Een Alfa waarbij rationaliteit net een tikje hoger op de prioriteitenlijst staat, met een verrassend verstandig interieur en bergen ruimte. De Tonale bezwijkt haast onder het gewicht van alle designverwijzingen naar Alfa’s uit gelukkiger tijden; kijk maar naar de geest van de Alfa SZ in de koplampen, of die raamlijn van de 8C bij de achterste zijruiten.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Ze staan de Tonale goed, zeker omdat meer dan de helft van zijn beschikbare kleurenpalet uit soorten blauw, rood en groen bestaat, in plaats van 50 tinten grijs. Elke bij ons leverbare Tonale is hybride. Deze auto is dan ook de aftrap van de aanstaande elektrische aanval die Alfa gaat inzetten.

Specificaties van deze Alfa Romeo Tonale

In 2023 zal daartoe eerst een plug-in hybride met 274 pk verschijnen – dat klinkt alvast heel interessant. Maar voorlopig moeten we het nog even zien te rooien met een 160 pk sterk exemplaar dat gebruikmaakt van een 1,5-liter benzineviercilinder met turbo, gelinkt aan een 48-volt mild-hybridesysteem en voorwielaandrijving; zij het dat er nog een kleine elektromotor van 22 pk aan de standaard zeventraps DCT-versnellingsbak zit.

Dat betekent dat hij (in tegenstelling tot veel andere, nog wat mildere hybrides) kan parkeren en met kruipend stadsverkeer kan meebewegen zonder dat de benzinemotor zich snel ergens mee hoeft te bemoeien.

De besturing

Maar er zijn een paar hints – meteen al vanaf het begin – dat dit een crossover is die bedoeld is om enige sportieve aspiraties te hebben in plaats van zich kritiekloos in het gemompel van het moderne leven te mengen. Het eerste dat je zult merken, is hoe licht, ultradirect en haast nonchalant de besturing aanvoelt.

De remedie is, bijzonder genoeg, de DNA-knop voor de rijmodi in de D van Dynamic zetten, waarmee je wat meer gewicht aan het stuurgevoel toevoegt. Dat luchtige blijft, maar het geeft wel meer vertrouwen in bochten en bij manoeuvreren bij lage snelheden. Daarnaast reageert alles als bonus net dat beetje scherper – al blijft de automaat voor het echt mooie net wat te lang in lage versnellingen hangen.

Al met al kun je gemakkelijk aan het weggedrag voelen dat sportiviteit al een dikke eeuw in de genen van dit bedrijf zit. Aan de andere kant kun je aan de manier waarop de elektriciteit is ‘ingeregeld’ merken dat dat gedeelte nieuw is voor de Italianen – het mist nog duidelijk finesse.

Het eindoordeel van de Alfa Romeo Tonale 1.5 T Hybrid

De afstelling van vering en demping zit aan de acceptabele kant van stevig, terwijl het interieur ergonomischer is dan je van welke Alfa Romeo dan ook gewend zou kunnen zijn. De redelijk bescheiden afmetingen van het -touchscreen en de gewone knoppen voor de klimaatdingetjes geven hem zelfs iets extra’s boven veel rivalen, terwijl de designers niet zijn vergeten om een aantal weliswaar gekunstelde maar karaktervolle motiefjes door de cabine te sprenkelen.

Een ander soort Alfa Romeo dus, al is ook deze bepaald niet zonder fouten en eigenaardigheden. Maar aangezien er meer dan genoeg hartstocht door de rest van de auto stroomt, vermoeden we dat je hem die wel zult kunnen vergeven.

Specificaties van de Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid 160 Veloce


Motor
1.469 cc
viercilinder turbo
160 pk @ 5.500 tpm
240 Nm @ 1.500 tpm
Aandrijving
voorwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 8,8 s
top 210 km/u
Verbruik (gemiddeld)
6,1 l/100 km
138 g/km CO2 B label
Afmetingen
4.528 x 1.841 x
1.601 mm (l x b x h)
2.636 mm (wielbasis)
1.500 kg
55 l (benzine)
500 / 1.550 l (bagage)
Prijzen
€ 51.500 (NL)
€ 43.900 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)