race-ervaringen, waarbij de bekendste toch wel Race Planet is. Een experience boek je vanaf 365 euro en de prijzen lopen op tot 800 euro voor het Hyper VIP-pakket. Bij Rensportschool Zandvoort kun je een racecursus boeken vanaf 799 euro. Bij MF Racing kun je een Peugeot 206 GTI huren voor een ‘aantrekkelijk tarief.

Andere mogelijkheden om zelf op Circuit Zandvoort te komen

Ben jij wel F1-fan maar niet per se een snelheidsduivel? Dan kun je ook op andere manieren het Circuit Zandvoort betreden. Je kunt bijvoorbeeld meedoen aan de Zandvoort Run op 29 maart 2020. Op 13 en 14 juni is er bijvoorbeeld Cycling Zandvoort, waarmee je op het circuit kunt wielrennen. Waarschijnlijk komen er in de loop van de aankomende maanden nog genoeg evenementen bij.

Reacties
  1. Jelle zegt op 9 februari 2020 om 03:23:

    Bij het vrij rijden heb je 3 klasses, in de onderste klassen, de toer klassen rijden de 500 euro golfjes de klasses daarboven valt het reuze mee.
    En ja wat is duur, 1 min volgas op de openbare weg kan je je rijbewijs kosten met een fixe boeten.

  2. Jaap Egmond zegt op 8 februari 2020 om 19:43:

    De manier waarop je op Zandvoort kunt rijden is teleurstellend. Of je betaald een waanzinnig bedrag of je rijdt tussen idioten met 500 Euro Golfjes. Dan is een Trackday op Zolder of Spa toch wel veel interessanter. Zelf rij ik regelmatig op de Nordschleife, door de enorm lange openingstijden heb je op zondagmorgen 09:00 uur de baan bijna voor jezelf.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken