Is er ooit meer geld weggegooid dan bij de bizarre missie om volledig autonoom rijdende auto’s te ontwikkelen? Een technologie waar niemand om heeft gevraagd en die – als het ooit zo ver zou komen – juist de bedrijven die er zo veel geld tegenaan hebben gesmeten om het voor elkaar te krijgen, zou vernietigen. Ga maar na. Stel je voor dat autonoom rijdende auto’s betrouwbaar zouden werken en er door een of ander bedrieglijk systeem aannemelijk gemaakt zou worden dat ze veiliger rijden dan mensen, hoe lang denk je dan dat het zou duren voordat overheden ons zouden verbieden onze eigen auto’s nog te rijden?
En als je auto dan alleen maar een ding is waarin je van de ene plek naar de andere wordt gebracht, waarom zou de geschiedenis van het bedrijf dat hem gebouwd heeft je dan nog een bal kunnen schelen? Wat maakt het dan nog uit hoe hij presteert, of wat voor prachtige merkwaarden een bedrijf als BMW gedurende hele generaties heeft voortgebracht? Als Apple simpelweg autonome techniek ergens kocht en een soort gemotoriseerde iPhone maakte, was het al game over.
Auto’s zullen niet meer boeiend zijn
Misschien zouden een paar koppige mensen zich nog vastklampen aan alle vergane glorie en een ‘merk met erfgoed’ willen. Maar waarom zouden ze nog elke paar jaar upgraden naar een nieuw model als er geen enkele emotionele verbinding meer over is? In het allerbeste geval zouden de grote merken aanzienlijk kleiner worden. Waarschijnlijk zouden ze wegkwijnen en sterven.
En toch, in 2022 investeerde VW nog 2,3 miljard dollar in Horizon, een robotica-bedrijf in Beijing, voor hun capaciteiten op het gebied van autonoom rijden. Vorig jaar opende BMW een testfaciliteit voor zelfrijdende auto’s en hun techniek in Tsjechië, die zo’n 300 miljoen euro heeft gekost. En dat is dan alleen voor diverse testtrajecten en laboratoria, het zegt nog niets over wat ze verder nog uitgeven aan de technologie zelf.
Toyota liet onlangs weten een bedrag van 2,6 miljard euro en 1.000 man personeel te hebben gereserveerd voor de ontwikkeling van software voor autonoom rijden. Vermenigvuldig dat soort bedragen nu nog maar eens een heel aantal keer voor alle andere autofabrikanten en bedrijven die er over de hele wereld mee bezig zijn. Het is gekkenwerk. Bijna crimineel. Zelfs Tesla heeft toch al gauw 20 dollar geïnvesteerd voor het hun Autopilot-systeem op de wereld losliet.
Had het geld beter besteed kunnen worden?
Stel je eens voor dat dat geld allemaal was geïnvesteerd in infrastructuur, om degenen te helpen die echt op zoek waren naar oplossingen voor hun mobiliteit. De fabrikanten zouden ook een bepaald percentage van hun winst om kunnen zetten in een vloot auto’s om dat soort problemen op te lossen. De senioren van onze bevolking zouden bevrijd worden, zij die afgesneden zijn van de maatschappij zouden weer in contact kunnen komen met andere mensen, zo’n nieuwe service zou banen creëren en de rest van ons zou nog gewoon kunnen genieten van de vrijheid van het rijden in leuke auto’s en het uitgeven van geld aan nieuwe auto’s die we eigenlijk helemaal niet nodig hebben, en de wereld zou er een betere plek op worden. Maar in plaats daarvan streven ze naar autonoom rijdende auto’s.
Een tijdje terug besloot ik toch maar eens wat Level 2 autonoom rijden te gaan proberen. Ik was in Amerika en leende een Chevy Traverse 271 met het Super Cruise-systeem. In essentie gebruikt dit systeem GPS-data en een heel aantal camera’s en sensoren om handsfree rijden op provinciale en snelwegen mogelijk te maken. Zet gewoon de cruisecontrol op de door jou gewenste snelheid, druk op het knopje met het kleine stuurtje en Super Cruise neemt de boel over.
