Zo bouw je je eigen auto om tot gamecontroller

En mocht het niet echt zijn: hoe kun je het wel werkend maken?

Om te beginnen: het concept ‘humor’ is niet volledig aan ons voorbijgegaan. We hebben ooit zelf een grapje gemaakt. Een enkeling kon er zelfs om lachen. We snappen heus wel dat de video van de Belgische Pog met een korreltje zout geconsumeerd dient te worden. Maar met 24 miljoen weergaven op Facebook kan de Sherlock– en Scooby-Doo-fan in ons het niet laten om de echtheid van deze video te onderzoeken.

Is de video van POG echt?

Je ziet toch duidelijk dat Pog met zijn Lamborghini stuurt in het spel? Druk bij het YouTube-filmpje (op de pc) eens op het tandwieltje en stel de snelheid van de video in op 25 procent. Dan zie je duidelijk dat de bewegingen niet voldoende overeenkomen om echt te zijn. De video is dus niet echt (ja, geen kaka, Sherlock). Pog be like: ‘En ik zou ermee weg zijn gekomen als het niet was voor die bemoeizuchtige kinderen!’

Maar kan het wel?

In principe moet het mogelijk zijn om een moderne auto om te bouwen tot gamecontroller. Alle input van het stuur en de pedalen wordt immers geregistreerd door de ECU. Een pc kan dit (zelfs via een Bluetooth-dongel) uitlezen en vertalen tot game-input. Hier zul je wel aangepaste software voor moeten schrijven; een ‘driver’ zoals dat toepasselijk heet. Zo op een Xbox aansluiten, kan dus niet. Regel dus een computer en een programmeur.

Bekrachtiging

En dan is er nog een probleem: als de motor niet loopt, werkt de rembekrachtiging niet. Je pedaal wordt keihard (kei, omdat België) en is niet meer lekker te bedienen. De motor moet dus draaien. En het liefst zou je de voorkant van de auto opkrikken, omdat je stuurbekrachtiging ook niet werkt. Ook omdat droogsturen niet zo fijn is voor je auto.

Dodge deed het écht

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken