De Europese Commissie met voorstellen voor nieuwe CO2-normen voor vrachtwagens. Daar spelen elektrische vrachtwagens en vrachtwagens op waterstof een grote rol, maar daar is niet iedereen zo happig op. Onder andere Machiel Bode, transportspecialist bij de ING, denkt dat er ook goed gekeken moet worden naar biobrandstoffen.

Net als bij E10-benzine voor personenauto’s, zit er in biobrandstof voor vrachtwagens ethanol. Het probleem is dat er niet genoeg is van het spul. ‘Technisch gezien is het mogelijk om op 100 procent biobrandstof te rijden. Maar in de huidige praktijk is de beschikbare totale voorraad te klein en daarom worden deze biobrandstoffen gemengd met fossiele diesel’, zegt Bode.

In Europa komt er E10-benzine met tien procent ethanol uit de pomp en B7-diesel met zeven procent ethanol. Bode denkt dat het zonde is om de schaarse ethanol in personenvoertuigen te stoppen, omdat er voor personenvervoer genoeg andere duurzame oplossingen voor zijn, zoals elektrische auto’s.

Geen E10, maar wel meer elektrische auto’s

Maar waarom vrachtwagens dan niet allemaal elektrisch maken? Daar zijn nog een hoop ontwikkelingen voor nodig en dat gaat nog tijd kosten. De elektrificatie bij personenauto’s en kleine bedrijfsauto’s is al veel verder dan het vrachtverkeer. Om het vrachtverkeer de tijd te geven om te vergroenen, kunnen vrachtwagens alvast helemaal op biobrandstof rijden.

‘Door de schaarse voorraad 100 procent aan te wenden voor vrachtwagens, waarvoor de stap naar 100 procent-elektrisch nog tijd en moeite kost, ontstaat er een snel te realiseren hoognodige nieuwe zero-emissievariant voor het transport’, zegt Bode. Door alle ethanol richting het vrachtverkeer te redigeren, zou de CO2-uitstoot flink dalen.

Hij concludeert: ‘Hoogtijd dus voor een aanpassing van het beleid waarbij 100 procent CO2-neutrale brandstof ook als onderdeel van de lange termijn aanpak bij het CO2-vrij maken van transport wordt erkend. Wat daarbij past is het stoppen met bijmengen voor gebruik voor busjes en personenauto’s omdat daar nu al betere alternatieven zijn in de vorm van elektrisch rijden.’

Reacties

  • Maarten heeft op 14 februari 2023 geschreven:

    Was de discussie biobrandstoffen niet een beetje vastgelopen?
    Ik doel dan even op Duitsland die dit helemaal wil beperken omdat hier erg veel landbouw voor nodig is, wat ook weer belastend is voor het milieu en landbouw gewoon beter gebruikt kan worden voor voedsel?
    https://www.change.inc/energie/duitse-ministers-denken-aan-beperkingen-op-productie-van-biobrandstoffen-38200

    Alternatief dat besproken werd is de transitie naar waterstof, maar ook daar gebeurd veel greenwashing.
    Niet alleen kost het veel meer energie (en dus potentieel meer CO2 uitstoot) om waterstof te maken dan gewoon een electrische vrachtwagen te laden voor hetzelfde aantal gereden KM’s.

    Het is ook nog eens zo dat veel waterstof gewoon gemaakt wordt van fossiele brandstoffen. Dit zijn de categorieën:

    Grijs en blauw: Gemaakt met behulp van gas (dus fossiel), dit is de meest voorkomende vorm van waterstof en tevens de goedkoopste.
    Zwart en bruin: Gemaakt door kolen te vergassen [dus fossiel].
    Wit: Natuurlijke bronnen, kan door fracken uit de grond worden gehaald, is zeer belastend voor het milieu.
    Roze: Duurzaam opgewekt door nucleaire energie
    Turquoise: gemaakt met gas maar de CO2 worden tijdens de productie in vaste vorm afgevangen, als je dit begraaft dan draagt het niet bij aan de opwarming van de aarde. Toch niet duurzaam.

    Groen: De enige echte groene en duurzame oplossing; waterstof gemaakt door elektrolyse van wind/water/zon.
    Dit kost veel energie en wordt daarom zeer weinig gebruikt.

    We maken in Nederland vooral grijze waterstof uit aardgas, dit zorgt voor 13 megaton aan CO2 uitstoot (oftewel 8% van de totale CO2-uitstoot in Nederland). (cijfers 2022)

    Dit is dus absoluut geen oplossing voor het klimaatprobleem. Dan kan je net zo goed diesel blijven gebruiken.

    De enige echte oplossing is vol in te zetten op batterij vrachtwagens, bedrijven en particulieren te stimuleren te investeren in duurzame decentrale energieopwekking en opslag, de netbeheerders subsidiëren om hun netwerken te decentraliseren en te bufferen.

    Elk distributiecentrum zijn dak vol met panelen, een megapack batterij erbij en vrachtwagens elektrisch. Dit is de toekomst en alle effort en alle subsidies moeten dit doel dienen.

    Reageer
  • Marc heeft op 14 februari 2023 geschreven:

    Even voor de duidelijkheid
    in E10 zit 9,8% ethanol
    in Diesel zit helemaal geen Ethanol. Maar FAME
    FAME is een bio diesel die kan uit oud frituurvet palmolie ed. bestaan

    Reageer
  • alexander heeft op 13 februari 2023 geschreven:

    ik ben voor!

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Maarten Reactie annuleren

(verplicht)