Het stuurt soepeltjes, let op langzamer verkeer voor je en kan veilig inhalen, en het zal remmen voor files en een veilige afstand tot je voorganger in acht nemen. Het werkt uitstekend. En toch levert het mij meer stress op dan wanneer ik gewoon zelf rij. Het zal vast even duren voor je het benodigde vertrouwen in de techniek hebt opgebouwd, zodat je een beetje kunt ontspannen, maar dan nog. Voor de meesten van ons betekent autonoom rijden alleen maar meer tijd om door onze telefoons te scrollen. Wie heeft dat nou nodig of wil dat nou? En wat blijft er over voor de grote merken? Vergetelheid, die ze zichzelf hebben aangedaan.
Dave heeft op 22 december 2024 geschreven:
“Zelfs Tesla heeft toch al gauw 20 dollar geïnvesteerd voor het hun Autopilot-systeem op de wereld losliet.”
Ik vraag me nu af of dit journalistiek onderzoek, een typo of humor is.
Jeremie heeft op 22 december 2024 geschreven:
Goed stuk en zeker mee eens. Als je ziet hoeveel problemen er nog mee zijn. Bij Tesla testen ze in het openbaar en daar zijn gewoon doden mee gevallen. Op de snelweg werkt het perfect maar in de stad gaat het nooit werken.
Maarten heeft op 21 december 2024 geschreven:
Over 50/60 jaar vind de nieuwe jeugd het bizar dat vroeger iedereen zelf moest sturen en gasgeven en dat er doden vielen als gevolg daarvan.
Natuurlijk zullen er dan nog zeer zeer sporadisch mensen in het verkeer sneuvelen maar dat zal dan alleen zijn door zeer onverwacht en zeer uitzonderlijk machinaal falen van de auto, klapband ofzo.
Dat elke auto een eigen schoorsteen had om de gassen van de verbrande olie direct op straat te dumpen waar anderen dit gewoon (moeten) inademen, zullen ze overigens nog bizarder vinden.
Just saying. 60 jaar geleden voegden we nog lood toe aan de brandstoffen. Dat lijkt nu vandaag ook KRETTERGEK. Maar toen, heel normaal.
Henk heeft op 22 december 2024 geschreven:
Maarten volgens mij sla je de plank mis met je vergelijking. Er zat lood in benzine vanwege een technische noodzaak in de motoren én omdat de nadelige effecten niet bekend waren. Dat is heel iets anders dan de situatie hier. Ik vind een vergelijking met supersonisch vliegen meer passend. Kleine Maarten in de jaren ’60 had ongetwijfeld gezegd iets soortgelijks geroepen als jij hier nu doet en er iets genoemd over dat we ook geen paard en wagen meer rijden en dat over 50-60 jaar iedereen supersonisch in een paar uur naar de andere kant van de wereld gaat.
Inmiddels zijn we 60 jaar verder en supersonisch personenverkeer bestaat niet meer. De maatschappelijke nadelen waren groter dan de beperkte voordelen voor een kleine groep en die nadelen konden niet met technische oplossingen weggenomen worden want die waren fundamenteel. Net zoals auto’s niet om kunnen gaan met kinderen die opeens de weg op rennen tussen andere auto’s door, of afwijkende omstandigheden bij werkzaamheden. Je mist daarvoor per definitie het overzicht en voldoende sensoren. Een fundamenteel probleem met grote gevolgen.
RGT8 heeft op 22 december 2024 geschreven:
Misschien eerst eens kijken wat voor rotzooi uit schoorstenen van huizen komt. Dat is 1000x slechter dan de uitstoot van auto’s (ouwe diesels kunnen er natuurlijk ook wat van).
Pfff heeft op 22 december 2024 geschreven:
Word jij nooit moe van jezelf met die eindeloze Elon Musk promotie?!
De realiteit is dat de testen van Musk met zelfstandig rijden – die in tegenstelling tot volwassen merken niet op testbanen maar in de maatschappij uitgevoerd worden – al tot tientallen doden geleid hebben. Dit is een belangrijke reden waarom Musk het presidentschap van Trump gekocht heeft: zo kan hij miljardenclaims voor dit wangedrag voorkomen.
RGT8 heeft op 22 december 2024 geschreven:
👍 misschien is die gast Musk zelf die reageert met een vertaalknop, of Musk kan gewoon Dutch speaken, hij is immers een soort god. Wanneer verhuist Musk trouwens naar Mars…