We mogen de nieuwe Vantage eindelijk starten. Als je een prototype Aston Martin Vantage drie dagen lang in een trailer naar het midden van Zweden rijdt door temperaturen die nu en dan dalen tot -25 graden Celsius, dan vraag je om problemen – en een bevroren startmotor is daarvan momenteel het meest prangende. Een pan met heet water noch een vlammenwerper biedt soelaas. Pas nadat we de auto naar binnen duwen in de schuur bij Kalls Houtwerf en daar een uur laten ontdooien, weten we ‘m tot leven te wekken. Maar anderzijds: zo is het leven van een prototype. En dit is waarom er wintertests worden uitgevoerd. preview De aanwezigheid op TopGears ijsmeer-extravaganza maakt weliswaar offi­cieel geen onderdeel uit van Astons ontwikkelingsprogramma, maar tegelijkertijd komen er wel zaken aan het licht die we zullen doorgeven aan de designers en de technici in het Engelse Gaydon. Er zijn immers drie hoofdredenen waarom alle autofabrikanten aan wintertests doen. ‘Vanuit analytisch oogpunt zijn er twee zaken die we moeten doen: de kalibratie van het ESP en de ontwikkeling van winterbanden,’ zegt Matt Becker, chef Vehicle Attributes bij Aston Martin, ‘maar de derde is subjectiever: we rijden de auto en letten goed op, zodat we eventuele problemen kunnen melden.’ TopGear weet niets van ESP en bandenontwikkeling, maar daarentegen zijn we vrij goed in het rondrijden in auto’s totdat ze stuk gaan.

De Aston Martin Vantage wordt wel ingereden…

Aston verricht de wintertests in Finland, met één auto. Dat duurt zes weken, waarin zo’n 20.000 kilometer wordt afgelegd. De auto wordt gereden op vastgestelde routes, in ploegen, door een team van voornamelijk lokale bestuurders, maar er zijn ook twee technici en een monteur aanwezig. ‘Alles wat er met de auto gebeurt, wordt bijgehouden en gerapporteerd aan de fabriek,’ vervolgt Becker, ‘en dan besluiten we of het is iets is waaraan we moeten werken, of iets wat een eigenaar waarschijnlijk nooit zou overkomen, en dan mag het passeren.’ Interessant genoeg – althans voor ons – laten Scandinavische Aston-­eigenaars hun auto’s doorgaans niet dagen achtereen buiten staan zonder ze te starten, en als ze dat wel zouden doen, zouden ze waarschijnlijk de voorzorgsmaatregel nemen die de meeste mensen in deze streken nemen: er een motorverwarming op plaatsen zodat het blok niet onder een bepaalde temperatuur komt. preview Hoe dan ook: we krijgen de Vantage aan de praat. De 4,0-liter twin-turbo V8 spint tot leven met minder drama en kabaal dan in de Mercedes-AMG GLC 63 (die dezelfde motor heeft) en laat zich soepel in de versnelling zetten via de knoppen. Daar gaan we, in de richting van het bevroren meer. De cabine voelt beter aan en ziet er meer georganiseerd uit dan die van de DB11: intiemer, en hoewel het stuur een vreemde vorm heeft, ligt het heerlijk in de hand. De knop aan de linkerkant waarmee je de demperinstelling kunt selecteren, functioneert niet goed – geen mooi klikje. Dat zullen we rapporteren. Maar verder gaat alles goed. Het wordt binnen zelfs al warm.

Je kunt een auto goed testen op ijs

Rijden op ijs vertelt je veel over de balans en de grip van een auto. Hoe het differentieel werkt, hoe de wielen omgaan met het koppel, dat soort zaken. En de Aston blijkt al snel een stuk vriendelijker te zijn, en je rijgedrag veel meer te flatteren, dan alle andere achterwielaangedreven auto die we bij ons hebben. De McLaren is trekkerig, en de 911 GT3 belazert de kluit met z’n spijkerbanden, net als de Nomad.
Zelfs de Mercedes E 63 en de BMW M5 zwieren niet zo gracieus over het ijs. De Aston is een balletdanser, goed te controleren, en hij beweegt met zoveel natuurlijk gemak dat je ‘m op behoorlijke snelheden door de bochten kunt laten glijden, geheel op intuïtie. Dat belooft wat voor later, zo bedenken we, voor z’n gedrag op de weg. Drie seconden later bevinden de Aston en wij ons in een sneeuwbank. preview Dat was uiteraard onze bedoeling, dat snap je, omdat we wilden checken of alle beschermende delen wel stevig waren vastgezet. Dat blijkt overigens niet het geval te zijn – de extra bodemplaat achter kwam los tijdens dit kunstje. We zullen het Aston laten weten. Het uitstapje leidt ertoe dat er sneeuw bij de voorwielen, in de wielkasten is komen te zitten. Terug in de pit smelt de sneeuw tussen de remblokken en de schijven, en bevriest daar, waardoor de Aston voor de tweede keer vandaag muurvast komt te staan. We kunnen ‘m in Drive zetten, uitstappen en de achterwielen zien spinnen op het ijs. Ook dit zullen we doorgeven aan Aston.

De Aston is niet de enige met dit minpuntje

Om de remmen weer los te krijgen, gebruiken we eerst een hamer om op de klauw te tikken, en als dat niet blijkt te helpen, pakken we de vlammenwerper erbij. Maar de Aston is niet de enige auto hier die dit lot is beschoren: ook de 570S, de 911 GT3, de NSX, de Huracán en de GT-R hebben er last van – alle sportwagens waarvan de blokken dicht bij de schijven zitten, lijden aan hetzelfde euvel. Uiteindelijk besluiten we dat er maar één praktische oplossing is: de auto’s moeten elke vijf minuten even rijden.

Dus, de Aston Martin Vantage

In het geval van de Vantage is dat geen probleem: hij is behoorlijk populair onder onze redacteuren. We ontdekken dat de kou de sensoren van de bandenspanning verwart, dat de ESP Sport-stand prachtig is gebalanceerd, dat het onmogelijk is om de stoel te verstellen als je heel veel lagen kleding draagt, en dat de camouflage menige voorbijganger doet denken dat hij te maken heeft met de nieuwe Subaru BRZ. We gaan het Aston allemaal vertellen. En we gaan hen ook vertellen dat het onderstel prachtig is afgesteld, en dat we dat graag willen verifiëren door ‘m zo snel mogelijk ook in een warmere omgeving op het asfalt te testen. preview

Specificaties  Aston Martin Vantage


Motor:

3.982 cc
V8 biturbo
510 pk
685 Nm

Aandrijving:


achterwielen
8v automaat

Prestaties:

0-100 km/u in 3,6 s,
top 314 km/u

Verbruik:

10,5 l/100 km,
245 g/km CO2  G label

Gewicht: 1.429 kg

Prijs: n.b.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)