Meestal beginnen we een test niet met de uitstoot van broeikasgas, maar de Audi A3 e-tron hoest per kilometer maar 35 gram CO2 op en dat is verrekte weinig. Net als het benzineverbruik van 1,5 l/100 km. Een leasetopper?

Dit is de eerste Audi plug-in hyrbide op de markt

De combinatie van benzine- en elektromotor is natuurlijk niet nieuw, maar het totale plaatje maakt de e-tron wel een introductie van jewelste. Allereerst staat het model op het inmiddels bekende MQB-platform, waar zo’n beetje elke Volkswagen/Audi/Seat/Skoda op staat. Tussen de 1.4 TFSI en de zestraps dsg-bak zit een elektromotor verstopt. De voeding daarvoor komt van de accu’s die onder de achterbank verstopt zitten.

De motoren kunnen samenwerken en apart de klus klaren

Ondanks Audi’s wapenfeiten met vierwielaangedreven auto’s is de Audi A3 e-tron een pure voorwielaandrijver. Standaard komt de kracht van de elektromotor, dus accelereren gaat snel en geruisloos. De hybride A3 kan ook volledig benzine gestookt rijden waarbij de stroomvoorziening ontzien wordt. Ten derde kunnen beide aandrijflijnen ook samenwerken met een surplus aan kracht tot gevolg. Je praat dan over 204 pk en 350 Nm. Je begrijpt dat de auto in die combinatiestand vleugels krijgt. De standaardsprint naar 100 km/u kost 7,6 seconden, de top is 220 km/u. Die duw in je rug door het vroeg beschikbare koppel is heerlijk. Volledig elektrisch rijden kan tot 130 km/u, inhalen is een fluitje van een cent.
Wanneer de 8,8 kWh sterke accu opgeladen wordt of leeg is (dat is na 50 km het geval), gaat haast onmerkbaar de benzinemotor meedoen. Tijdens de korte testrit maakten we optimaal gebruik van de drie aandrijfmodi wat resulteerde in een verdeling van 69 procent elektrische kilometers en 31 procent van de afstand op benzine. Het rijgedrag is keurig te noemen. Natuurlijk merk je dat er een zwaar accupakket wordt meegetorst, dus sportief rijden kun je in de e-tron vergeten. Het comfort is echter perfect.

De Audi A3 e-tron is een echte leaseauto

Voor Piet Particulier is de e-tron geen logische keuze. De aanschafprijs is rond de 40.000 euro. De hybride A3 zal voornamelijk bij leaserijders populair worden, in Nederland niet in de laatste plaats vanwege de lage bijtelling van 7 procent. Z’n tegenstrever, de BMW i3, heeft een vergelijkbare prijs maar is heel anders van opzet: die heeft ook 7 procent bijtelling als je de versie met hulpmotor kiest, maar die hulpmotor laadt de accu’s, terwijl de motor van de Audi de wielen aandrijft. Zo kom je met de Audi veel verder dan met de BMW en heb je geen stress dat je je eindbestemming niet haalt. Daarnaast is de Audi bepaald conventioneel: je moet goed kijken om te zien dat het een andere A3 is dan die je gewend bent. De i3 daarentegen is een heel apart model, daar moet je van houden. Minimalistisch en groen van opzet, lichtgewicht, hip: de A3 is gewoon een A3. Maar dat neemt niet weg dat Audi’s eerste schreden op dit pad veelbelovend zijn.

Specificaties Audi A3 e-tron



Motor
1.395 cc
viercilinder turbo hybride
204 pk /350 Nm

Aandrijving
voorwielen
6v automaat

Prestaties
0-100 in 7,6 s
top 220 km/u

Verbruik/milieu
1,5 l/100 km
35 gr/km CO2

Afmetingen
4.310 x 1.785 x 1.427 mm (l x b x h)
2.630 mm (wielbasis)
1.574 kg

50 l (benzine)
280 / 1.120 l (bagage)

Prijzen
NL € 39.700
BE n.n.b.

VONNIS
Dat ‘groen’ niet automatisch ‘saai’ is bewijst Audi met de degelijk gebouwde en fijn rijdende A3 Sportback e-tron. Jammer van de prijs: als die lager zou zijn, zouden veel particulieren wellicht ook geïnteresseerd zijn

Reacties