Zelfrijdende auto hacken: dit doen bedrijven ertegen

Als auto's in de toekomst zelfstandig rijden, wat doen bedrijven dan tegen hackers?

Lynk & Co 01 scherm
Foto('s): Lynk & Co

We schrijven het jaar 2040. Er komt aan het licht dat een groep beruchte hackers al jarenlang toegang heeft tot het netwerk van wifi-broodroosters en al miljoenen sneetjes brood nét iets krokanter maakte dan de bedoeling was, als stil protest tegen de glutenlobby. Gekkigheid natuurlijk, maar het zou zomaar kunnen gebeuren. Maar wat te denken van zelfrijdende auto’s die verbonden zijn met het internet? Wat als hackers daar hun zinnen op zetten?

90 bedrijven vormen samen een consortium om verbonden auto’s te beschermen tegen hackers. Toyota en Nissan doen bijvoorbeeld mee, maar ook Microsoft en leveranciers als Denso en Panasonic. Dat meldt Nikkei. Alle bedrijven krijgen één keer per week een update met nieuw ontdekte gaten in de beveiliging. De bedrijven checken dan of deze gaten ook bij hen voorkomen en dichten ze indien nodig.

Zelfrijdende auto’s hacken

Auto’s worden alleen maar digitaler en meer verbonden. In de toekomst moeten ze volledig zelfstandig kunnen rijden en daarbij vertrouwen ze onder meer op data van buitenaf. Zo kan een auto verderop al waarschuwen voor een file, om maar iets te noemen. Als hackers toegang krijgen tot zelfstandig rijdende auto’s, kan dat zorgen voor gevaarlijke situaties. Nu autonome auto’s steeds dichterbij komen, moeten autofabrikanten dus kritisch kijken naar de digitale veiligheid.

De samenwerking moet de participerende bedrijven een hoop geld besparen, omdat ze anders de lekken allemaal zelfstandig zouden moeten opsporen en dichten. De Europese economische commissie van de Verenigde Naties komt ook met richtlijnen om de internetbeveiliging te verbeteren. Ook in Japan stelt de overheid regels op voor internetveiligheid. In 2022 moet elke nieuwe auto die draadloos de software kan updaten, voldoen aan deze maatregelen.

Reacties
  1. Adje is niet gek zegt op 17 augustus 2021 om 10:06:

    En natuurlijk heeft de overheid gewoon toegang tot deze gegevens… u weet wel bekend van faalprojecten mbt ict.
    Dus kunnen ze jou zo stilzetten, doe mij maar een oude auto zonder elektronica.

    • Om eerlijk te zijn zegt op 18 augustus 2021 om 09:20:

      Ik ben meer bang voor falende producten van Tesla die al op de markt komen voor ze af zijn (net als die rammelbakken die ze verkopen) dan voor de overheid want die hebben hier niet zoveel mee te maken.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken