Nomen est omen. De naam is een voorteken – de Romeinen wisten het al. Maar de bloem die we een roos noemen, zou toch even lekker ruiken als ze anders zou heten, toch? Nou, nee. Als iets een verkeerde, niet passende naam meekrijgt, kan dat een groot verschil maken; een werkelijk glorieus object kan dan iets worden waarvoor je je de ogen uit de kop schaamt.

Ik maak me zorgen om de ronduit bizarre wegen die autofabrikanten soms bewandelen om hun voertuigen een naam te geven. Kia onthulde recent de Stonic, een compacte cross… Ach, het maakt niets uit wat het eigenlijk is. Ik bedoel, hij heet Stonic – een samenvoeging van de woorden ‘speedy’ en ‘tonic’.

Was het maar een geintje

Ik zou willen dat ik het had verzonnen, maar dat is niet zo. Ik zeg het verkeerd: ik zou willen dat ik die naam had verzonnen en dat Kia me had betaald om met de dufste autonaam van 2017 op de proppen te komen. Ik ben maar een eenvoudig mens. Ik houd van eenvoudige namen die in mijn eenvoudige geest ergens op slaan. Cijfers of letters die in waarde toenemen naarmate de auto en/of de motor groter wordt – het mag dan een beetje saai zijn, maar je weet op z’n minst waar je aan toe bent. Een 1-serie is kleiner dan een 3-serie en die is weer kleiner dan een 5-serie. Een kind kan de was doen.

Slimme mensen

Maar zelfs met die simpele formule kunnen sommige fabrikanten niet goed uit de voeten. Neem Jaguar – hun marketinglui, slimme mensen die vast en zeker zijn afgestudeerd in een of meer universitaire ‘kundes’, begonnen in hun eigen voeten te schieten toen ze hun eerste, excellente SUV de F-Pace noemden. De reden daarvoor is dat ie is geïnspireerd op de F-type, terwijl de naam verder moet refereren aan de bedrijfsidealen ‘grace’, ‘pace’ en ‘space’ – gratie, snelheid en ruimte. Op z’n best is dat wat onhandig en te bedacht, op z’n slechtst is het een marketingflater eersteklas. Maar het ergste is dat hij binnenkort vergezeld gaat worden door waarschijnlijk even goede auto’s van dezelfde familie, die dan ook iets met ‘Pace’ gaan heten, waarvan de meest frustrerende naam ongetwijfeld is toebedeeld aan de nieuwe E-Pace.

De E-pace

De naam zelf rolt weliswaar iets makkelijker van de tong, en het zou allemaal nog ergens op slaan als de auto de elektrische versie van de F-Pace zou zijn – zodat de ‘E’ tenminste voor elektrisch zou staan. Maar zo is het niet. Het zou zelfs acceptabel zijn geweest als de E-Pace de productienaam voor Jaguars I-Pace elektrische conceptcar zou zijn geweest. Maar ook zo is het niet. Wat ie wel is, dames en heren, is een mini-SUV die niets met elektriciteit te maken heeft. De E in z’n naam heeft ie alleen meegekregen omdat Jaguar de alfabetische nomenclatuur wilde handhaven en daarbij de letter E tegenkwam. En dus dachten ze geen seconde langer na en besloten ze de auto een naam te geven die de hele wereld tot in lengte van dagen zal verwarren.

Leuk en opwindend

Als het je niet lukt om je letters of cijfers op orde te krijgen, is er nog geen man overboord. Dan verzin je gewoon iets anders. Dat moet dan wel leuk en opwindend zijn. Ooit kwam Isuzu met de Trooper en de Rodeo – robuuste namen, maar het merk overtrof zichzelf met de Mysterious Utility Wizard. Schitterend. Nissan had geen heel goede dag qua spelling toen het bedrijf inspeelde op Amerikaanse straattaal met de Homy Super Long – maar wát een naam. Dan hadden we nog de Mazda Scrum Wagon. Als je niet kunt raden wat voor soort voertuig dat is, dan ben je af.

Ik geloof niet erg in het argument dat alle goede namen al bezet zijn. Misschien zijn de allerbeste namen al gebruikt, dat zou kunnen; de Dodge Viper, de Jensen Interceptor en de Aston Martin Vanquish bestaan immers al. Maar ze kunnen toch niet compleet op zijn? Ik kan er zo een paar uit mijn mouw schudden. Proef even hoe vreselijk gemeen Land Rover Obsidian klinkt. Of hoe perfect de Nissan Chaos de situatie in een gezinsstation zou omschrijven. De Renault Euphoric zou dan wellicht een vreselijke MPV zijn, maar als je een Française die naam hoort uitspreken, piep je wel anders.

Geforceerde marketingwaanzin

Ik weet heus wel dat er allerhande obstakels zijn bij het kiezen van een goede naam. Er zijn hele comités vol mensen verantwoordelijk voor dit soort zaken, waarin de leden allemaal hun eigen logica en portefeuille hebben. Maar kunnen we afspreken om – als de naam van je nieuwe auto uit niets meer bestaat dan totaal geforceerde marketingwaanzin – mij gewoon even te bellen voor advies?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear